• Anonym (Trött)

Sjukskrivning utmattning, hur meddela chefen. Allmänt ångest

Påväg totalt in i väggen. Tillbaka från föräldraledighet efter sommaren. Fick halvt om halvt ny tjänst och ny chef pga omorganisering. Stress med med 2 småbarn hemma, massor med sjukdomar och allmänt kaos. Nu massa extra ansvar, krav och stress på jobbet. Ett huvud som inte fungerar att tänka med långa stunder. 

har kört på och tänkt det löser sig. Men det blir aldrig en lugn stund. Efter ledighet (full med sjukdomar = noll återhämtning ändå ) tillbaka till jobbet. Tog 4 dagar så blev ett av barnen sjukt IGEN. Jag och sambo tog nån dag var

känner ångesten och mitt minne sviker + massa mer symptom på utmattning. Så uppsökte läkare för att få hjälp. Terapi medicin ja jag vettefan Vad jag ville ha men nån typ av hjälp. Han sjukskrev mig 50% i 6 veckor till att börja med och har kontaktat samtalsterapi.

Mailen haglar in på jobbet och just nu vet jag inte vem som ska hjälpa mig (är väl inte mitt ansvar) men får ändå skuldkänslor. Varför har jag inte tagit upp något tidigare? Skulle väl ha sagt mer att detta går inte. Har iofs tagit upp min oro men allt jag får till svar är det löser sig. När du lär dig allt kommer det kännas bättre. Men har ju aldrig fått chans att lära mig utan de är bara problemlösning här och nu. Släcka bränder. 

Är hemma dag 3 med sjukt barn och måste nu meddela chefen att när jag kommer tillbaka blir det endast på 50%. Får bara så grov ångest, vet att de är så
    löjligt att ha ångest över men allt är typ ångest nu. Hur ska man ens skriva? Är ju en blandning av långvarig stress både hemma och på jobbet. 

Är väl bara att riva av plåstret och skriva nånting men borde man lägga upp det på något bra sätt

• Svar på tråden Sjukskrivning utmattning, hur meddela chefen. Allmänt ångest
  • Mammaa44

Hej fina du! 

Jag jobbar endast 75% sedan en utmattning som tagit lång tid att komma tillbaka efter. Det första jag vill göra är att be dig att andas, långa mjuka långsamma andetag genom näsan <3

Sen så fråga dig själv vad som är viktigast? Jag försökte länge bolla 3 kids, make, jobb, mig själv och vara lika bra på allt... Det gick inte :)

Nu kommer alltid familjen först, på jobbet gör jag det jag ska och tar inte ansvar för mer än det som är mina arbetsuppgifter. Om min chef ber mig göra mer än så frågar jag vad jag ska välja bort.

Är jag eller något av barnen sjuka så är det prio ett, det är min chefs ansvar att bemanna arbetsplatsen, inte mitt. Jag betalar skatt och har rätt till både sjukpenning och VABersättning precis som alla andra, du med! 

Jag har lärt mig att det är bäst att bara säga som det är till chefen, så jag hade skrivit något liknande; "Hej! Jag mår inte tillräckligt bra för att jobba 100% just nu, så när jag kommer tillbaka så kommer det vara på 50%. Vi får prata mer om det när jag är åter, bifogar läkarintyg. MVH"

Däremot skulle jag inte höra av mig innan jag vet när jag kommer tillbaka så jag kan ge tydligt besked, för det är det som min chef är intresserad av. 

Du kan inte påverka det som varit, bara det som är nu! En stor varm kram till dig! 

• Anonym (J)

Du för extra ångest för du är just utmattad. Det är okej. Du kan inte hjälpa det här. Är själv sjukskrivne för utmattning och varit i 2 år, drog in i väggen igen nu r jag nyss var uppe på 75%. Så nu nere på 100% sjukskrivning. Man känner sig värdelös. Men det är man inte 

• Anonym (Trött)
    Mammaa44 skrev 2025-01-22 14:22:14 följande:

Hej fina du! 

Jag jobbar endast 75% sedan en utmattning som tagit lång tid att komma tillbaka efter. Det första jag vill göra är att be dig att andas, långa mjuka långsamma andetag genom näsan <3

Sen så fråga dig själv vad som är viktigast? Jag försökte länge bolla 3 kids, make, jobb, mig själv och vara lika bra på allt... Det gick inte :)

Nu kommer alltid familjen först, på jobbet gör jag det jag ska och tar inte ansvar för mer än det som är mina arbetsuppgifter. Om min chef ber mig göra mer än så frågar jag vad jag ska välja bort.

Är jag eller något av barnen sjuka så är det prio ett, det är min chefs ansvar att bemanna arbetsplatsen, inte mitt. Jag betalar skatt och har rätt till både sjukpenning och VABersättning precis som alla andra, du med! 

