• Anonym (Trött på bittra människor)

Energitjuvar på jobbet

Jag la det här i känsliga rummet pga jag vet inte vart jag ska placera inlägget. I vilket fall, jag har precis kommit tillbaka till jobbet efter en ettårig föräldraledighet. Älskar mitt jobb och har en bra chef. Upplever tyvärr att många kollegor (särskilt en) är konstant bittra, negativa och tar energi från mig. Jag är för det mesta positiv. Om jag då säger något kul som har hänt mig privat så får jag syrliga och bitska kommentarer tillbaka från särskilt en kollega. Det sker liksom flera gånger om dagen. Exempelvis berättade jag hur härligt det var att bli mamma igen och hur mysig min yngsta är. Då vräker den ena kollegan ur sig att hennes mamma fick hennes i min ålder (40) vilket är alldeles för sent osv. Ett annat exempel är när jag säger hejdå (jag jobbar deltid) då kan hon kläcka ur sig nåt drygt som "jaha, du ska hem om vi andra får jobba vidare. : Jag vet inte hir jag ska hantera det här? Det stör mig jättemycket och jag funderar faktiskt på att ta upp det med chefen.

• Svar på tråden Energitjuvar på jobbet
  • Anonym (B)

Vissa har inget filter.
    Kanske bra att ta upp det med chefen. Hon kanske behöver en tankeställare.  
    Eller så tar du upp det med henne direkt om du vågar

Ja, jag har funderat på om jag borde ta upp det. Problemet är att hon är negativ till precis allt. On jag säger att jag ska träna på lunchen så kan hon säga att det är onödigt att träna. Allt, precis allt, ser hon som negativt. Tyvärr måste jag dela rum med henne just nu...

Jag vill inte att chefen ska tro att jag inte kan samarbeta med henne. Det kan jag, men hon dränerar mig liksom på energi konstant. Jag skulle ju pga det verkligen vilja byta plats.

• Hjelm

Du ska absolut ta upp det med chefen, men säg först till kollegorna som beter sig så. Dels för att de förtjänar att höra att de beter sig illa, men också för att de då inte kan dra "du kunde väl bara ha pratat med mig istället om du kände så"-kortet när chefen tar upp det.

Om flera av dina kollegor regelbundet visar upp den attityden mot just dig är det mobbning. Kanske är ni fler som drabbas av dessa otrevliga energitjuvar, och då är det ett problem i kulturen på arbetsplatsen.

• Anonym (S)

Antagligen finns det inget att göra åt det. Att prata med chefen kommer nog inte att hjälpa. Tyvärr är vissa så. För några år sedan hade jag några kollegor som var väldigt jobbiga på olika sätt men nu jobbar jag med snälla och positiva personer. Det är så härligt. Det enda sättet är att hitta ett annat jobb eller om det finns möjlighet att byta grupp på ditt nuvarande arbete. Det bästa vore om de som orsakar problem slutar som i mitt fall men det är inte säkert att man har sådan tur.

Nu har säkert rätt i att jag borde prata med kollegan men jag misstänker att hon är lika negativ mot alla i sin omgivning. Det finns två till som är liknande på jobbet, men eftersom jag inte delar rum med dem är de lättare att undvika.

Min strategi just nu är att undvika henne så mycket som möjligt, men ibland pratar jag (tex på lunchrasten) och då är hon konstant negativ. Tex sa jag att jag umgås med en före detta kollega och att jag hoppas att hon kommer tillbaka. Då svarar den bittra kollegan att hon verkligen inte hoppas på det eftersom den före detta kollegan vabbade så mycket. 

Jag har vissa kollegor som är supertrevliga och som jag trivs med. Jag känner mig inte mobbad på jobbet, däremot tror jag att vissa är avundsjuka på mig av någon anledning. Men jag kan ju ha fel, men det är en känsla jag får. 

• Anonym (Ellen)

Hej!

Jag känner igen den där negativiteten väldigt väl från min arbetsplats och det dränerade även mig något så kopiöst mycket, det började att gå ut över jobbet och jag orkade inte prestera lika mycket.
    Jag frågade en dag då jag gått nog om hon hade tid en minut för jag ville fråga henne om en sak, kollegan gick med på det ( lite snopet) och jag frågade då rätt ut om jag har gjort något som stör henne?
    för jag har upplevt att det är något hos mig dom skaver hos dig?
    Hon svarade nej, vad menar du?
    Jag svarade, ja men jag upplever att så fort jag säger något så tilltalar du mig med något negativt, så jag undrar vad jag har gjort eller någon annan anledning till den dåliga stämningen? 

