• Anonym (Maria)

Kan du leva utan din mobiltelefon?

Jag är äldre, och använder bara telefonen för att ringa och ta emot samtal. Ibland vet jag inte var den är, men jag bryr mig inte. 

Nuförtiden verkar alla vara upptagna med sina telefoner, men vad tittar ni på? Jag använder min dator för sociala medier, men jag har varken Facebook, Instagram eller någonting annat. 

Snälla, kalla mig inte för en idiot!  Skrattande  Jag trivs med detta, det fungerar bra för mig. 

• Svar på tråden Kan du leva utan din mobiltelefon?
  • Anonym (Kanske)

Jag skulle behöva byta jobb i så fall. 

• Anonym (Hm)

Ja, det skulle jag kunna.

• Anonym (Ja, men vill inte)

Vad har du för sociala medier då? Eftersom du använder datorn för det, skriver du.

Jag skulle naturligtvis kunna leva utan min telefon, men det skulle göra mitt liv betydligt fattigare och svårare. Använder den för allt ekonomiskt, har en sensor som läser av mina blodsockervärden som jag kan följa i mobilen, lyssnar på poddar, musik och böcker som gör livet roligare, håller kontakten med vänner och familj etc etc.

• Anonym (Em)

Jag använder mobilen till allt så jag vill inte vara utan den. Allt = bland annat betala räkningar och hålla koll på ekonomin, fotografera, gps, anteckningar och inköpslistor, alarm och klocka, ljudböcker och läsa tidningar och lyssna på musik, kolla Hemnet, insta, facebook, TikTok. Läsa på olika forum. Googla allt jag funderar över. Min kalender och barnens scheman och skolgrejer. Spela spel. Busskort. ApplePay så betalar alltid med mobilen. Swishar. Och massa annat. 

Kan leva utan den, jo det skulle jag ju kunna om jag gjorde en del omställningar. Men jag är nöjd med att ha allt i mobilen. 

• Anonym (Krångel)

Blir så krångligt utan mobilen men visst skulle jag kunna leva utan den eller bara använda den för samtal/sms.

Men idag används ju appar till typ allt. Jag kan styrs larmet och låset på dörren om jag behöver, se när barnen låser/låser upp och på så vis veta att dom kommit hem exempelvis. Starta värmaren i bilen så den är varm när jag kommer ut till den. Kan betala med mobilen (lagt in betalkortet), ha koll på bussar/tåg och köpa biljetter, fixa en massa ärenden med bank-id som är mkt krångligare och tar mkt längre tid att göra om jag ska göra det via dator eller måsta besöka/ringa exempelvis banken. Betalar alla räkningar, går så snabbt. Streamar musik, ställer morgonens alarm, plockar snabbt fram fakta, recept mm. Fotar, filmar. Planerar barnens fritidstider och får all info från skola mm via deras appar. Jamen använder den till allt möjligt 😄

• Anonym (123)

Hur gammal är man när man är äldre ts?

• Anonym (B)

Jag betalar räkningarna i mobilen. Men visst, det skulle jag kunna göra i datorn istället. Samma sak gäller informations- och frånvarosystemen i barnens skolor. Men det är lättast med mobilen. 

Kolla Familjeliv gör jag också i mobilen, och lyssnar på radio och poddar. Jag har den som väckarklocka och sätter påminnelser för när jag ska hämta barnen, gå till tandis mm. Jag läser nyheterna, får aktuell info om närområdet från 112. Från vatten- och elleverantörerna får jag info om driftstopp. Jag kollar väderprognosen. Kollar karta om jag ska nånstans dit jag inte hittar. 

Och så kollar jag recept, jämför varor och priser om jag ska köpa något, beställer grejer. Kollar annonser på tex Blocket och Tradera. Har koll på vissa grejer på nätauktioner. Läser trädgårdstips. Och en massa annat. 

Och så spelar jag med mina barn! 

• hmm77
    Anonym (Maria) skrev 2025-01-30 18:52:08 följande:
    Kan du leva utan din mobiltelefon?

Jag är äldre, och använder bara telefonen för att ringa och ta emot samtal. Ibland vet jag inte var den är, men jag bryr mig inte. 

Nuförtiden verkar alla vara upptagna med sina telefoner, men vad tittar ni på? Jag använder min dator för sociala medier, men jag har varken Facebook, Instagram eller någonting annat. 

Snälla, kalla mig inte för en idiot!  Skrattande  Jag trivs med detta, det fungerar bra för mig. 

jag måste ha bankid
  • Anonym (B)
    hmm77 skrev 2025-01-30 20:27:46 följande:
    jag måste ha bankid
    Ja, utan bank-id skulle det bli väldigt jobbigt. 
  • Anonym (Skärmdetox..)

Håller på att försöka frigöra mig från behovet av skärmen, och det har fått mig att må bättre med tiden och känner inte samma stress över att vara "uppdaterad".

Svar på tråden Kan du leva utan din mobiltelefon?