• Mammaa44

Osäkert på om det är MF eller ej.. behöver stöd

Plussade i torsdags, v 3-4. 

Började blöda i måndags, blödde ut små röda klumpar igår, största ungefär som en femkrona (gör alltid det vid mens). 

Fortsatte blöda, gravidsymtom som illamående och ömma bröst saknades imorse och FM, nu kom illamåendet tillbaka, blöder fortfarande men väldigt lite, inga fler klumpar. 

Känner mig tom, ledsen, i ett mellanrum. Vet att jag inte kan göra mer än att vänta och ta test om ett par dagar och se vad som händer... Under tiden får ni bara väldigt gärna berätta era historier.. Solsken som skit. 

• Svar på tråden Osäkert på om det är MF eller ej.. behöver stöd
  • RainbowFamilyDreams

Då kommer jag med lite Skit *förlåt*.

Plussade 6 dagar innan  BIM, började blöda som en vanlig mens men med lite mer blod och klumpar 5 dagar efter BIM.

Testade innan dess svagt i en vecka. En timme innan jag började blöda var testet positivtet, för att en timme efter direkt vara negativt.
    Jag var precis i v.5 så en s.k "kemisk graviditet".

Allt du kan göra är att vänta och se, vissa blöder ju lite när ägget fäster. Men blir det kraftfullare blödning som sitter i kan det ju vara MF.

Tänk på att det kan bli utslag på stickan trots MF eftersom hcg kan har hunnit börja utsöndras. Min klinik rekommenderade mig att ta ett nytt gravtest en vecka senare, mitt var forfarande då negativt. Tror tyvärr du får ge det lite mer tid :).

Det kan ju vara på båda hållen! men kan vara bra att vara inställd på att det kan ha varit en s.k. kemisk graviditet, även om jag inte gillar ordet då en graviditet faktiskt är en graviditet oavsett hur kort eller långvarig den blir.

• Mammaa44
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-01-22 19:33:10 följande:

Då kommer jag med lite Skit *förlåt*.

Plussade 6 dagar innan  BIM, började blöda som en vanlig mens men med lite mer blod och klumpar 5 dagar efter BIM.

Testade innan dess svagt i en vecka. En timme innan jag började blöda var testet positivtet, för att en timme efter direkt vara negativt.
    Jag var precis i v.5 så en s.k "kemisk graviditet".

Allt du kan göra är att vänta och se, vissa blöder ju lite när ägget fäster. Men blir det kraftfullare blödning som sitter i kan det ju vara MF.

Tänk på att det kan bli utslag på stickan trots MF eftersom hcg kan har hunnit börja utsöndras. Min klinik rekommenderade mig att ta ett nytt gravtest en vecka senare, mitt var forfarande då negativt. Tror tyvärr du får ge det lite mer tid :).

Det kan ju vara på båda hållen! men kan vara bra att vara inställd på att det kan ha varit en s.k. kemisk graviditet, även om jag inte gillar ordet då en graviditet faktiskt är en graviditet oavsett hur kort eller långvarig den blir.

Testade idag faktiskt då klumparna och allt kom igår.. känner mig lättad att veta att det var tidigt mf/kemisk graviditet..

har pratat med maken nu som säger att jag väljer om vi ska försöka bli gravida igen eller inte? vågar man ens prova igen? Aldrig varit med om MF/kemisk grav innan och det var väldigt omtumlande och intensivt
  • RainbowFamilyDreams

Hej:). Vad tufft för dig. Jag vet hur det känns. Hade mitt första försök i december och blev gravid direkt och hann redan börja planera framtiden.: som en käftsmäll efteråt. mådde jättedåligt ett tag. Lite bättre nu men fortfarande tufft. Hade nytt inseminationsförsök och denna gång missades det nog en dag pga ÄL som kom under helgen när inte behandling ges. Så det är givetvis en tuff resa, men man får ha is i magen. Blev själv mer ödmjuk efter missfallet och fick en större respekt för att kroppen kör när den är redo. 

Jag har hört att man kan bli direkt efter mf och att det till o med kan vara fördel att försöka nära inpå. Såklart om kroppen är redo. En barnmorska sa till mig att Mf är ett sätt för kroppen att ?testa systemet? lite. Givetvis kan man få mf fler gånger; men statistiken säger att sannolikheten är större att det inte blir det när man haft det redan :).

Kramar!

Mammaa44 skrev 2025-01-22 19:51:37 följande:

Testade idag faktiskt då klumparna och allt kom igår.. känner mig lättad att veta att det var tidigt mf/kemisk graviditet..

har pratat med maken nu som säger att jag väljer om vi ska försöka bli gravida igen eller inte? vågar man ens prova igen? Aldrig varit med om MF/kemisk grav innan och det var väldigt omtumlande och intensivt
  • Mammaa44
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-01-22 20:57:23 följande:

Hej:). Vad tufft för dig. Jag vet hur det känns. Hade mitt första försök i december och blev gravid direkt och hann redan börja planera framtiden.: som en käftsmäll efteråt. mådde jättedåligt ett tag. Lite bättre nu men fortfarande tufft. Hade nytt inseminationsförsök och denna gång missades det nog en dag pga ÄL som kom under helgen när inte behandling ges. Så det är givetvis en tuff resa, men man får ha is i magen. Blev själv mer ödmjuk efter missfallet och fick en större respekt för att kroppen kör när den är redo. 

Jag har hört att man kan bli direkt efter mf och att det till o med kan vara fördel att försöka nära inpå. Såklart om kroppen är redo. En barnmorska sa till mig att Mf är ett sätt för kroppen att ?testa systemet? lite. Givetvis kan man få mf fler gånger; men statistiken säger att sannolikheten är större att det inte blir det när man haft det redan :).

Kramar!

Tack snälla för svar! 

jag har ju redan tre barn, äldsta blir 18.. har aldrig haft MF förr så känner mig lite överväldigad.. men som tankarna går nu vill jag köra på direkt.. typ fram till sommaren, om det inte tar sig så får det vara 

• Mammaa44
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-01-22 20:57:23 följande:

Kramar!

Tack för peppande ord! Jag tror vi ska försöka nån vända till eller så, men vettefan om jag orkar gå igenom allt detta igen.
  • Anonym (Linda)

Förstår om det är tufft TS. Blödningar med klumpar så tidigt i graviditeten är nog sällan ett gott tecken. 

Själv hade jag små blödningar under min första graviditet. Fick åka in på UL (tjatade mig till det) deg visade sig vara en pågående graviditet men inget foster fanns. Fick åka hem och invänta missfall. Blödde med klumpar men allt kom inte ut. Fick tillslut göra en abort med piller hemma på det som va kvar. Det var tuffa veckor... MEN

Blev gravid redan vid nästa ägglossning igen. Min son är idag 13 år och det är en mening med allt. Just han hade inte kommit annars. En dag blir allting så självklart. Var rädd om dig. 

Svar på tråden Osäkert på om det är MF eller ej.. behöver stöd