• Isabellisen92

Tidigt ultraljud 6+2 och inget hjärtljud

Jag åkte in till gyn igår och fick ett tidigt ultraljud där mättes embryot till att det är 6veckor+2 dagar (Trodde jag var i vecka8) Inte helt osannolikt att min ägglossning att skjutits fram pga julstressen och nytt jobb. Sex har vi ju haft den perioden som ägglossningen har varit. Neg graviditetstest 22/12 och första positiva 25/12.Båda med Clearblue ultra tidigt test. 

Jag blev så himla orolig för att något är fel, att graviditeten har stannat av? Jag blödde ytterst lite igår och inga smärtor i magen. Idag blöder jag ingenting..

Jag kan bara inte släppa tankarna på att jag bara ska vara i vecka 6+2 och att gyn dessutom inte såg något hjärtljud på det vaginala ultraljudet igår. Jag är så rädd att graviditeten har stannat av och ett fördröjt missfall är vad som skett. Jag fick en ny tid om 13 dagar och jag kan bara hoppas att det har växt fint och att hjärtljud syns. Min gyn som gjorde underökningen var dock inte särskilt positivt då hon menar att jag har regelbunden mens, så jag borde vara i vecka 8 nu.. Hon skickade med missfall broschyrer. Kändes hemskt att hon gjorde det när hon inte kunde säkerställa 100% fördröjt missfall. På ultraljudet mättes embryot till 6,3mm och beräkningen gjordes på vecka6+2dagar. Man såg att embryot låg i livmodern och att gulesäcken var där. 

Någon som snälla kan lugna mig eller ge mig mer information om ni har varit med om liknande situation som mig?  Går snart sönder.

• Svar på tråden Tidigt ultraljud 6+2 och inget hjärtljud
  • Anonym (kram)

Tyvärr låter det ju som ett uteblivet mf. Det är standard att inte ge diagnosen direkt, utan gå på återbesök :(
    om du plussat redan 25.12,känns det osannolikt att äl skulle ha varit så sen? 
    Sen borde nog hjärtat redan synas i det skedet, med bra vul .
    Du kan ju absolut boka in en privat tid de närmaste dagarna för att se om det hänt nån tillväxt?

Förstår att du vill ha positiva uppmuntrande svar, och solskensslut är ju inte omöjligt, men låter osannolikt. 
    Men positivt är att man ofta blir gravid lätt efter ett mf. 

Kram <3

• Anonym (Anon)

Jag har alltid haft regelbunden mens så när jag plussade och fick extremt ont i magen så skulle jag vart i vecka 7 enligt sista mens. På ultraljud då syntes ingenting så dom trodde att jag inte ens var gravid. Sen när jag gjorde ett nytt ultraljud några veckor senare kunde dom se att jag var i vecka 6+4 men dom såg inget hjärta som slog. 2 veckor senare syntes det ett hjärta och graviditeten mätte som den skulle. Min orsak var att ägglossningen nog hade hamnat lite ur balans och skett senare än den skulle pga stress. Jag blev alltså flyttad nästan 2 veckor och det datumet står kvar ännu enligt RUL. 

Jag hoppas att det går bra för din del och att allt är som det ska ändå. 

• natav

Oroa dig inte för mycket utan boka ett privat ultraljud. Jag skulle nog boka ett om en vecka och skulle jag inför det känna att jag kan vänta lite till så skulle jag bara avboka dagen innan. 
    Jag bokade och genomförde ett privat och det var det bästa för mina nerver. Fick nästan hjärtinfarkt på vägen in. Man är ju lite olika i hur man hanterar ovisshet.

Svar på tråden Tidigt ultraljud 6+2 och inget hjärtljud