Hon började då att urskulda sig att hon hade sovit dåligt, att det låg för mycket på henne på jobbet och en massa andra saker.
    Jag bad då henne att gå till chefen för att be om stöd och tala om hur hon mådde.
    Hon svarade att hon nog skulle göra det.
    Det gjorde hon inte utan det gick så långt att jag bokade ett möte med chefen och berättade om hur jag upplevde kollegan och att det nu var dags att göra något åt saken för jag orkade inte längre med den otroligt negativa kollegan för det hade börjat att påverka min arbetsprestation negativt.
    Det hela slutade väl, chefen tog detta på allvar och vi hade kontinuerliga samtal för att se över arbetsmiljön och kollegan blev slutligen förflyttad till en annan avdelning där arbetsbelastningen var lägre och problemet minskade. Än idag lyser denna persons negativitet igenom på ett väldigt ocharmigt sätt men det är väll så att vissa bara har den personligheten, måste vara jäkligt jobbigt tänker jag! 

Med det sagt, håll inte tyst, gå vidare om du inte kan få kollegan att hajka till hur hen bidrar till en dålig stämning bland sina arbetskamrater! 

• Anonym (Milla)

Oftast mår ju inte såna personer så bra. Har stött på dem genom åren också. Det är ju något som skaver hos personen, låter bitter och uppgiven. Men det är ju också personliga påhopp som jag inte hade tyckt var ok. Jag skulle bara säga vid något tillfälle att "gud va du är negativ hela tiden, har du tänkt på det" typ? Man kan ju säga det lite skämtsamt först om man tycker det är svårt, så kanske det ändå ger henne en tankeställare om hur hon uppfattas. Annars kan man ju fråga hur hon mår, för du har märkt att hon är negativ till så mycket. Jag tycker att såna här personer behöver höra hur det påverkar andra. Mår man dåligt behöver man kanske hjälp men vill man inte det så får man skärpa sig på jobbet och ta ut sin frustration någon annanstans. 

• Anonym (Svar på tal)

Men prata inte med människan!! Och om hon lägger sig i när du säger något till andra så svara inte!! Samma med elaka kommentarer - svara inte!!

• Anonym (Svar på tal)

Och ja, du ska dessutom prata med chefen för mobbning på arbetsplats är förbjudet!

• Anonym (Liknande)

Känner igen det där.

Tycker att du först och främst ska prata med din chef. Formulera dig som att det är av omtanke. "Ulla-Britt verkar inte må så bra, hon är så väldigt bitsk och negativ. Jag hade tänkt prata med henne men ville ge dig en heads up ifall du eller någon annan i teamet också märkt av det. Hon kanske behöver lite extra stöd just nu?". På så vis har du ryggen fri. Vi har haft ett par såna på mitt jobb och de kan vara väldigt snabba att springa till chefen om de blir konfronterade. Vid ett tillfälle var det ett av rötäggen som konstant kom med gliringar och tråk mot de flesta men särskilt mot en manlig kollega, som om och om vände andra kinden till. En vacker dag fick han nog och sa, sakligt men bestämt, att han var fruktansvärt trött på hennes kommentarer. Då blev HON jätteledsen och sprang in störtgråtande till chefen och beklagade sig över den manliga kollegans attityd och att hon kände sig påhoppad. Så det slutade med att det manliga kollegan fick en massa samtal med HR kring sitt dåliga bemötande gentemot kollegor. Så, var först på det, så har du ett bättre läge om det eskalerar! Så kan du vid behov prata direkt med kollegan efteråt.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Trött på bittra människor) skrev 2025-01-23 20:26:00 följande:

Ja, jag har funderat på om jag borde ta upp det. Problemet är att hon är negativ till precis allt. On jag säger att jag ska träna på lunchen så kan hon säga att det är onödigt att träna. Allt, precis allt, ser hon som negativt. Tyvärr måste jag dela rum med henne just nu...

Men du måste inte berätta allt för henne. 
    Anonym (xxx) skrev 2025-01-24 12:23:01 följande:
    Men du måste inte berätta allt för henne. 
    Nej, det gör jag inte. Till allt jag säger menade jag. 

Men tack för alla svar! Jag får se om jag ändå ska ta fajten och direkt prata med henne.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Trött på bittra människor) skrev 2025-01-24 12:27:49 följande:
    Nej, det gör jag inte. Till allt jag säger menade jag. 

Men tack för alla svar! Jag får se om jag ändå ska ta fajten och direkt prata med henne.
    Ja, jag tycker det är bättre att du först pratar med henne och sedan ser om det blir bättre.
    Blir det inte bättre så gå till chefen, och då kan hon inte säga att hon inte vet hur hon beter sig.
    De andra märker väl också hur hon är? Kanske kan du få uppbackning av dom om det är så att hon inte bättrar sig. 
  • Anonym (Pollock)

Tycker du kan prata med kollegan. Kanske låta konversationen gå åt hållet att du mår dåligt över negativiteten och att du uppfattar henne som ohyfsad. Berätta hur det påverkar dig. Var inte rädd för konfrontation.

Vet inte om något av det här slaget går att ta upp med chefen på ett vettigt sätt, som skulle generera något vettigt.

Svar på tråden Energitjuvar på jobbet