• Anonym (A)

Hjälp! Mellannamn till Alfred!

Vår son ska döpas till Alfred. Vi tycker det är jättesvårt med mellannamn. Vi vill få det att flyta när man säger det och det ska låta bra tillsammans. Vi vill ha två mellannamn då vårt andra barn har det. Ett av mellannamnen kommer vara Ludvig och det andra vill vi ska vara Nils eller Carl (spelar ingen roll vilket då båda kommer från pappans släkt). Hur lägger vi upp namnen för att det ska låta bäst när man säger de tillsammans? 

Alfred Carl Ludvig?
    Alfred Nils Ludvig?
    Alfred Ludvig Carl?
    Alfred Ludvig Nils?
    Carl Alfred Ludvig?
    Nils Alfred Ludvig?

Annat förslag??? Låter något av alternativen okej? Tycker inget klingar så bra?

• Svar på tråden Hjälp! Mellannamn till Alfred!
  • Anonym (Sara)

Det spelar ingen roll eftersom han bara kommer presentera st med för- och efternamn. De andra förnamnen kommer ju aldrig användas ändå. 

• Anonym (A)

Nej det vet vi men vi vill ändå att det ska låta bra tillsammans ☺️

• Anonym (ACL)
    Anonym (A) skrev 2025-02-02 12:10:01 följande:
    Hjälp! Mellannamn till Alfred!

Vår son ska döpas till Alfred. Vi tycker det är jättesvårt med mellannamn. Vi vill få det att flyta när man säger det och det ska låta bra tillsammans. Vi vill ha två mellannamn då vårt andra barn har det. Ett av mellannamnen kommer vara Ludvig och det andra vill vi ska vara Nils eller Carl (spelar ingen roll vilket då båda kommer från pappans släkt). Hur lägger vi upp namnen för att det ska låta bäst när man säger de tillsammans? 

Alfred Carl Ludvig?
    Alfred Nils Ludvig?
    Alfred Ludvig Carl?
    Alfred Ludvig Nils?
    Carl Alfred Ludvig?
    Nils Alfred Ludvig?

Annat förslag??? Låter något av alternativen okej? Tycker inget klingar så bra?

Det sista låter bäst, men opraktiskt att inte ha tilltalsnamnet först, därför är de två första alternativen bäst. Carl Alfred Ludvig låter som dubbelnamn plus Ludvig. 

Men det är inte mellannamn, det är andranamn.
    Mellannamn är något annat. 
  • Goneril

Ska ni verkligen döpa barnet till Carl Alfred? Alla äldre minns den tecknade serien med samma namn, en skojare som alltid ställde alltid till rackartyg. "Ludvig", är mer acceptabelt, "Karl Olof Ludvig".

• Anonym (A)

Ja Alfred blir tilltalsnamnet. Carl är efter pappa och Ludvig efter min bror som heter det. låter Alfred Carl Ludvig bättre då?

• Goneril
    Anonym (A) skrev 2025-02-02 14:13:21 följande:

Ja Alfred blir tilltalsnamnet. Carl är efter pappa och Ludvig efter min bror som heter det. låter Alfred Carl Ludvig bättre då?

Sure, det blir bättre. Det var just "Carl Alfred" som lät lite märkligt och med risk att bli utskrattad av den äldre generationen.
  • Anonym (Anna Frida)

Jag håller med om Alfred Carl Ludvig.

Om andranamn kommer före tilltalsnamnet finns det risk att han blir kallad båda namnen resten av sitt liv. Jag är döpt till Frida men heter Anna i andranamn, av någon anledning bestämde mina föräldrar att Anna Frida lät bättre än Frida Anna. Hela mitt liv har jag kallats Anna-Frida och ofta ropats upp på till exempel läkarmottagningar och högskoleprovet som Anna. Det har blivit en del missförstånd pga det.

• Anonym (Inte Ulla)

Alltid tilltalsnamnet först!

Säger en som inte hade det, men har bytt nu.
    Mina föräldrar gav mig namnet Ulla Maria, alltid blivit uppropad som Ulla hos doktorn etc.

En sån lättnad att ha tilltalsnamnet först!

Alfred Carl Ludvig blir jättefint!

Svar på tråden Hjälp! Mellannamn till Alfred!