Anonym (Skillnad på folk) skrev 2025-01-20 12:35:04 följande:
Det är betydligt värre för de som bor i hyresrätter. Hyrorna har chockhöjts. Ganska pissigt i min mening. Då man väljer att köpa sig bostadsrätt eller hus. Och de handlar oftast om människor med väldigt goda ekonomiska förutsättningar.
De som bor i hyresrätter har oftast ingen val. Dessutom har räntorna varit alldeles för låga. Vilket bankerna påtalat och är delvis problemet till att man tvingats höja dom. Bankerna var för generösa under en lång tid.
Återigen vanligt folk drabbas hårdast med denna regering.
Däremot är denna Caroline, ingen vidare representant för folk som har det fattigt. Att bo i villa och ha två bilar. Och att dessutom få hjälp ifrån föräldrar och vänner. Nej. Jag vet folk som har det betydligt värre. Där är det inget tal om äga någon bil eller bo i villa.
Dessutom höjs mediciner och högkostnadsskydd. Pensionärer och andra har inte råd hämta it livsviktig medicin. Förjävligt rent ut sagt.
Mm, chockhöjts...jag hade dubbla kostnaden för bostaden när räntorna låg som högst, det tycker jag är lite värre. Väldigt goda ekonomiska förutsättningar, nej jag håller inte med dig alls där. I storstadsregioner är det i stort sett omöjligt att få tag på hyreslägenheter, då tvingas man belåna sig maximalt för att ha någonstans att bo. Inte behagligt för man vet vad det innebär om/när ränteläget ändras.
För att ens hamna i ett läge där jag kunnat ta lån så har jag lagt många år på att plugga mkt, sen på att klättra i karriären. Många hundår på slitiga roller. Att ha en bra lön är inget som dimper ner i knät alls.
Med det sagt så vete sjutton om jag hade skaffat barn idag om jag var ung. För stor risk att bli ensam med ansvaret. Om det är så att man inte har ett arv i ryggen utan är tvungen att jobba ihop allt själv, det hade gjort en enorm skillnad.