Jag har lärt mig att det är bäst att bara säga som det är till chefen, så jag hade skrivit något liknande; "Hej! Jag mår inte tillräckligt bra för att jobba 100% just nu, så när jag kommer tillbaka så kommer det vara på 50%. Vi får prata mer om det när jag är åter, bifogar läkarintyg. MVH"

Däremot skulle jag inte höra av mig innan jag vet när jag kommer tillbaka så jag kan ge tydligt besked, för det är det som min chef är intresserad av. 

Du kan inte påverka det som varit, bara det som är nu! En stor varm kram till dig! 

Herregud tack vilket fint svar!
    Jag försöker verkligen att tänka som du skriver! 
    Familjen går först och jag ska orka där. Men när det blivit vab och sjukdom har tyvärr inte delen där någon backat upp mig fungerat då det är nytt. Kanske skulle jag ha skrikit mer om hjälp för en-två månader sen men man tänker att det ska lugna ner sig, att ja det löser sig nog. 

så får jag dåligt samvete att jag inte larmat i tid. Jag har ju vetat att jag börjat må sämre och sämre. Ja ni förstår kanske tankarna. 

Pratade med läkaren och jag har ju rätt att sjukskriva mig själv en vecka. Så min tanke är att eventuellt vara hemma helt imorgon och fredag. Och sen from måndag har jag läkarintyg på att jobba 50%. Då ska jag försöka göra allt i lagom takt det jag hinner, och det jag inte hinner får vara. (Lättare sagt än gjort men det är planen) 

men ja att ens skriva detta tar emot något så enormt.. Hade ju varit bäst att ringa såklart, men just nu hoppas jag det räcker med ett meddelande. 

Ja ångest alltså, att en sån liten sak nästan paralyserar en.. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (J) skrev 2025-01-22 14:37:03 följande:

Du för extra ångest för du är just utmattad. Det är okej. Du kan inte hjälpa det här. Är själv sjukskrivne för utmattning och varit i 2 år, drog in i väggen igen nu r jag nyss var uppe på 75%. Så nu nere på 100% sjukskrivning. Man känner sig värdelös. Men det är man inte 

Jaaa borde inte ha såhär mkt ångest för en sån grej. frågar folk hur ska jag skriva? Och svaret är såklart, men säg bara som det är. Du är utmattad och sjukskriven halvtid. 

Men jag vill nästan ursäkta min existens känns det som? Jag vet inte. 

Ååh nej! Ja läkaren sa att man kan behöva gå upp/ner i tid låååångsamt för att komma tillbaka. Beroende på hur det känns. 

• Mammaa44
    Anonym (Trött) skrev 2025-01-22 14:51:13 följande:

Herregud tack vilket fint svar!
    Jag försöker verkligen att tänka som du skriver! 
    Familjen går först och jag ska orka där. Men när det blivit vab och sjukdom har tyvärr inte delen där någon backat upp mig fungerat då det är nytt. Kanske skulle jag ha skrikit mer om hjälp för en-två månader sen men man tänker att det ska lugna ner sig, att ja det löser sig nog. 

så får jag dåligt samvete att jag inte larmat i tid. Jag har ju vetat att jag börjat må sämre och sämre. Ja ni förstår kanske tankarna. 

Pratade med läkaren och jag har ju rätt att sjukskriva mig själv en vecka. Så min tanke är att eventuellt vara hemma helt imorgon och fredag. Och sen from måndag har jag läkarintyg på att jobba 50%. Då ska jag försöka göra allt i lagom takt det jag hinner, och det jag inte hinner får vara. (Lättare sagt än gjort men det är planen) 

men ja att ens skriva detta tar emot något så enormt.. Hade ju varit bäst att ringa såklart, men just nu hoppas jag det räcker med ett meddelande. 

Ja ångest alltså, att en sån liten sak nästan paralyserar en.. 

Det var så lite!

Försök att vara rädd om dig! Energin ska räcka! 

Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart (som Winnerbäck sjunger); MEN du kan inte påverka det som redan varit; du kan bara påverka det som är nu och framåt så spill inte mer av din dyrbara energi på det som redan varit <3

Att älta det som varit blir som att spela upp en hackig skiva och river bara upp samma känslor hos dig igen och igen, det är nog lättare att låta det vara/passera. 

Stanna hemma resten av den här veckan om du tror att det får dig att må bättre, du vet bäst <3 

• Anonym (Malin)

Bara skriv som det är. Och skriv också att du vill ha ett möte angående dina arbetsuppgifter, så att du blir avlastad nu när du ska bara ska arbeta 50% ett tag.
    Försök fundera på vilka arbetsuppgifter som kommer att funka, som inte är så mkt problemlösningar utan mer rutinuppgifter, så när du går hem för dagen så ska du inte behöva ta med arbetet hem.

Hoppas det löser sig.

Svar på tråden Sjukskrivning utmattning, hur meddela chefen. Allmänt ångest