• Anonym (Går det få att funka?)

Inleda relation med någon med speciella drag?!?

Jag är just över 40
    Har barn som är påväg ut i vuxenlivet och har varit singel i 2 år

Förra sommaren träffade jag en man som det varit lite av och på med sedan dess
    Han är jämnålder med mig och även han har så gott som vuxna barn. 

Vi lever just nu och sedan kanske 6 månader tillbaka i någon form av mittemellan läge.
    Vi har daglig kontakt (bor med 20 mil avstånd) och träffas ungefär 4 ggr/mån. Alltid övernattning och hittar på saker, men relationen bygger egentligen på sex och vi har alltid sex minst en gång när vi ses.
    Vi träffar inte andra men är inte heller öppna med att vi träffar varandra 
    Lite knepigt sådär, men vi är överens och trivs just nu. 

Självklart så kommer det ibland på tal vart vi ska i våran relation. Vad är syftet och vad vill vi.
    Jag tycker oerhört mycket om denna man och skulle nog kunna bli kär om jag tillät mig.
    MEN han har så oerhört speciella drag i sin personlighet

• Svar på tråden Inleda relation med någon med speciella drag?!?

Snäll fin omtänksam och nära till sina känslor.  Det är såklart ett plus.
    Men sen finns det såååå mycket mer.

Extremt fyrkantig. Jag har aldrig mött liknande. Allt är svart eller vitt.
    Verkligen ALLT.
    Initialt var han noga med att påtala vikten av ärlighet hos andra och i en relation 
    Jag tycker också det är superviktigt. Verkligen 
    Men det blir till överdrift.
    Tex har det hänt att något barn ringt när vi haft sex.
    Då kan han inte ringa upp igen efteråt för om barnet (som bägge är över 18år) frågar vad han gjorde när han inte svarade första gången så kan han inte svara tex "Inget särskilt" för det vore då en lögn.
    Vilket förvisso är sant, men ändå.
    Han har också anklagat mig för att ljuga om jag inte ordagrant redogjort för något. Jag har inget behov av att ljuga, men jag kan tycka det är ointressant att återge min dag i detalj minut för minut.

Förlåta något/någon finns inte på kartan 
    Han säger att han saknar förmågan..

Han är Extremt uppstyrd och allt är i listor. Allt.
    Han blir också väldigt fokuserad på det han gör och går liksom inte störa i det.

Pedant ut i minsta detalj (där är vi dock lika)

Ja listan kan göras lång på olika grejer 

Är det någon som lever i en relation med en man med så starkt utvecklade drag åt hållet jag beskriver?
    Orkar man leva med en sån person om man själv är lite mer hejsan hoppsan?

• Anonym (m)

Alltså... antingen så får ni prata om det ärligt, där du säger att: om du är för petnoga med varje detalj och att allt ska vara 100 procent ärligt hela tiden så blir det jobbigt att leva med. Kan du se det?
    Om han förstår dig, så kan han ju jobba med den egenskapen. Men förstår han inte vitsen i att inte alltid vara 100 procent ärlig, så blir han ju ingen du kommer orka leva med.

Det hela är väldigt enkelt. Beskriv för honom vad du anser om hans beteende, vill han inte möta dig halvvägs och förstå dig, då är det väl bara att göra slut?

• Anonym (A)
    Anonym (Går det få att funka?) skrev 2025-01-20 14:07:41 följande:

Verkligen ALLT.
    Initialt var han noga med att påtala vikten av ärlighet hos andra och i en relation 
    Då kan han inte ringa upp igen efteråt för om barnet (som bägge är över 18år) frågar vad han gjorde när han inte svarade första gången så kan han inte svara tex "Inget särskilt" för det vore då en lögn.
    Han har också anklagat mig för att ljuga om jag inte ordagrant redogjort för något. Jag har inget behov av att ljuga, men jag kan tycka det är ointressant att återge min dag i detalj minut för minut.

Han blir också väldigt fokuserad på det han gör och går liksom inte störa i det.

Är det någon som lever i en relation med en man med så starkt utvecklade drag åt hållet jag beskriver?

Oj, jag hade sprungit och aldrig tittat bakåt. Så många röda flaggor. 

Han verkar inte heller förändringsbenägen. 
  • Anonym (ABC)

Allt för många flaggor gör att jag skulle avsluta.

• Anonym (Mm)
    Anonym (Går det få att funka?) skrev 2025-01-20 14:07:41 följande:

Verkligen ALLT.

Det är ju bara du som kan svara på om du kan tänka dig att leva med en sådan man. Motsatser kan ibland vara bra i ett förhållande. Men att behöva redogöra för allt i minsta detalj är en red flag för mig.

Tack för svar!

Ja ibland undrar jag ju om det är jag som är "för slapp" i mitt liv.

Vill betona att jag inte upplever att det handlar om att han vill kontrollera MIG
    Han är lika mot alla och skulle jag ställa en så bred fråga som "vad har du gjort idag"
    Ja då får jag ett svar som anger i princip minut för minut. Så som han själv vill ha det. 
    Just den saken parerar jag genom att ställa väldigt smala frågor.
    Tex "Flöt dagen på som planerat?" 
    Ja och nej frågor liksom

Tror tyvärr att utvecklings och förändringspotentialen är minimal 
    Mycket beroende på det svartvita. Det finns inget mellanting. Antingen är man ärlig eller så är man det inte

• flemens

Säger han på fullt allvar att du ljuger när du inte berättar i detalj vad du gjort?

Om så, så skulle jag fundera ett par gånger om det är värt det. Ni kvinnor har det inte lätt, det finns så otroligt många män (givet statistiken på misshandel och mord) som i början är "jättefina" osv. osv. och jag skulle tippa att många av de fallen handlar om att man inte såg de små tecknen från början.

Om det är så som jag uppfattar din text så är kravet på detaljbeskrivning ett varningstecken att fundera vidare på. Det känns inte friskt att kräva det. Tyder på att han inte litar på dig och gör man inte det tyder det på dålig självkänsla och sådan hos män uttrycker sig inte sällan i utåtagerande i slutändan då den typen av människor tror att deras problem med självkänslan beror på yttre faktorer.

• Fjäril kär

Av det du berättar så låter han som han har Aspergers syndrom/Autism. 

Har han alltid varit så här så kommer fortfarande vara exakt samma. 

Ja nog drar han mot något autismspektra. 
    Ena barnet har ännu tydligare drag dessutom 
    (Kan inte röra vid föremål med okänd textur tex och heller inte vid "dallrriga" föremål eller disktrasa bla. Även det pga texturen , selektiv i mat och ickefungerande socialt osv osv)

• Anonym (m)

Som en ovan skrev, sådant här beteende kan eskalera till våld. 
    Om du provar att förklara och resonera med honom, se om han kan ändra sig- går det inte så bör du nog fly fältet fort som attan.

I den relationen vi har idag känns det som det inte spelar någon roll
    Och nu med lite perspektiv från er kanske jag ska stanna i läget som är idag

Svar på tråden Inleda relation med någon med speciella drag?!?