• Anonym (bomsibom)

Nedgradering av vänskap

Hur ser ni på vänner som aldrig hör av sig, varken ringer eller hälsar på?

Jag har börjat ta avstånd från en vän som varken vill diskutera samhällsutvecklingen i sverige när det gäller Bomber och och skjutningar.

Han säger att vi har olika åsikter och nyper av konversationen ganska tvärt eller byter samtalsämne.

Jag gjorde klart för honom att om man skall vara kompis med mig så måste man hälsa på och även kunna diskutera sammhälsproblem. detta berör oss alla.

Jag tycker han är alldeles för PK och vågar inte prata om något, då han jobbar inom en blåljusmyndighet. 

Om man räknar bakåt i tiden så har jag hälsat på honom över 100 ggr. och Han bara hälsat på mig typ 5-6 ggr det blir liksom helt skevt.

Så nu har jag nedgraderat honom från Bästa vän --> vän ---> Bekant.
    och från och med nu så matchar jag hans besök och sms , telefonfrekvens. DVS vi hör knappt av varandra längre. 

Är det någon som har gjort liknande?

• Svar på tråden Nedgradering av vänskap
  • Anonym (Erfarenheten)

Det är väl rätt normalt att distansera sig om man inte tycker att vännen svarar upp mot det man ger, eller att man kanske har kommit på kant med varandras åsikter.

Men: 

Det kan också hända att man ångrar sig längre fram i livet eller lägger tvisten bakom sig, så har ni haft kontakt länge och gillat varandra innan, släpp inte helt är mitt råd.

En dag kan man bli tacksam för den som man tio år innan tyckte att man klarade sig helt utan.

• Lynx123

Fast om du vänder på steken så kanske det är bra att vännen markerar vad han vill eller inte vill diskutera. Alla människor har ju rätt att dra vissa gränser. På det sättet säger han att han gillar dig, vill vara vän med dig, men att ni tycker olika i vissa frågor och därför inte vill att ni pratar om just dem eftersom det kan skapa osämja. Det finns inga måsten av den typen i relationer.

Däremot kan jag förstå om du känner att han inte lägger ner tillräckligt med tid och energi på er relation för att kunna räknas som bästa vän. Det är säkert sårande för dig och gör dig besviken.

Ibland växer man också ifrån varandra här i livet. Han har helt enkelt gått sin väg och du din. Vem vet, kanske ni hittar tillbaka till varandra en vacker dag.

• Anonym (avstånd)
    Anonym (bomsibom) skrev 2025-01-31 07:28:21 följande:
    Nedgradering av vänskap

Hur ser ni på vänner som aldrig hör av sig, varken ringer eller hälsar på?

Jag har börjat ta avstånd från en vän som varken vill diskutera samhällsutvecklingen i sverige när det gäller Bomber och och skjutningar.

Han säger att vi har olika åsikter och nyper av konversationen ganska tvärt eller byter samtalsämne.

Jag gjorde klart för honom att om man skall vara kompis med mig så måste man hälsa på och även kunna diskutera sammhälsproblem. detta berör oss alla.

Jag tycker han är alldeles för PK och vågar inte prata om något, då han jobbar inom en blåljusmyndighet. 

Om man räknar bakåt i tiden så har jag hälsat på honom över 100 ggr. och Han bara hälsat på mig typ 5-6 ggr det blir liksom helt skevt.

Så nu har jag nedgraderat honom från Bästa vän --> vän ---> Bekant.
    och från och med nu så matchar jag hans besök och sms , telefonfrekvens. DVS vi hör knappt av varandra längre. 

Är det någon som har gjort liknande?

Det är skitjobbigt att tvingas in i diskussioner om ämnen man inte vill diskutera med människor som är obehagliga att diskutera med. 

Eftersom du kräver detta av din vän så drar han sig undan och vill inte umgås mer. Det är hans rätt att göra. 

