• Anonym (Trött)

Mitt fel hela tiden

Ja som titeln allt är ständigt mitt fel. Jag kan inte göra ett jävla skit förän min sambo tar det som en attack. Jag vet inte längre vad jag ska göra. Vi är förlovade och bott tillsammans i ungefär ett år men nu på senaste kan jag inte göra nått rätt. Så fort jag i stort sätt öppnar munnen så gör jag henne ledsen på nått sätt. Om jag tar på henne så ska jag lägga av om jag sitter för långt bort så är jag känslokall men om jag är för nära så är jag irriterande eller i vägen. Vad fan händer. 

Har försökt att prata med henne och hon konstaterar bara att jag gör fel och att jag måste ändra på mig. Jag ska helt enkelt bara veta. Fa fan. Har seriöst börjat fundera på att lämna henne.

Exempel från igår jag hjälpte henne med matten och ville visa henne hur man ska räkna då hon inte förstod. Jag sa då till henne att hon inte förstår riktigt och att jag kan visa henne. Hon kastar boken och säger att jag ska gå. Fick sen ur henne att jag inte kan säga att hon är dum och inte förstår. Men ska jag bara sitta där och låta henne lära sig fel? Hon behöver ju klara sin jävla kurs.

I onsdags så kollade vi på film och jag satte mig bredvid henne la handen på hennes lår och hon kasta bort den. Sa ta inte på mig. Satt kvar lite och då sa hon att jag är i vägen. Jag flyttar då till andra sidan. Efter att jag efter ett tag gick och kom tillbaka för att sätta mig på andra sidan igen säger hon att jag är dum som sitter så långt bort. 

Och nör jag försöker när jag trippar lite på tå för att inte störa eller så. Då är jag dum och jag är anorlunda och hon vill att jag ska bli som förr. Hur då. Hur fan då? Så fort jag gör nått skäller hon ju på mig. 

Jag kan inte göra ett jävla skit längre. Hon mår inte så bra nu och går hoss nån jävla psykolog. Och det är väll bra. Men att hon försöker få mig att göra lika dant för att det uppenbart är mig det är fel på tycker jag är ännu sjukare. För att jag vill göra henne illa och ledsen? Hurdå? För att jag vill vara nära min sambo? För att jag vill hjälpa henne? För att jag vill att hon ska få det utrymme hon behöver? Vad fan är detta för jävla skit.

• Svar på tråden Mitt fel hela tiden
  • Anonym (Trött)

Detta har även hålt på nu i månader sen november. Och jag börjar bli jävligt trött på att alltid bråka om att allt är mitt jävla fel när det är hon som mår dåligt. 

• Hellishen

Har hon någon diagnos? Typ borderline?

Hur gamla är ni?

Jag tycker det låter helt orimligt att hon ska bete sig så och du ska låta henne hållas. Du behöver säga ifrån, förklara att hennes mående inte är en ursäkt för att behandla dig dåligt och att om det inte blir ändring så kan du inte stanna med henne. Inte som ett hot utan bara att det inte går.

Ni kanske kan gå till familjerådgivningen?

• Anonym (Trött)

Ja kärleken är blind. Men den börjar sina. Men hoppas väll att det ska bli bra snart. Men kommer inte orka mycket mer av detta.

• Anonym (M)
    Anonym (Trött) skrev 2025-02-02 21:52:31 följande:

Ja kärleken är blind. Men den börjar sina. Men hoppas väll att det ska bli bra snart. Men kommer inte orka mycket mer av detta.

Och vad säger hon när du berättar att du tröttnat på hennes beteende?
  • Anonym (Trött)
    Hellishen skrev 2025-02-02 21:51:06 följande:

Har hon någon diagnos? Typ borderline?

Hur gamla är ni?

Jag tycker det låter helt orimligt att hon ska bete sig så och du ska låta henne hållas. Du behöver säga ifrån, förklara att hennes mående inte är en ursäkt för att behandla dig dåligt och att om det inte blir ändring så kan du inte stanna med henne. Inte som ett hot utan bara att det inte går.

Ni kanske kan gå till familjerådgivningen?

Japp tror borderline var en av de diagnoser hon fick. För hon kom hem efter ett antal sektioner med denna jävla psykolog och hade mer än en handfull diagnoser. Det värsta är i alla fall enligt mig. Är att så fort jag försöker prata med henne så vill hon bara tysta mig. Hon vill inte höra mitt utan vill att jag ska bara adepter hur hon har det och skiter I hur jag har det och vad min avsikt är. Det är hennes upplevelser som är korrekt och jag ska bara be om ursäkt och bättra mig. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (M) skrev 2025-02-02 21:54:23 följande:
    Och vad säger hon när du berättar att du tröttnat på hennes beteende?
    Att jag är dum och vill inte prata om det. Att jag ska acceptera henne då jag älskar henne. Och att om jag älskar henne så ska jag inte göra henne ledsen hela tiden. 
  • Anonym (Vanna)

Bra att hon går till psykolog, hon låter paranoid

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Trött)
    Anonym (T) skrev 2025-02-02 22:27:36 följande:
    Men alltså vad Är ditt beteende? Varför hoppar du runt och gör som hon säger som en hund för? 

