Anonym (Heidi) skrev 2025-02-01 18:41:38 följande:
Jag var 38 när jag började märka av förklimakteriet. Nu är jag 45 år och fortfarande i förklimakteriet och har inte hamnat i klimakteriet än. Själv längtar jag tills jag kommer dit på riktigt och förhoppningsvis slipper alla problem jag har nu med massa blödningar, humörsvängningar och annat. Jag längtar efter att slippa mensen helt och kanske kunna börja leva igen.
Tack för en motvikt. Nej, det är väl så att just förklimakteriet med lite oregelbunden mens osv kan pågå ett bra tag innan klimakteriet och att det också pågår en stund sen.
Jag tror jag helt enkelt har en rejäl 40-årskris något år sent. Jag avskyr att inte vara typ 27-32 år på papperet, även om just den åldern krasst sett SÖG i mitt liv i verkligheten. Men just därför känner jag mig snuvad på den. Åren mellan 27-32 var helt värdelösa för min del, med relationer som var skadliga, dåligt jobb och allmänt sopigt mående. 32-35 återhämtade jag mig och byggde upp mig igen, och från 35-nu har livet varit nog det bästa och mest harmoniska jag haft. Därför känner jag nog lite att det var så jäkla kort tid jag fick innan man ska få känna sig gammal då. Jag hade velat ha fler såna år.