• Anonym (M)

Ska prova Brintellix - era erfarenheter?

Jag är deprimerad och har PTSD . Jag har gått i KBT för PTSDn men känner att depressionen bara blir värre och märker av kognitiva problem. 

Mina problem beror på yttre faktorer och jag är helt utmattad och slut. Jag har inte så mycket problem med ångest dock, 

Jag har dåliga erfarenheter av SSRI så jag har tidigare fått Voxra. Första gången var fantastisk och jag blev otroligt hjälpt av den. 

Sedan började effekten avta och nu vet jag inte om medicinen fungerar öht längre med tanke på hur jag mår. Läkaren menar dock att jag antagligen hade mått ännu sämre utan Voxra. 

Nu ska jag alltså testa Brintellix i stället och undrar om någon här av erfarenhet av det. Det är förstås väldigt individuellt hur man reagerar på antidepressiva men det skulle ändå vara intressant att läsa om era erfarenheter. 

• Svar på tråden Ska prova Brintellix - era erfarenheter?
  • Anonym (Sf)

Jag har 2 st i familjen som har använt brintelix, bägge blev hjälpta i sitt mående, psykiskt, och bägge fick problem med illamående,, värst om man tar medecin på tom mage,,

• Anonym (M)
    Anonym (Sf) skrev 2025-01-24 18:32:07 följande:

Jag har 2 st i familjen som har använt brintelix, bägge blev hjälpta i sitt mående, psykiskt, och bägge fick problem med illamående,, värst om man tar medecin på tom mage,,

Låter bra ändå. Jag är medveten om illamåendet och bad om ett preparat som minskar illamående om det skulle bli så. I 
  • Anonym (Brintellix)

Jag har ätit Brintellix sen i somras pga depression orsakad av bland annat separation och arbetslöshet. Fick den i huvudsak mot den hjärndimma jag hade/har. 

För mig har den fungerat bra. Började med 5mg för att se om det blev skillnad och det blev det. Fick lättare att hålla tanken från A till B. Gick sedan upp på 10mg.

I julas tyckte jag att jag var på en bra plats mentalt och tog inte medicinen på ett par dagar (slarvade och glömde bort) och blev betydligt känsligare för precis allt. 

Jag har inte haft några biverkningar som illamående. Tar den på kvällen, på halvtom mage. 

• Anonym (M)
    Anonym (Brintellix) skrev 2025-01-24 19:30:40 följande:

Jag har ätit Brintellix sen i somras pga depression orsakad av bland annat separation och arbetslöshet. Fick den i huvudsak mot den hjärndimma jag hade/har. 

För mig har den fungerat bra. Började med 5mg för att se om det blev skillnad och det blev det. Fick lättare att hålla tanken från A till B. Gick sedan upp på 10mg.

I julas tyckte jag att jag var på en bra plats mentalt och tog inte medicinen på ett par dagar (slarvade och glömde bort) och blev betydligt känsligare för precis allt. 

Jag har inte haft några biverkningar som illamående. Tar den på kvällen, på halvtom mage. 

Vad bra att det fungerade för dig!
    Det är just hjärndimman jag känner av nu och är rädd att det ska bli värre. 

Hur lång tid tog det innan du märkte någon skillnad? 

• Anonym (Merk)

Har tagit Brintellix sen 2018 för ptsd och depression. Tycker den fungerar utmärkt, inga biverkningar att prata om för mig iallafall. Lyfter mig mycket.Tar 15 mg till frukost. Märker tydligt om jag missar en dag el två då känns det som jag är på väg ner i källaren.

• Anonym (M)
    Anonym (Merk) skrev 2025-01-24 19:51:06 följande:

Har tagit Brintellix sen 2018 för ptsd och depression. Tycker den fungerar utmärkt, inga biverkningar att prata om för mig iallafall. Lyfter mig mycket.Tar 15 mg till frukost. Märker tydligt om jag missar en dag el två då känns det som jag är på väg ner i källaren.

Intressant att det hjälper mot samma diagnoser som jag har. Hur lång tid tog det ungefär innan du började må bättre? 
  • Anonym (Brintellix)
    Anonym (M) skrev 2025-01-24 19:39:42 följande:

Vad bra att det fungerade för dig!
    Det är just hjärndimman jag känner av nu och är rädd att det ska bli värre. 

Hur lång tid tog det innan du märkte någon skillnad? 

Inom en vecka märkte mamma skillnad (bodde hos henne en kort period då). Och då var det som sagt på låg dos. Även jag märkte skillnad ungefär vid samma tid. 
  • Anonym (Merk)
    Anonym (M) skrev 2025-01-24 20:00:14 följande:
    Intressant att det hjälper mot samma diagnoser som jag har. Hur lång tid tog det ungefär innan du började må bättre? 
    Nu är ett tag sen men vill minnas att det bara tog någon vecka. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Merk) skrev 2025-01-25 07:22:54 följande:
    Nu är ett tag sen men vill minnas att det bara tog någon vecka. 

Intressant för nu har jag tagit 5mg i en vecka parallellt med 150mg Voxra och sedan två dagar enbart Brintellix och känner faktiskt en viss förbättring. 

Jag undrar om jag inbillar mig men då kan det alltså gå ganska fort enligt din erfarenhet. 

Jag känner mig liiite mer balanserad, fokuserad och på bättre humör. Jag har visserligen haft bättre dagar innan jag började ta Brintellix men jag hoppas att det håller i sig. 

• Anonym (M)

Kan tillägga att jag inte har mått illa (peppar peppar). Jag tar tabletten med en rejäl frukost och har klarat mig hittills.

Jag hade hemsk huvudvärk igår men det kan bero på andra saker också för idag är värken borta. 

Svar på tråden Ska prova Brintellix - era erfarenheter?