"sitt inte där" Nej, då gör jag inte det." stå inte, ligg ner "okej"..

Konstigaste jäkla beteendet ifrån dig ever.. 

Tror du att din lott här i livet är att lyssna på hennes kommandon och ändra ditt beteende? 

Fel nummer 1 Du gör är att du försöker vara henne till lags hela tiden.. Kvinnor hatar det beteendet. Dom gillar en kille med personlighet, dom gillar män som kan vara män. Och män gör inte som hon säger hela tiden... Tvärtom, dom står på sig och säger nej om dom inte vill eller tycker det... Du verkar dock göra tvärtom och försöka anpassa dig till hennes beteende..

Och bara för att du inte ska slå ifrån dig det här som "ännu en grej som bara är ditt fel..." Nej det är det inte.. Hon gör fel som kör så mycket med dig. Problemet är bara att sådär blir alla kvinnor med män som inte stoppar hon och säger till dom... Det är lite som ett biologiskt beteende... Där du låter henne bestämma så mycket hela tiden att hon numer är mannen i förhållandet. Och kvinnor hatar med hela sin själ män som låter dom få vara det och den som styr dom hela tiden...

Och för att ta dina exempel, så är det lättlöst... 

Matematiken... Hon var trött och hade förmodligen visat flera gånger via ord eller hennes handling eller attityd att hon var trött och inte bryr sig, hon orkar inte ta in någonting just nu helt enkelt. 
    Här hade du kunnat förstå hennes signaler och sagt, okej.. Vad sägs om att vi tar en liten paus och går o käkar något istället, få kan du pröva lite senare? 

Men istället för att lyssna, förstå och inse vad problemet var. Så var du i problem solver mode... Dvs, för dig var det viktigt att ni ska fortsätta med det. (inte vad hon vill eller behöver. Hon blev tjurig för här tycker hon att du tjatade.) 

Och när du läser det här, så kommer du tänka "Jag sa det bara en gång, jag tjatade inte riktigt.".. Det spelar ingen roll och nu vill du tjafsa med mig med.. Det är inget vi ska göra nu här inne. Läs vidare..

"I onsdags kollade vi på film": Och hon var fortfarande sur över något uppenbarligen.. Kastade bort din hand och sa typ "rör mig fucking inte.", och du bara går med på det..? Vid respektlöshet, går man antingen därifrån direkt.. Gör något annat tills hon ringer... Eller om hon är sur på något, eller har varit det hela veckan kan man ju kanske ta och prata om det? 

Kvinnor gillar när du försöker ta reda på hur dom känner.. Fråga en kvinna hur hennes dag har varit när du kommer hem och hon kommer vara trogen genom livet.  

Men ingenting av det gör du? Du sitter kvar och tar skiten och låtsas som att respektlösheten inte hände... Du frågar ej heller vad som är problemet...?

Nu blir hon ännu mera tjurig så nu är du ivägen..  Ser du hur det blir värre? 

Du gör igen som hon säger av någon anledning? Att sitta kvar bara för att jävlas mot en sådan respektlöshet hade till och med varit tio gånger bättre och gett dig bättre avslut under kvällen, om ni bara hade bråkat ltie. Men du flyttar dig istället för hon sa ju att hon vill det?

Såhär är det.. Säger kvinnor att hon hatar dig, så betyder det att hon gillar dig. Säger hon att du ska flytta dig, så tycker hon du ska komma närmare.. Säger hon att hon inte vill PRATA om det.. Då betyder det att du behöver öppna henne litegrann numera än någonsin....

Säger hon att hon vill att du ska bli som förr, var det förmodligen för att du inte bara gjorde som hon säger och lyder varenda lilla vink hon har typ hela tiden.. 

Och säger hon att du är dum så ska du säga åt henne att hålla käften. 

Hon gör såhär biologiskt nu bara för att du gör precis allting som hon kommer med och säger. Du gör inte vad du själv vill eller tänker...

Och ärligt talat, är hon sådär respektlös när ni sitter där i soffan, så är det bara att vandra rakt ut genom dörren och vänta tills det droppar ner ett litet meddelande där hon undrar vad du gör och vart du är.. Kommer förmodligen komma några meddelanden först där det står "du är den sämsta pojkvännen i världen, fy fasen vad jag hatar dig!" men det är bara att ignorera dessa meddelanden och börja se hur lång tid det tar innan hon blir söt och trevlig. 

Inte helt ditt fel, men å andra sidan har du varit jävligt omanlig... och tjejer är ju som de är. 
    Haha tyckte det var lite kul ändå. Och jag håller faktiskt halvt med dig. Jag vet att jag har dansat efter hennes pipa en jävla massa. Men jag känner även min sambo troligtvis mer än dig. Och hade jag sagt så hade jag åkt ut, och hon hade troligtvis skurit upp sina handleder igen just nu. Vilket jag inte vill. Men att tjafsa med dig det vill jag.

