• Anonym (TS)

Hepatos (ICP), någon mer?

Är gravid i vecka 37+1 och har precis fått veta att jag har svår hepatos (ICP), gallsyreprovet som jag gjorde igår var på 74 (ska vara under 10). Det är alltså för de som inte vet att levern inte funkar som den ska så gallsyra kommer ut i blodet , det beror antagligen på hormoner från graviditeten och går över efter förlossningen. 

Har fruktansvärd klåda mest under fötterna och i handflatorna men hela kroppen kliar. Har fått Lergigan men tycker inte det hjälper direkt. 

Fick åka in och göra CTG och ta fler prover idag efter provsvaret , bebisen mår bra nu men jag är så orolig. Ska träffa läkare på Spec Mvc imorgon . Jag har tid för planerat snitt (av andra anledningar) nästa vecka i vecka 38+2, barnmorskan jag träffade nu sa att det antagligen blir då iallafall eftersom de annars brukar sätta igång i vecka 38 även vid svår hepatos. Men har läst på andra ställen att man brukar sätta igång i vecka 37.

Vet att det inte är så vanligt men är det någon mer som har eller har haft det? Hur gick det för er? Vet inte riktigt hur jag ska klara av oro och klåda som gör det nästan omöjligt att sova i en vecka till, samtidigt har vi en del kvar att förbereda så det hade blivit svårt om bebis kommer nu. Det här är mitt fjärde barn , har aldrig haft det tidigare. 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Hepatos (ICP), någon mer?
  • Anonym (Siv)

Det beror så på helheten, nu kollas mer prover och ctg samt ultra. Kan mycket väl vara att det behövs intervention tidigare. Borde få medicin mot klådan också. Hälsn en bm

• Anonym (TS)
    Anonym (Siv) skrev 2025-01-30 08:04:43 följande:

Det beror så på helheten, nu kollas mer prover och ctg samt ultra. Kan mycket väl vara att det behövs intervention tidigare. Borde få medicin mot klådan också. Hälsn en bm

Tack för svar! Jag har gjort tillväxtultraljud nyss och allt såg bra ut , barnet var 6% större än medel bara, vet inte om det är bra eller dåligt.

Ska till läkare om en timme. Jag blev erbjuden lergigan men har redan det hemma för sömnen och mot illamående , det funkar så jag sover lite bättre men hjälper inte mycket mot klådan. Finns det något annat man kan få? 
Svar på tråden Hepatos (ICP), någon mer?