Någon som vet var den här artikeln kommer ifrån?
Jag läste en udda men informativ och rätt kul artikel för några år sedan men jag minns inte var. Jag sparade ner den och skickade till en kompis, och den texten har jag kvar men några bitar saknas. När jag googlar så hittar jag ingenting. Nån som känner igen den?
20 Hemliga sanningar om kvinnokroppen som unga ännu inte har upptäckt
1 Du kommer att kissa på dig
Inkontinens är inte svart eller vitt, alla kan uppleva ett visst mått av inkontinens, och när kvinnor blir äldre så försvagas ofta bäckenbottenmuskulaturen, speciellt i och med barnafödande. Du kommer antingen behöva styrketräna din bäckenbotten för att ett skrattanfall inte ska kräva ett akut trosbyte. Det är inget fel på dig, det är helt naturligt!
2 Först kommer du inte kunna sova - sen kommer du inte kunna sova
Småbarnsåren är kända för att leda till sömnbrist, men när barnen har blivit stora och flyttat ut så har du också oftast kommit in i den åldern då kroppen blir sämre på att sova. Forskning av dr Nader Salari visar att rubbad sömnrytm är vanligt bland äldre kvinnor, men att fysisk aktivitet, yoga, sex/onani och en god kosthållning är bra metoder för att minska problemen.
3 Din erogena zon fortsätter (ofta) att växa
Många äldre kvinnor kan få det svårare att nå orgasm på samma vis som när de var unga. Men om du utforskar ditt könsorgan så kommer du att märka att åldern ofta ger dig fler möjligheter att njuta - barnafödslar stimulerar tillväxten av fler nervändar,
4 Klimakteriet är jobbigt men inte farligt
Det kan kännas långt borta men plötsligt så är du där. Klimakteriet. En del vanliga symptom under klimakteriet kan upplevas som jobbiga, som vallningar och torra slemhinnor, men det är inte en sjukdom. Forskning av dr. Judith Sergeant visar att kvinnor i och efter klimakteriet ofta känner mer självsäkerhet, och forskning av dr Isabel de Salis visade att många kvinnor upplever sexuell frihet och en ny lust i och med klimakteriet.
5 Du kommer att behöva öva på att... andas?
Kanske är du stresskänslig redan nu, men det kommer inte att bli lättare. Men du kommer (förhoppningsvis!) att lära dig mycket om hur du och din stress funkar. Du kommer läsa om det parasympatiska nervsystemet, om vikten av avslappning och att [AD BREAK]
______
9 Du vill ha BRA vibrationer
Dina krav på sexleksaker kommer att öka. Småsurrande prylar räcker ofta inte till längre, du vill ha rejäla maskiner - kanske med sladd? Dr Alexandra Dubinskayas forskning visar att vibratorer kan ha en positiv effekt på libido, inkontinens, torra slemhinnor och mentalt mående. Nästan som en mirakelkur.
10 Kosten blir plötsligt väldigt mycket viktigare... av flera skäl
Du tror kanske att du behöver vara försiktig med vad du äter så att du inte lägger på några kilon? Det blir inte lättare. Kvinnor över 40 lider oftare av IBS och uppblåst mage, och får lättare fettbildning framför allt på övre delen av magen.
11 Mer eller mindre sex? Det enda säkra att att mycket kommer att förändras
Forskning visar att torrare slemhinnor är mycket vanligt bland äldre kvinnor - men det betyder inte nödvändigtvis mindre sex. Vissa kvinnors libido minskar, andras ökar. Ofta förändras det från och till under och efter klimakteriet.
12 Stimulans där bak under sex är mycket skönare precis efter ett toalettbesök
Med åldern så försvinner prydheten inför din partner - och det kan ha oanade effekter. Dr Devon J Hensel som forskar om äldre kvinnors onanivanor gjorde en studie med 38 kvinnor, som visade att orgasmer från analsex eller annan anal stimulans blev hela 175% intensivare om kvinnorna hade bajsat strax innan samlaget... jajamen.
13 Större bröst efter 50?
Om du har varit missnöjd med dina bröst så är chansen stor att brösten nu växer. Det är dock inte bara de som växer, du kommer att lägga på dig mer fett. Men om du gillar [AD BREAK]
______
19 Sperma är mindre läskigt
När risken att bli gravid är borta så försvinner oron kring din partners orgasm - alla vi som inte vågade njuta samtidigt för risken att satsen hamnade i fel hål med allt vad det innebär. Nu kan sperman bli mindre dramatisk och mer sexig: njut av ta emot honom i dig - och nästa gång rikta honom över ditt ansikte, eller vad du tänder mest på. Det är din kropp och du gör precis vad du vill!
20 Var beredd men var inte rädd
Alla dessa fakta kanske skr[AD BREAK]