• Anonym (Velig)

Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?

Hur är det, är det något barn kommer bli retade för? Både jag och maken har fastnat för namnet Gunnar, vi tycker helt enkelt det är väldigt sött som namn sett.  Men det är ju ett riktigt gubbnamn och inte kanske de vanligare nu heller. Vågar vi ge sonen det namnet, eller kommer han bli retad? (Han kommer isf få ett neutralt tidlöst namn som gått i släkten som mellannamn om han vill ändra tilltalsnamn som äldre, men det namnet är mer för släktens skull och inget vi helst ger sonen själva). 
    Vi velar så mycket. Vi gillar som sagt namnet själva och har haft svårt att hitta ett annat namn som inte skulle kännas som att vi valde bort förstavalet. Men är det HELT fel? Hjälp!/

• Svar på tråden Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?
  • Anonym

Ett klassiskt nordiskt mansnamn.
    Ett bra val

• Anonym (Sara)

Gunnar är ju inte direkt vackert men kör på det om ni gillar det. Tror knappast han blir mobbad pga namnet. 

• Anonym (J)

Klart ni ska döpa honom till Gunnar! Jättefint. Om jag får barn har jag många gubb + tantnamn namn på listan ☺️

• Anonym (Älskar Gunnar!)

Jag tycker så mycket om namnet Gunnar! Det är urgammalt och låter så trevligt också. Namn från samma generation, som Ture och Tage är ganska poppis, åtminstone i medelklassen, så jag tror inte att det kommer att sticka ut jättemycket. 

• Anonym (ja)

Känner en Gunnar i 15-års åldern och vet en Gunnar som är runt 20 också. Gillar ni det så är det väl bara att köra. Retad kan man bli oavsett om man heter Erik, Gunnar eller Liam. 

Visst, jag vet att ena Gunnar ovan fått lite tråkningar som yngre just för att det var gubbigt, men det kan också tilläggas att dels har många äldre Gunnar gått ur tiden samtidigt som fler bebisar fått Gunnar som tilltalsnamn. 

Vanligt är det inte, nej, men det förekommer ändå. 

Kör på Gunnar om ni gillar det! Folk vänjer sig!

• Anonym (Elin79)

Ni ska välja ett namn till ert barn. Tycker ni om namnet så kommer han att "bli" sitt namn och ni kommer inte tänka så mer.

Sen kanske någon hajar till när hen hör namnet.
    Jag har träffat en liten Åke nyligen och det var så här jaha, Åke? Ja men okej, nu heter han ju så och han ser ju ut som en söt liten pojke. En Åke.
    Vad mer ska jag tänka om det sen.

Just namnet Gunnar har jag en gammal klasskompis som valt till sitt barn och min morfar hette även så. För mig är det ett jättefint namn!

• Anonym (Frida)

Namnet Gunnar verkar ha fått ett uppsving i USA, roligt nog.

I mina syskonbarns klasser finns det pojkar vid namn Artur, Gösta, Allan, Sigvard, Helmer och liknande så Gunnar känns ju inte helt annorlunda. Gillar ni namnet så kör på det.

• Embla twopointoh

Kör på Gunnar! Gunnar ligger helt i tiden, den typen av namn är trendiga just nu. I min bekantskapskrets finns det små barn med namn såsom, Åke, Sten, Knut, Ingeborg, Rut och Gunhild.

Jag brukar säga att ingen blir retad enbart för sitt namn. Det är nog snarare så att de som retas har en förmåga att ta någonting som sticker ut hos en person som de av någon anledning hyser antipati för, och sedan reta den för det. Det kan vara namnet, ja, men det kan också vara glasögon, vikt, hobby, många syskon, eller vad det nu är som skiljer personen från "alla andra". Man behöver alltså inte alls bli retad för ett udda eller ovanligt namn, det beror inte å det.

Men i fallet Gunnar så kommer det som sagt inte att vara udda eller ovanligt när han blir större, det kommer säkert att finnas andra pojkar som heter Gunnar eller liknande namn bland hans jämnåriga.

• Anonym (Velig)

Tack för alla snälla svar! Vi har verkligen fastnat för namnet just eftersom vi båda tycker det är fint. Vi har också andra namn men inget som både jag och mannen fastnat för samtidigt och vi vill ju gärna ha ett namn där det inte känns som bara den ena föräldern gillar det - så pass många namn finns ändå. Just Gunnar gillade vi som namn eftersom det kändes både robust och mjukt samtidigt på något vis.

• Anonym (Mamma)

Barn retas, är det inte det ena som de hittar på att retas om så är det det andra. Om det bara var namnet det hängde på om barn blir mobbade eller inte så skulle livet vara enklare. 
    Älskar ni namnet så kör.

Vår son fick ett namn där smeknamnet rimmar på pisse. Visst har det hänt att något annat barn kallat honom för det. Han skrattar och säger något tillbaka. Inte mer med det. 

Svar på tråden Ovanligt gubbnamn på barn - vågar man?