• Anonym (TS)

Fel att kräva att hen ska vara barnvakt

Har ett syskon som är arbetslös och som har fått dålig ekonomi till följd av detta. 

För att rädda mitt syskon från att hamna hos kronofogden har jag gått med som medlåntagare till hens bostad och på detta så betalar jag större delen av boendet varje månad för att den inte har råd. 

Jag har varit hemma med sjukt barn nu i 2 veckor. Detta innebär en enorm stress då jag behöver jobba, ingen annan gör mitt jobb och sedan får jag ingen lön. Mitt barn är okej egentligen, ingen feber eller något smittsamt men är fortfarande för trött för att orka en hel dag på förskolan. 

Jag frågade därför om inte mitt syskon kunde ta mitt barn i torsdags. Jag skulle jobba hemifrån så den enda uppgiften hen skulle ha va att typ läs en bok för barnet, se en film med barnet eller bygg med lego. 

Jag hade kunnat fixa med all mat och toalettgrejer. 

Hen svarar då att hen inte kan för att den ska tvätta fönsterna. Människan är arbetslös, jag betalar för hens lån med amortering och ränta varje månad för att hen inte kan sälja bostad och köpa något mindre eller få en hyresrätt då hen är arbetslös? 

Jag tycker jag hjälper till. Min man menar att jag inte kan tänka såhär. Att jag inte kan kräva något sånt här i utbyte. Jag menar på att mitt syskon som behöver pengar kan dra sitt lilla strå till stacken för att jag ska kunna dra in pengar så åtminstone. 

Är jag elak som tänker såhär? 

• Svar på tråden Fel att kräva att hen ska vara barnvakt
  • Anonym

Inte elak, nej. Men fel på det.

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2025-02-02 00:07:07 följande:

Inte elak, nej. Men fel på det.

vad är felet? 
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2025-02-02 00:09:09 följande:
     vad är felet? 
    Så länge ni inte har en överenskommelse så kan du inte riktigt betrakta det som någon sorts "byte". Att man gör någon en tjänst kan vara en helt annan diskussion än att man behöver en gentjänst.
    Skillnad vore om ni hade någon form av plan, villkor eller överenskommelse om just den bestämda hjälpen.

De absolut sämsta argumenten (som samtidigt iofs är de som ofta gör Familjeliv så bisarrt roligt) är när en person ska avgöra vad en annan borde göra för att man tittar på dennes situation utifrån. Typ "det finns någon annan som kan göra det, för de har detta och detta och jag inte har lovat ..."
    Gör inte den tabben för att syskonet är arbetslös.
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2025-02-02 00:41:04 följande:

Du vill ditt syskon visar lite tacksamhet. Inte fel.

att
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2025-02-02 00:41:04 följande:

Du vill ditt syskon visar lite tacksamhet. Inte fel.

Frågan var huruvida det var elakt. Inte ifall det var fel.
  • Anonym (Hm)

Elakt nej, men du tänker ändå fel. och även om du skulle önska att syskonet visade tacksamhet genom att hjälpa dig tillbaka är det inget du kan kräva eller bli direkt sur över (om inte i smyg såklart). Din man har rätt här. 

• Mkay

Personligen hade jag nog tyckt att syskonet var otacksamt som inte kunde hjälpa till lite tillbaka. Om någon hade hjälpt mig på detta sättet hade jag velat hjälpa till tillbaka, särskilt när det är något som påverkar personens ekonomi negativt när denne betalar för mig. Men vet inte om du kan göra så mycket mer åt det, du kan ju inte riktigt krävs att personen hjälper till tillbaka. Se det mer som en tankeställare framåt om du vill fortsätta hjälpa någon som är otacksam tillbaka lika mycket i framtiden. 

• Anonym (M)

Tråkig inställning hos syskonet. Men vissa är så, tar gärna emot men ger inget själv. Det borde vara självklart att hjälpa dig. Och du är verkligen inte elak som tänker så. 

Men kan inte din man vara hemma så du får jobba?

• Anonym (Bea)

Du kan inte kräva hjälp men det är konstigt av henne att hon inte erbjuder sig. Jag förstår att du är besviken. 

Varför gick du med på att stå som medtagare på hennes lån, du kan ju behöva betala hennes ränta hela livet? 

Svar på tråden Fel att kräva att hen ska vara barnvakt