• Anonym (Vet ej)

Misstänker att min sambo dricker i smyg

Jag börjar oroa mig att min sambo dricker i smyg. Anledningen är att jag var borta igår kväll och sov inte hemma och idag så ser jag att den vinbox vi hade hemma är tom. Jag vet att den nästan var halvfull innan jag åkte för jag använde nämligen vin när jag lagade mat. Sen hittade jag två tomma ölburkar som jag vet stod i kylen innan. Eftersom jag redan hade fått mina misstankar så tänkte jag att jag ska smaka på whiskyn vi hade hemma och mycket riktigt. Smakade i princip bara vatten. Har lagt in den i frysen för att se om den fryser men det var nyss så tar ju ett tag. 
    Jag vet att hon mår väldigt dåligt just nu över många saker så det är inte omöjligt om hon har tagit till alkoholen. 
    Det jobbigaste är att vi har två små barn och det känns väldigt olustigt om hon sitter och dricker när hon är ensam med dem. 
    Jag älskar denna kvinna så oerhört mycket och vill bara att hon ska få den hjälpen hon behöver för jag vill leva med henne. 
    Jag har inte konfronterasät henne än, men jag är ganska så säker på att hon kommer förneka det och bli arg på mig. Vad ska jag göra? Jag går under känner jag.

• Svar på tråden Misstänker att min sambo dricker i smyg
  • Anonym (Enkelt)

Du ska konfrontera henne, så klart. Fråga hur hon mår egentligen!

• Hjelm

Klart du ska konfrontera henne. Du har ju bevisen framför dig. Hur skulle hon kunna bortförklara det - skylla på att det är ungarna som har druckit?

Alla sätt att kunna göra något åt situationen börjar ju med att påtala den.

• Anonym (Hej)

Låt henne dricka. Alkohol är en vän i nöden. Glad

• Anonym (Vet ej)
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-01-28 17:42:51 följande:

Du ska konfrontera henne, så klart. Fråga hur hon mår egentligen!

Jo det ska jag såklart men känns jobbigt då det är de enda bevisen jag har. Hade varit lättare om jag hade tagit henne på bar gärning. 
  • Anonym (Vet ej)
    Hjelm skrev 2025-01-28 17:46:44 följande:

Klart du ska konfrontera henne. Du har ju bevisen framför dig. Hur skulle hon kunna bortförklara det - skylla på att det är ungarna som har druckit?

Alla sätt att kunna göra något åt situationen börjar ju med att påtala den.

Jo men hon är bra på att hitta bortförklaringar som är så bra så man står där som ett fån och tänker att man är dum i huvudet själv. Så ja det är problematiskt. Plus att hon nog kommer bli fly förbannad. 
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Vet ej) skrev 2025-01-28 17:50:48 följande:
    Jo det ska jag såklart men känns jobbigt då det är de enda bevisen jag har. Hade varit lättare om jag hade tagit henne på bar gärning. 
    Vadå "de enda"? Det är starka bevis du har! Försöker hon neka så stå fast vid att du mycket väl vet vad du pratar om och att det är bättre att hon är ärlig.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Vet ej) skrev 2025-01-28 17:52:54 följande:
    Jo men hon är bra på att hitta bortförklaringar som är så bra så man står där som ett fån och tänker att man är dum i huvudet själv. Så ja det är problematiskt. Plus att hon nog kommer bli fly förbannad. 
    Så gaslighting och aggressioner som maktmedel. Kolla på sidan Varningstecken, hon kör säkert fler metoder också.

Låt henne inte snacka omkull dig, stå fast vid vad du vet är sant och rätt. Förklara att ni måste kunna samarbeta om ni ska kunna rädda er familj, för det är vad det handlar om nu. Du kan inte lämna dina barn ensamma med henne längre, frågan är om ni kan fortsätta vara en familj om hon är en alkoholist som inte vill bli bättre.
  • Anonym (Vet ej)
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-01-28 17:57:56 följande:
    Vadå "de enda"? Det är starka bevis du har! Försöker hon neka så stå fast vid att du mycket väl vet vad du pratar om och att det är bättre att hon är ärlig.
    Men är det verkligen starka bevis? Jag har ju inte sett att hon har druckit och även fast jag är helt säker på min sak så kan ju jag aldrig bevisa att det faktiskt är så. Men ja jag är väl bara rädd för att det ska bli dåligt. Vi har det redan trassligt i vår relation pga att hon inte vet vad hon känner för mig längre så det känns jobbigt att behöva komma med det här också. Samtidigt som jag faktiskt måste tänka på barnen i första hand. 
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Vet ej) skrev 2025-01-28 18:25:49 följande:
    Men är det verkligen starka bevis? Jag har ju inte sett att hon har druckit och även fast jag är helt säker på min sak så kan ju jag aldrig bevisa att det faktiskt är så. Men ja jag är väl bara rädd för att det ska bli dåligt. Vi har det redan trassligt i vår relation pga att hon inte vet vad hon känner för mig längre så det känns jobbigt att behöva komma med det här också. Samtidigt som jag faktiskt måste tänka på barnen i första hand. 
    Vem annars, er granne...? Nej, det är klart det är din sambo som druckit dessa mängder. Du visste hur mycket ni hade. Du vet hur whiskey ska smaka. Det är bevis. Vad hade du sagt om ni hade haft ett tonårsbarn som druckit upp alkoholen? Hade du bara stått där och köpt att hen sagt "nääää inte jag inte". Det behövs inga bevis svart på vitt, du VET att det är hon som druckit upp dessa saker.

Ja, självklart måste du tänka på barnen i första hand.
  • Anonym (Vet ej)
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-01-28 18:34:25 följande:
    Vem annars, er granne...? Nej, det är klart det är din sambo som druckit dessa mängder. Du visste hur mycket ni hade. Du vet hur whiskey ska smaka. Det är bevis. Vad hade du sagt om ni hade haft ett tonårsbarn som druckit upp alkoholen? Hade du bara stått där och köpt att hen sagt "nääää inte jag inte". Det behövs inga bevis svart på vitt, du VET att det är hon som druckit upp dessa saker.

Ja, självklart måste du tänka på barnen i första hand.
    Ja nej det är klart att det inte finns nån annan som har druckit det, om hon inte har haft nån över som hon inte har berättat om. Men ska ta upp det med henne för barnen måste gå först. Och hon får i såna fall ett val. Att söka hjälp eller så blir det separation och då kommer jag ju inte våga lämna barnen hos henne. 
Svar på tråden Misstänker att min sambo dricker i smyg