Anonym (nej) skrev 2025-01-28 23:13:35 följande:
Nej, det är som sagt åldersgräns på bostadskön i Stockholm, så det gör de inte. SKB är väl undantaget som tillåter barn i kön.
Sen måste jag säga att jag tänkte på det där här om dagen, med kötid osv. JAg ifrågasätter lite sanningen i hur länge man behöver stå i en kö för att få en bostad. Många står ju passivt i köerna, både den stora allmänna och i diverse privata företags interna. Men när de väl sedan aktivt söker en bostad tar det inte så lång tid. Så om ingen ställde sig i kön förrän man väl aktivt började söka så tror jag att siffrorna skulle se helt annorlunda ut.
Hur lång tid tar det för de som INTE stått i kön förrän de till exempel vill flytta hemifrån, eller separera? Det skulle jag vilja ha statistik på.
Du ska nog ta det på större allvar än du gör. Det är redan nu stor bostadsbrist på just hyreslägenheter. Vi har snart en bostadsmarknad som bygger totalt på att alla ska köpa sig/äga en lägenhet. ( Vilket är vansinnigt i sig självt) med de priserna som råder och möjligheterna är hårda att få låna. Om man nu inte har rika föräldrar som löser problemet åt en. Utöver det har det blivit hårdare regler för vad man har för inkomst för att få hyra.
Ska även tillägga att denna regering HELT stoppat all nyproduktion av hyreslägenheter ( vilken överraskning, eller inte)
Forskning visar även att det kommer bli betydligt vanligare med vuxna "barn" som tvingas bo kvar hos sina föräldrar i hög ålder. Det blir alltså inte bättre snarare tvärtom. Om man nu som sagt inte är rik eller har väldigt saftig och hög inkomst.
Sverige har väldigt stora problem att lösa, som blir speciellt uppenbara när det kommer till detta och gängvåld, sprängningar bl.a.