• Anonym (Tess)

Min man vill att storasyskon ska vara med på förlossningen

Min man har en 26 årig dotter från ett tidigare äktenskap. Hon är färdig sjuksköterska och är intresserad av att bli barnmorska. 

Min man föreslog därför att hon skulle få delta på hennes lillasysters förlossning i april? När jag ska föda, för att hon ska få vara med som stöd och se hur det funkar. 

Jag tycker att detta är helt stört och att vanliga barnmorskor eller sjuksköterskor kan väl jobba med detta utan att delta på deras närmaste förlossningar? 

Hur kan jag lägga upp detta för min bonusdotter? 

• Svar på tråden Min man vill att storasyskon ska vara med på förlossningen
  • Anonym (Mimmi)

Du säger att du inte vill, du behöver inte förklara dig.
    Tycker faktiskt att hon borde förstå det själv som sjuksköterska.

• Anonym (Siri)
    Anonym (Tess) skrev 2025-01-26 15:54:33 följande:

Min man har en 26 årig dotter från ett tidigare äktenskap. Hon är färdig sjuksköterska och är intresserad av att bli barnmorska. 

Min man föreslog därför att hon skulle få delta på hennes lillasysters förlossning i april? När jag ska föda, för att hon ska få vara med som stöd och se hur det funkar. 

Jag tycker att detta är helt stört och att vanliga barnmorskor eller sjuksköterskor kan väl jobba med detta utan att delta på deras närmaste förlossningar? 

Säg bara nej? Behöver väl inte bli nån jättegrej av det hela..? Det är väl ganska givet att du kanske inte vill att hon är där i en så utsatt situation. 

Är hon en vettig person, vettig sjuksköterska och framtida vettig barnmorska kommer hon väl att förstå, och inse att din önska om att vara bekväm när du föder står högre än nåt lärotillfälle för henne.

• Anonym (Sofia)

Är det verkligen hennes förslag eller din mans förslag?

Säg bara att du inte vill. Du ingår inte i hennes utbildning. 

• Anonym (Tess)
    Anonym (Siri) skrev 2025-01-26 15:59:24 följande:

Säg bara nej? Behöver väl inte bli nån jättegrej av det hela..? Det är väl ganska givet att du kanske inte vill att hon är där i en så utsatt situation. 

Är hon en vettig person, vettig sjuksköterska och framtida vettig barnmorska kommer hon väl att förstå, och inse att din önska om att vara bekväm när du föder står högre än nåt lärotillfälle för henne.

Det är min mans förslag som tycker detta är en fantastisk idé. Han tror även att vi skulle kunna komma närmare varandra på det här sättet. Sedan skulle hon få en väldigt unik roll för sin lillasyster. Han menar att det kan vara svårt att knyta an till ett småsyskon när man är så gammal. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Tess) skrev 2025-01-26 16:02:59 följande:
    Det är min mans förslag som tycker detta är en fantastisk idé. Han tror även att vi skulle kunna komma närmare varandra på det här sättet. Sedan skulle hon få en väldigt unik roll för sin lillasyster. Han menar att det kan vara svårt att knyta an till ett småsyskon när man är så gammal. 
    Då säger du bara nej men tipsar om att hon gärna kan närvara när han ska undersöka sin prostata.
  • Anonym (Sofia)

Huruvida hon knyter an till sin syster eller inte har ju inget med förlossningen att göra. 

Din man verkar ärligt talat lite gränslös. 

• Anonym (Mimmi)
    "Knyta an" till ett 26 år yngre syskon???
    Genom att se det födas?

Din man verkar lite knepig måste jag säga.
  • Mammaa44
    Anonym (Tess) skrev 2025-01-26 15:54:33 följande:

Jag tycker du ska säga som det är, att förlossningen är en privat stund och du vill inte ha fler där än nödvändigt 
  • Anonym (aa)

Det är en märklig ide även om jag kan se var den kommer ifrån. Märkligare att du ska prata med bonusdottern om det när du redan sagt nej till mannen.

• Anonym (Siri)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-01-26 16:15:48 följande:
    "Knyta an" till ett 26 år yngre syskon???
    Genom att se det födas?

Din man verkar lite knepig måste jag säga.
    Ja, alltså att mannen är knepig är ju knappast en överraskning? Han har ett barn på snart 30 och ska snart få en bebis? Man undrar ju hur mycket äldre en dottern TS är.
Svar på tråden Min man vill att storasyskon ska vara med på förlossningen