Han är nog inte ledsen att du tar avstånd, tänker att han snarare är lättad över att slippa träffas. 
  • Anonym (Clara)
    Anonym (avstånd) skrev 2025-01-31 09:45:11 följande:
    Det är skitjobbigt att tvingas in i diskussioner om ämnen man inte vill diskutera med människor som är obehagliga att diskutera med. 

Eftersom du kräver detta av din vän så drar han sig undan och vill inte umgås mer. Det är hans rätt att göra. 

Han är nog inte ledsen att du tar avstånd, tänker att han snarare är lättad över att slippa träffas. 

håller med. Tror han tycker det är skönt nu. Dock vet jag inte om detta är ännu en trolltråd, men det finns ju människor som ihärdigt vill ha kontakt med en.
    Jag hade en vän som både ringde mig, smsade, skrev på fb, mailade och även skickade brev på posten till mig. Svarade ibland när jag orkade. 

Det var jobbigt.

• Anonym (Emma)

Det där är inte så ovanligt i alla skeden av livet. Folk växer ifrån varandra och slutar umgås. Det kan vara allt som att man blivit för olika ( t.ex en som får barn och skaffar familj medan den andra gillar att vara ute och festa) eller att man har för stora klasskillnader osv osv. 

Tyvärr verkar ni ha för olika perspektiv och blivit för olika. Med det sagt så är det inte omöjligt att ni hittar tillbaka någon gång i framtiden.

• Anonym (Grabb)

Man kan "göra slut" även med kompisar, vänner... brukar jag säga... inte sällan om man känner att man hamnar i ett läge där det "tar mer än vad det ger"...

Jag har gjort det tydligt vid ett tillfälle för en herrans massa år sedan med en, då, barndomskamrat.

Andra vänskaper kan ju ibland gå mer i vågor, dvs ibland ses man, hörs man av mer frekvent, och ibland så blir det mer sällan.

Däremot så har jag inga specifika "kravställningar" gentemot mina vänner. Utan förhoppningsvis så kan man hitta saker som förenar en. Visst, det kan vara kul att kunna prata om samhällsfrågor, politik, jobbiga ämnen. Men jag anser också att man får vara lyhörd gentemot sin vän, och känna var går gränsen. 

Personligen så skulle jag inte vilja sitta och diskutera "samhällsproblem" i ända och enbart, när jag umgås med mina vänner, jag skulle heller inte känna mig bekväm med om mina vänner "dikterade villkor" kring vår vänskap...

• Anonym (K)

Så du anser att han är PK medan du själv framstår som att du famlar efter folierullen. Gotcha. Lite självkritik är alltid bra ts, och om du ska vara en god vän får du väl också respektera att inte alla orkar eller har intresse av att diskutera vissa saker. Vänskap är inte bara "ditt sätt eller skit i det".

• Anonym (Patricia)

Kan ju också vara så att han sätter gränser  för SIN skull och kanske faktiskt tycker att DU är den som går över gränsen?  
    Eftersom du nämner att han jobbar inom blåljus så känns det som att du fiskar efter ett ställningstagande kontra hans yrke och det är inte okej nånstans. Han kanske vill hålla sig neutral just med tanke på hans yrke och att åsikter kan spridas som rykten senare. 

HAN kanske inte vill vara vän med DIG?  

• Anonym (Skönt!)

Sjukt jobbigt med människor som inte respekterar att man inte vill prata om vissa saker. Förstår att han backar. Förmodligen tycker han att det är jätteskönt att du också börjar dra dig tillbaka.

• Anonym (Mia)

Varför ska din vän behöva diskutera något som han inte alls är intresserad av? Hur skulle du reagera om han ständigt ville prata om sådant som du har noll intresse av? Grundar sig vänskapen på att det bara är dina åsikter som är viktiga med hätska och långdragna diskussioner? Då kan du vara riktigt tröttsam som vän som inte visar någon respekt för andras åsikter. Det kan vara därför han bara har besökt dig 5-6 gånger. 

Svar på tråden Nedgradering av vänskap