• Anonym (Orolig)

Separation - vårdnad

Hej alla 
    Tänkte kolla vad som gäller. Har 2 barn med min man 1 & 3 år gamla. Hans Familj har jättegott ställt, dock inte min. Jag har varit hemma nu i flera år och ska vara det 1 år till eftersom mitt barn är nyfött. Jag kommer ha varit föräldraledig i 4 år när jag börjar jobba och har usel ekonomi pga dålig föräldrapenning och skulder nu tyvärr.
    kommer att få jobba upp en grund att stå på. 

Nu till saken. Han hotar med att vi ska skilja oss och han ska ta barnen och förstöra för mig. Han säger att han kommer dra det till rätten och att jag inte kommer ha råd att betala en advokat så jag kommer till slut att ge med mig och be honom ta barnen för att han komme knäcka mig ekonomiskt. 

hur funkar det? Måste jag gå till domstolen om han vill? jag ha inte råd att betala en advokat så mkt ofta som han säger och kommer säkert ha svårt ett tag eftersom jag kommer behöva re ut min ekonomi. 

Finns det en risk att jag kommer krossas ekonomiskt och han ta barnen? 
    för att tillägga har han knappt träffat barnen på dessa åren då han inte varit hemma mer än på helger Och bott på en annan ort pga studier. 

tack för all hjälp

• Svar på tråden Separation - vårdnad
  • Anonym (M)

Svårt att se att han får ensam vårdnad, så det behöver du inte oroa dig för. 

Om ni är skilda så delar ni på allt såvida ni inte har äktenskapsförord. 

Om du inte har råd med en jurist så be någon annan hjälpa dig så du inte blir lurad. 

• Anonym (Orolig)

Ok ja vi har äktenskapsförrord. Fick skriva på det samma dag vi skulle gifta oss. 

Men då kommer jag behöva ha en jurist mycket? Vad händer om ingen kan betala för mig om han krämar ut allt? 

• Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-01-26 16:21:42 följande:

Ok ja vi har äktenskapsförrord. Fick skriva på det samma dag vi skulle gifta oss. 

Men då kommer jag behöva ha en jurist mycket? Vad händer om ingen kan betala för mig om han krämar ut allt? 

Ja, då är det inte så mkt att göra rent ekonomiskt. 

Men vårdnaden kan han inte ta ifrån dig. Det handlar inte om pengar. 

• Anonym (J)

Kolla med ditt försäkringsbolag vad hemförsäkringen täcker?
    Vad står i äktenskapsförordet och är det registrerat hos Skv?
  • Anonym (Nä)

Det är inte den rika som får vårdnaden och du behöver knappast en advokat heller. Han måste bevisa att du är en dålig/olämplig förälder och det har med helt andra saker att göra.

• Anonym (Jl)

Är äktenskaps förordet inlämnat till skatteverket? Mäste lämnas in inom 1 månad efter att ni skrivit under det annars är det inte giltigt. Fråga inte honom om det utan låt det bli en överraskning för honom i så fall. Då har ingenting att komma med :)
  • Anonym (Mamma)

först ska du ställa dig i kö till hyresrätt om du inte redan gör det
    sedan kolla upp ersättning för advokat via hemförsäkring 

överväg möjligheten att börja jobba tidigare. från 1 års ålder kan barn gå på förskola. Inte det man vill, men om du ska kunna ha barnen boende hos dig så måste du ha bostad. För att få hyresrätt eller köpa något måste du ha en vettig inkomst 

vad säger ett äktenskapsförord och hur är statusen på dina skulder? du vill inte hamna hos KFM men att ha skulder och låga tillgångar kan vara tillfördel vid bodelningen. 

se över inkomstförsäkringar vid arbetslöshet eller sjukdom. Du kommer förmodligen ha små marginaler i din ekonomi efter skilsmässan och en jobbig skilsmässa kan vara början till sjukskrivning och det är tuffa tider på arbetsmarknaden . ofta är det 6-12 månader kvalificeringstid på den här typen av försäkringar. 

Försök förhala bodelning de sätt du kan, så hinner du förbereda dig bättre.

• Anonym (stella)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-01-26 15:29:26 följande:
    Separation - vårdnad

Hej alla 
    Tänkte kolla vad som gäller. Har 2 barn med min man 1 & 3 år gamla. Hans Familj har jättegott ställt, dock inte min. Jag har varit hemma nu i flera år och ska vara det 1 år till eftersom mitt barn är nyfött. Jag kommer ha varit föräldraledig i 4 år när jag börjar jobba och har usel ekonomi pga dålig föräldrapenning och skulder nu tyvärr.
    kommer att få jobba upp en grund att stå på. 

Nu till saken. Han hotar med att vi ska skilja oss och han ska ta barnen och förstöra för mig. Han säger att han kommer dra det till rätten och att jag inte kommer ha råd att betala en advokat så jag kommer till slut att ge med mig och be honom ta barnen för att han komme knäcka mig ekonomiskt. 

hur funkar det? Måste jag gå till domstolen om han vill? jag ha inte råd att betala en advokat så mkt ofta som han säger och kommer säkert ha svårt ett tag eftersom jag kommer behöva re ut min ekonomi. 

Finns det en risk att jag kommer krossas ekonomiskt och han ta barnen? 
    för att tillägga har han knappt träffat barnen på dessa åren då han inte varit hemma mer än på helger Och bott på en annan ort pga studier. 

tack för all hjälp

Du behöver sätta dina barn på förskola och skaffa ett jobb på en gång så att du har en vettig ekonomi oavsett vad som händer. Du kommer inte att förlora vårdnaden, så den biten kan du glömma. 

Så fort du har en inkomst kan du börja leta efter en lägenhet som du har råd med. 

Du fixar det här! Lycka till! 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (stella) skrev 2025-01-30 10:22:02 följande:
    Du behöver sätta dina barn på förskola och skaffa ett jobb på en gång så att du har en vettig ekonomi oavsett vad som händer. Du kommer inte att förlora vårdnaden, så den biten kan du glömma. 

Så fort du har en inkomst kan du börja leta efter en lägenhet som du har råd med. 

Du fixar det här! Lycka till! 
    Delar åsikten med tillägget att så länge du kan visa att du är en god förälder så kommer du inte att förlora vårdnaden. God förälder i ekonomiskt sammanhang behöver inte innebära mycket pengar utan det är tillräckligt att du kan visa att det inte går nöd på dina barn.
    Du ju alltid berätta för honom att allt han gör mot dig gör han faktiskt också indirekt mot sina barn. 
    Sen finns det så många fina män därute så du ska inte oroa dig utan lev ditt liv på nytt, du förtjänar något bättre än vad han ger uttryck för.
  • Jårdi

Kolla med familjerätten på socialtjänsten. Jag tror det finns pengar man kan söka från tex fonder om man inte har råd med advokat själv. De borde veta och kunna hänvisa dig. 

• JuristDaniel

Hej ,

Du har några olika möjligheter för att anlita jurist antingen genom din hemförsäkring (för en eventuell tvist) eller genom rättshjälp (om du har låg inkomst) eller genom en särskild jurist försäkring (som många fackförbund inom LO har i sitt medlemskap).  Den sista försäkringen ger oftast bara viss rådgivning men kan kanske vara tillräckligt för att du skall känna dig tryggare i din situation. 

/Daniel Jurist.

ps. du får självklart alltid kontakta mig om du önskar .ds

Svar på tråden Separation - vårdnad