• Anonym (Tvätterskan)

Tvättstugan tider

Jag bor i ett gammalt lägenhetshus med gemensam tvättstuga. Hyresvärden slår av elen kl.20 i tvättstugan.
    Undrar om det är en vanlig tid omkring i stugorna i Sverige att slå av Timern på?

Hur ser det ut för dig som bor i lägenhet och använder tvättstugan? 

Finns det egentligen några speciella regler för tvättstugor som hyresvärdarna måste använda sig av för tvättider?

• Svar på tråden Tvättstugan tider
  • Anonym (Tvättis)

Jag bor i en gammal hyresrätt med delad tvättstuga i källaren. Här slår hyresvärden av elen i tvättstugan 21.00. 
    Jag tror att hyresvärdarna bestämmer rätt fritt kring tvättstugeregler men att det finns normer för hur det ofta brukar vara.

Hyresgästföreningen kanske har mer info? Vet att jag läst i hem och hyra att det inte finns någon regel för t.ex. hur många maskiner som ska tillhandahållas i en delad tvättstuga men att det är norm med minst två, när jag var missnöjd med att det endast fanns en maskin i vår tvättstuga.

• Anonym (M)

Nu har vi fått en tvättstuga på gården som är igång dygnet runt, men tidigare har jag för mig att strömmen slogs av vid 22 och på söndagar var den avstängd hela dagen. 

Vad gäller regler så är de vagt formulerade. Något om att hyresvärden ska se till att hyresgästen har möjlighet att tvätta, men inte så tydligt definierat när och hur. Är man inte nöjd, och det inte hjälper att klaga hos värden, kan man ta frågan till hyresnämnden, så får de avgöra, men det är en omständlig procedur så jag hade sett till att få hjälp från Hyresgästföreningen i så fall.

• EnAnonumius

Ligger tvättstugan i typ "trappuppgången", källaren och eller inne i hyreshuset men man ändå går in på utsidan så har det flesta hyresvärdar tider på mellan 20:00-21:00 som de slår av strömmen för tvättstugan. Hos mig så har vi tvättstugan liggandes så att ena grannen har sin lägenhetsvägg mot tvättstugan och då har hyresvärden beslutat att sista tvättiden i tvättstugan är 17:00-20:00.

Sedan så har vi även en friliggande tvättstuga också, och den stänger de av mellan 00:00-6:00..

Det är rätt vanligt att de tvättstugor som ligger angränsade till lägenheter på ett eller annat sätt, stängs av tidigare på kvällen., Det är för att det skall minska på störningar som kan komma av att folk springer upp och ned för trappor och/eller tar hissen.

Så ja det finns regler, och dessa regler bestämmer hyresvärden själv om vad som skall gälla. Och en som hyresgäst kan få anmärkning om hyresgästen inte följer dessa regler.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Agda90

En vän till mig bor i en hyreslägenhet där hyresvärden slår av strömmen kl 18. Anledningen är att personen som bor i lägenheten som ligger vägg i vägg med tvättstugan blir väldigt störd utav ljudet. 

• Anonym (Li)

Man kan ta med sig ett eget elverk för att köra tvättmaskinen

• Anonym (XX&)

22.00 stängs det av hos mig.

• Anonym (Grabb)

Bor i en BR, och jag tror vår sista tvätt-tid är fram t o m 21:00. Sen vet jag inte om "elen bryts" i sak, men då förväntas ingen använda tvättstugan iaf...

I min förra BR så var det också 21:00 som var cut-off tiden.

Men jag har en egen tvättmaskin i badrummet så jag kan slänga in en tvätt när jag vill iofs... men tvättar sällan senare än till 21:00... möjligen kan jag köra torklprogrammet till 22:00 -22:30...

• Anonym (Kort)

Hyresvärden bestämmer själv när elen för tvättstugan stängs av. Den måste dock vara på tills sista tvättiden är slut.

• Anonym (V)
    Agda90 skrev 2025-01-23 08:00:35 följande:

En vän till mig bor i en hyreslägenhet där hyresvärden slår av strömmen kl 18. Anledningen är att personen som bor i lägenheten som ligger vägg i vägg med tvättstugan blir väldigt störd utav ljudet. 

Wtf då kan ju folk inte tvätta på vardagar. De flesta kommer hem till 17-18
  • RaYzLeR

Jag bor i en lägenhet där tvättstugan ligger i en separat byggnad. Där slås strömmen av kl 22. Eller strömmen slås väl inte av, men det är tagg och man kommer inte in efter tvättidens slut.

• Anonym (VG)

Där jag bor nu kan man tvätta hela natten eftersom tvättstugan är fristående så ingen störs. Där jag bodde förut skulle man sluta tvätta 21 men fick torka till 22

Svar på tråden Tvättstugan tider