• wozzgirl

Hur många sidor gick ditt examensarbete på?

Jag håller på och skriver som bäst... har skrivit 15 sidor. Kollade på några färdiga i skolan och de var på allt från 20 sidor till över 60.

Ni som har skrivit slutarbte, hur många sidor gick ert på? Vad skrev ni om?

• Svar på tråden Hur många sidor gick ditt examensarbete på?
  • Karra1

De vanliga rapporterna vi gör (i 5p kurser) ska ligga på ca 20 sidor så om ett ex jobb är på 10p borde det ju bvara något längre iallafall. Sen beror det ju på vad sidorna innehåller

• Glamgirl

När jag skrev min C-uppsats 10p så fick jag ihop ca 45 sidor inklusive abstract och innehållsförteckning. Usch har nästan förträngt det.
    Lycka till.

• snurresprätt

Ligger på 50 sidor nu på exjobbet men vill inte lämna in det än... skriver 10p för jur kand

• Poena

Min D-uppsats var på ca 50-60 sidor. Ämnet var datavetenskap.

• Poena

Kom på en sak att tillägga. Det är ju inte sidantalet som räknas alls egentligen. Har man gjort en stor och omfattande prakitsk undersökning blir ju rapporten ofta kortare, är det mycket teori tvärtom.

• wozzgirl

Ok, här i Finland så skriver vi ju på lite annat sätt... ni skriver ju 5 poängs och 10 poängs. Men sånt system har vi inte här... jag skriver ett examensarbete för hela min utbildning på 210 poäng. Arbetena "ska" vara typ 20-50 sidor, men som Poena sa här så beror det ju helt på hur man lägger upp det. Med innehållsförteckning och bilagor har jag nog 20 sidor.. men vi får inte räkna med dem i antalet sidor.

• Miss Cee

Tror jag hade ungefär 45 sidor, men då hade jag tre bilagor också (och bilagor räknas inte med i sidantalet). Som sagts innan här, så kan man oftast överskriva maxgränsen på antal tillåtna sidor, om man har skrivit en bra sammanhållen uppsats och inte bara svammlar. Och likadant, om du verkligen fått med allt och utvecklat allt som ska utvecklas, så kan du komma undan med ett mindre sidantal. Det hänger alltid på innehållet!

Vår C-uppsats hade vi 10 veckor till, och den skulle vara på 25-35 sidor om det var 1 författare.

Jag skrev om Varför människor i Sverige idag fortfarande väljer att gifta sig, trots att det är totalt socialt accepterat att låta bli.

• soraya

För oss (journalisthögskola) var det omöjligt att räkna slutresultatet i sidor. Istället skulle det vara tre olika artiklar av olika natur - en faktaartikel, ett reportage och en krönika.

Och researcharbetet kan ju omöjligen redovisas på samma sätt i en artikel som i en akademisk uppsats, så det fick man redogöra för under de regelbundna träffarna med handledaren istället.

Svar på tråden Hur många sidor gick ditt examensarbete på?