• Anonym (Mamma)

Obligatorisk fjällenresa

Min femtonårings klass ska till fjällen. De ska bara vara borta över dagen, men hon vill absolut inte vara med och får ångest av tanken. Skolan säger att det råder skolplikt även om det inte är en ordinarie aktivitet.

Det stämmer väl inte?

• Svar på tråden Obligatorisk fjällenresa
  • Anonym (Bp)

Är det ett återkommande fenomen att ditt barn inte vill gå till skolan / vara med på aktiviteter i skolan eller är detta en engångshändelse? Är det en gång så är det väl bara att sjukanmäla ditt barn och så är problemet är världen. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Bp) skrev 2025-01-25 17:43:29 följande:

Är det ett återkommande fenomen att ditt barn inte vill gå till skolan / vara med på aktiviteter i skolan eller är detta en engångshändelse? Är det en gång så är det väl bara att sjukanmäla ditt barn och så är problemet är världen. 

Det är återkommande, så de kommer garanterat förstå varför hon inte följer med. Av allt jag hittar har de inte rätt att göra såna resor obligatoriska.
  • Anonym (Mamman)

Varför har ditt barn svårigheter att åka på utflykt med skolan?
    Är det något ni behöver jobba med?

• Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-25 17:45:36 följande:
    Det är återkommande, så de kommer garanterat förstå varför hon inte följer med. Av allt jag hittar har de inte rätt att göra såna resor obligatoriska.
    Vad säger rektorn när du berättar det?
  • Anonym (EEE)

Eftersom det sker på skoltid och är ordnat av skolan, så är det obligatoriskt, skolplikt råder. 

• Anonym (Mx)

Jag vet inte om vi hjälper våra barn att undvika situationer som kan framkalla ångest..

• Anonym (Mamma)

Hon har autism och kommer antagligen sitta och hyperventilera och vara helt okontaktbar om hon tvingas med. Det är dock irrelevant för frågeställningen i sig, då det är skolplikten jag ifrågasätter.

Skolan är i allra högsta grad informerade om problematiken, med de bryr sig inte.

• Anonym (Elise)
    Anonym (Mx) skrev 2025-01-25 18:47:22 följande:

Jag vet inte om vi hjälper våra barn att undvika situationer som kan framkalla ångest..

Att få kontroll över sin ångest är ett arbete som måste göras ett litet steg i taget.

Man ska undvika sådant som kastar en ner i en djup och ohanterlig ångest men utsätta sig för sådant som ger en lätt ångest som man har en chans att bemästra.

Ju bättre man blir på att hantera de småjobbiga situationerna desto längre kan man flytta gränsen för vad man utsätter sig för.

Att hamna i en fullkomlig panikattack kan göra att allt jobb man har gjort blir ogjort. Då får man börja om jobbet från början, eller från ett ännu sämre utgångsläge än första gången.
  • Anonym (Elise)

TS, beroende på hur kraftig ångest det rör sig om så kan det eventuellt finnas goda skäl att sjukanmäla henne.

Ångest är en lika riktig sjukdom som influensa. 

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-25 17:45:36 följande:
    Idrottsdag är obligatoriska och räknas som en skoldag. 
Svar på tråden Obligatorisk fjällenresa