• Anonym (Tråden)

Tandkött som blöder ibland?

Jag har varit dålig på att använda tandtråd men börjat igen nyligen. 

Dock blir jag en aning fundersam, då tandköttet ibland blöder vid tandtrådandet.  Ofta är det att jag ser lite rött på tråden, men inte så att jag spottar blod eller dylikt. 

Är det vanligt att inflammerat tandkött blöder då och då? Eller kan det vara mer en fråga av att jag nyss börjat med tandtråd igen och / eller har fel teknik? 

• Svar på tråden Tandkött som blöder ibland?
  • Anonym (Elin)

Ja, att tandköttet lätt börjar blöda beror troligen på att det är inflammerat. 

Det var likadant för mig när jag började med ordentlig mellanrumsrengöring (förutom att jag blödde lite mer än vad du gör). När tandköttet började må bättre så blödde det inte längre. 

• Anonym (Tråden)
    Anonym (Elin) skrev 2025-01-20 10:45:07 följande:

Ja, att tandköttet lätt börjar blöda beror troligen på att det är inflammerat. 

Det var likadant för mig när jag började med ordentlig mellanrumsrengöring (förutom att jag blödde lite mer än vad du gör). När tandköttet började må bättre så blödde det inte längre. 

Tack för svar.

Blir mest fundersam då jag vill minnas från tidigare tillfällen, att det kommit blod (morgon och kväll). Istället för som nu att det syns lite spår på tråden, vid någon enskild tand. 

Har inte heller upplevt att det kommit blod vid tandborstning öht. 

Har läst någonstans att tandköttet kan börja blöda,  när man väl börjar med tandtråd igen. Men att det brukar sluta snabbt och gå över i om någon vecka. 
  • Hjelm

Det blöder pga bakterier. Kan även vara pga inflammation, men då hade du även märkt att det kändes rött, ömt och svullet. Tandkött blöder av tandtråd om det finns bakterier på det. Rengör du dagligen kommer det besväret att upphöra. Ja såvida du inte flossar så hårt att du sticker hål på tandköttet, men det är ju osannolikt 🙂

• Anonym (Elin)
    Anonym (Tråden) skrev 2025-01-20 10:54:58 följande:
    Tack för svar.

Blir mest fundersam då jag vill minnas från tidigare tillfällen, att det kommit blod (morgon och kväll). Istället för som nu att det syns lite spår på tråden, vid någon enskild tand. 

Har inte heller upplevt att det kommit blod vid tandborstning öht. 

Har läst någonstans att tandköttet kan börja blöda,  när man väl börjar med tandtråd igen. Men att det brukar sluta snabbt och gå över i om någon vecka. 
    Varför skulle det vara ett problem att du blöder mindre nu än vad du gjort tidigare?
  • Anonym (Tråden)
    Anonym (Elin) skrev 2025-01-20 11:03:39 följande:
    Varför skulle det vara ett problem att du blöder mindre nu än vad du gjort tidigare?
    Inser att jag var otydlig. 
    Det jag menade var att förr i tiden, för flera år sen när jag hade tandköttsinflammation. Så ville jag minnas att det blödde lättare och mer. 🙂
  • Anonym (Tråden)
    Hjelm skrev 2025-01-20 10:58:11 följande:

Det blöder pga bakterier. Kan även vara pga inflammation, men då hade du även märkt att det kändes rött, ömt och svullet. Tandkött blöder av tandtråd om det finns bakterier på det. Rengör du dagligen kommer det besväret att upphöra. Ja såvida du inte flossar så hårt att du sticker hål på tandköttet, men det är ju osannolikt 🙂

Tack för svar.  

Det är det jag också tänker, att det borde märkas tydligare.
    För jag upplever inte att tandköttet är ömt öht, svårt att avgöra om det är svullet (Dvs inget uppenbart). Samma sak gäller färg, tycker inte att det är uppenbart rödare eller ser irriterat ut.  Sen tycker jag att det i vissa vinklar och ljus kan vara lite lite nyansskillnad, om man verkligen detaljstuderar.
  • Anonym (M)

Ja, om du fortsätter att använda tandtråd varje dag så kommer det sluta blöda.

• Anonym (Elin)
    Anonym (Tråden) skrev 2025-01-20 11:25:18 följande:
    Tack för svar.  

Det är det jag också tänker, att det borde märkas tydligare.
    För jag upplever inte att tandköttet är ömt öht, svårt att avgöra om det är svullet (Dvs inget uppenbart). Samma sak gäller färg, tycker inte att det är uppenbart rödare eller ser irriterat ut.  Sen tycker jag att det i vissa vinklar och ljus kan vara lite lite nyansskillnad, om man verkligen detaljstuderar.
    Om det både syns betydligt mindre och blöder betydligt mindre så tänker jag att det är betydligt mindre inflammerat än vad det varit vid tidigare tillfällen. Och det är ju bra!
Svar på tråden Tandkött som blöder ibland?