• Anonym (anonym)

Alkoholmissbruk

Hur vet man om någon har ett alkoholmissbruk? Min sambo dricker alkohol varje kväll alla dagar i veckan och på helgen mycket mer. Han säger att han har det under kontroll men jag tycker det är konstigt att man behöver alkohol för att kunna varva ner och slappna av efter jobbet. 
  • Svar på tråden Alkoholmissbruk
  • Anonym (J)

Använder han det för att slappna av så har han ett missbruk. Likaså om han dricker varje dag och mer om helgerna. Inget snack om saken, han skyller bara ifrån sig 

• Anonym (J)

Bra att du reagerar. Stå på dig.

• Jeanette001

Han har definitivt stora problem. Min f.d. man började också dricka varje kväll, en orsak till att jag lämnade honom. Och han har inte slutat än, trots att han varit på 2 behandlingar sedan dess.

Det är vanligt att den som blir alkoholberoende säger att hen har kontroll över det, och det är ofta vad de själva tror, men sanningen är att han förlorat kontrollen. Be honom söka hjälp på beroendeenheten, om där finns någon sådan i er kommun.

• Anonym (Exet drack)
    Anonym (anonym) skrev 2025-01-22 12:27:58 följande:
    Alkoholmissbruk Hur vet man om någon har ett alkoholmissbruk? Min sambo dricker alkohol varje kväll alla dagar i veckan och på helgen mycket mer. Han säger att han har det under kontroll men jag tycker det är konstigt att man behöver alkohol för att kunna varva ner och slappna av efter jobbet. 
    Mitt ex har alltid druckit i vår relation, i början var det 2,8or, 20 år senare 12st 3,5or eller en bib med vin på 24 timmar. 

Anledningarna till det hela var många, huvudanledningen var tydligen att jag var så svår att leva med. Han slutade i perioder men återgick till drickandet just för att jag inte gick att leva med. 

När jag väl lämnade för ett år sedan ungefär så fick jag skulden för precis allt dåligt i hans liv. Men samtidigt som han (tydligen) mådde uselt med mig så tyckte han att vi skulle fortsätta tillsammans. 

Precis som din partner ansåg inte mitt ex att han hade problem med alkoholen.
  • Anonym (J)
    Anonym (Exet drack) skrev 2025-01-22 12:43:10 följande:
    Mitt ex har alltid druckit i vår relation, i början var det 2,8or, 20 år senare 12st 3,5or eller en bib med vin på 24 timmar. 

Anledningarna till det hela var många, huvudanledningen var tydligen att jag var så svår att leva med. Han slutade i perioder men återgick till drickandet just för att jag inte gick att leva med. 

När jag väl lämnade för ett år sedan ungefär så fick jag skulden för precis allt dåligt i hans liv. Men samtidigt som han (tydligen) mådde uselt med mig så tyckte han att vi skulle fortsätta tillsammans. 

De har problem med sig själva. Tror det är bättre att se det så. Det är deras sätt att fly verkligheten. Bra om de försöker komma på varför de dricker och inte bra tex bli lugna, ja men bli lugna från vad? Inte alltid de ens vet det själva men är nog en förutsättning för att komma ur det 
  • Anonym (J)

Dock inget ts ska ta ansvar i. Utan det är hans eget ansvar. Men absolut kan man väl hjälpa till, stötta, inom gränser 

• Meddelande borttaget
  • fornminne

Jag förstår mig inte på sånt där. Män som skyller sitt beteende på sin fru, att de mår dåligt i relationen osv.

Ändå vill de inte separera?

Man har ju hört liknande historier förr. Många gånger.

Hans partner är tydligen ett psykfall, går inte att leva med, gör så att han måste dricka, knarka, vara otrogen, slåss...

Men han vill inte skiljas? Det går inte ihop.
  • fornminne
    Anonym (anonym) skrev 2025-01-22 12:27:58 följande:
    Alkoholmissbruk Hur vet man om någon har ett alkoholmissbruk? Min sambo dricker alkohol varje kväll alla dagar i veckan och på helgen mycket mer. Han säger att han har det under kontroll men jag tycker det är konstigt att man behöver alkohol för att kunna varva ner och slappna av efter jobbet. 
    Solklart missbruk om han dricker varje kväll, mycket på helgen samt "behöver" alkoholen.

Alla missbrukare säger att de kontroll, men så är det sällan.
  • Anonym (Exet drack)
    fornminne skrev 2025-01-22 12:49:50 följande:
    Jag förstår mig inte på sånt där. Män som skyller sitt beteende på sin fru, att de mår dåligt i relationen osv.

Ändå vill de inte separera?

Man har ju hört liknande historier förr. Många gånger.

Hans partner är tydligen ett psykfall, går inte att leva med, gör så att han måste dricka, knarka, vara otrogen, slåss...

Men han vill inte skiljas? Det går inte ihop.
    Nej,jag förstår inte heller. Han lägger helt och hållet skulden för vår separation på mig. Det är mitt fel att vi inte lever som en familj längre, det är jag som är egoisten som inte bryr mig om vare sig barnen eller familjen. Nu skiter jag fock i det, synd bara att han även säger det till barnen. Som tur är så är de tillräckligt stora att se igenom det. Det positiva är dock att han faktiskt slutat dricka nu. För sent för "oss" men bra för barnens skull. 
  • Anonym (Exet drack)
    Anonym (J) skrev 2025-01-22 12:46:26 följande:
    De har problem med sig själva. Tror det är bättre att se det så. Det är deras sätt att fly verkligheten. Bra om de försöker komma på varför de dricker och inte bra tex bli lugna, ja men bli lugna från vad? Inte alltid de ens vet det själva men är nog en förutsättning för att komma ur det 
    Absolut men det tog (alldeles för) lång tid att faktiskt nå dit. Och sen jag tog bort mig själv ur hans liv har han faktiskt slutat dricka. Även om han säger att det är för barnens skull. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (J) skrev 2025-01-22 12:35:28 följande:

Använder han det för att slappna av så har han ett missbruk. Likaså om han dricker varje dag och mer om helgerna. Inget snack om saken, han skyller bara ifrån sig 

Vad kan jag göra?
  • Anonym (anonym)
    Jeanette001 skrev 2025-01-22 12:37:46 följande:

Han har definitivt stora problem. Min f.d. man började också dricka varje kväll, en orsak till att jag lämnade honom. Och han har inte slutat än, trots att han varit på 2 behandlingar sedan dess.

Det är vanligt att den som blir alkoholberoende säger att hen har kontroll över det, och det är ofta vad de själva tror, men sanningen är att han förlorat kontrollen. Be honom söka hjälp på beroendeenheten, om där finns någon sådan i er kommun.

Tyvärr så tror jag inte han kommer gå med på det eftersom han själv eftersom han inte tycker att han har några problem.
  • Anonym (anonym)

Så det var ditt fel att han drack anser du?
  • Anonym (Exet drack)
    Anonym (anonym) skrev 2025-01-22 13:31:53 följande:
    Så det var ditt fel att han drack anser du?
    Nej, HAN anser att det var jag som gjorde att han drack, för annars gick det inte att leva med mig.
Svar på tråden Alkoholmissbruk