Matten.
    Om hon nu är så trött som du nu då antar. Varför kom hon till mig och fråga om jag kunde vara med just då när hon skulle räkna och efter fem minuter så försöker jag hjälpa henne? Problemet var inte att jag ville räkna matte. Problemet i detta var att jag sa att hon inte riktigt fattade. Det var det som triggade hennes dåliga humör. Och det blev jag varse om när jag valde att ta upp det med henne efterråt. 

Att inte kunna ta på henne är en grej som hör ihopp med hennes mående. Hon har nämligen blivit inlåst våldtagen slagen och mycket där till I hennes yngre år. Så ibland så triggas hennes minnen igång och då kan jag inte ta på henne ingen kan. Då hon känner sig fasthållen. Ska jag då tvinga mig på henne? Idiot. 

Sen att flytta runt visst jag köper dina argument det gör jag. Men jag vill heller inte att hon ska må dåligt. Och att då tvinga mig på henne när hon mår som sämst känns inte som en superide. Men absolut jag kan ha fel. 

Men att du antar att jag inte bryr mig om henne eller frågar hur det är om hur hennes dag var m.m. varför tror du det? Har nått jag sagt antyder att jag är kall och inte äns bryr mig? Då hade jag la för fan inte stannat. Men absolut att plocka upp små hints är jag totalt värdelös på det vet jag. Och jag vet också att jag är istort sätt helt oempatisk vilket gör det svårt. Och det är änna därför jag frågar för att jag ska slippa kolla så kan hon rakt bara svara. Och hon vet om det. 

Så kort hmm jo halvt håller jag med. Men  halvt tycker jag att du är en jävla idiot som tror dig veta bäst i alla situationer. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Katten)

Om det är borderline hon har så har du en mkt svår situation vilket du helt säkert redan har märkt. Det finns en tjej här med den diagnosen som kanske kan ge dig goda råd. Har varit nära något med samma diagnos och det var till slut omöjligt att vara i närheten, hoppas att det inte är så för dig. Men känner igen det du beskriver att allt man gör är fel och att det är fokus på dom själva, som om inget annat finns.

• Anonym (Resten av ditt liv?)

Min fraga ar - ar det sahar du vill ha det resten av ditt liv? Om inte sa ar det dags att lamna. 
    Hennes beteende kommer inte att andras (kanske tillfalligt om hon forstar att du haller pa att lamna, och da anstranger hon sig av radsla, men sen ar ni snart tillbaka i gamla banor igen). Du kan inte leva under dessa hemska forhallanden dar allt du gor ar fel och du maste anpassa dig hela tiden. Du slar knut pa dig sjalv for att blidka, men det ar alltid ditt fel hur du an gor. "Du" forsvinner eftersom du hela tiden maste anpassa dig efter vad hon vill/kanner och darmed utplanar du dig sjalv och den du egentligen ar. Ga pa aggskal i sitt eget hem och hela tiden vara radd att den andre ska explodera, trots att man gor allt man kan for att det ska bli "ratt"? 
    Jag fragar igen - ar det sahar du vill leva resten av ditt liv? Det kommer inte att andras och du har faktiskt ett val. Valj!

• molly50
    Anonym (T) skrev 2025-02-02 22:27:36 följande:
    Men alltså vad Är ditt beteende? Varför hoppar du runt och gör som hon säger som en hund för? 

"sitt inte där" Nej, då gör jag inte det." stå inte, ligg ner "okej"..

Konstigaste jäkla beteendet ifrån dig ever.. 

Tror du att din lott här i livet är att lyssna på hennes kommandon och ändra ditt beteende? 

Fel nummer 1 Du gör är att du försöker vara henne till lags hela tiden.. Kvinnor hatar det beteendet. Dom gillar en kille med personlighet, dom gillar män som kan vara män. Och män gör inte som hon säger hela tiden... Tvärtom, dom står på sig och säger nej om dom inte vill eller tycker det... Du verkar dock göra tvärtom och försöka anpassa dig till hennes beteende..

Och bara för att du inte ska slå ifrån dig det här som "ännu en grej som bara är ditt fel..." Nej det är det inte.. Hon gör fel som kör så mycket med dig. Problemet är bara att sådär blir alla kvinnor med män som inte stoppar hon och säger till dom... Det är lite som ett biologiskt beteende... Där du låter henne bestämma så mycket hela tiden att hon numer är mannen i förhållandet. Och kvinnor hatar med hela sin själ män som låter dom få vara det och den som styr dom hela tiden...

Och för att ta dina exempel, så är det lättlöst... 

Matematiken... Hon var trött och hade förmodligen visat flera gånger via ord eller hennes handling eller attityd att hon var trött och inte bryr sig, hon orkar inte ta in någonting just nu helt enkelt. 
    Här hade du kunnat förstå hennes signaler och sagt, okej.. Vad sägs om att vi tar en liten paus och går o käkar något istället, få kan du pröva lite senare? 

Men istället för att lyssna, förstå och inse vad problemet var. Så var du i problem solver mode... Dvs, för dig var det viktigt att ni ska fortsätta med det. (inte vad hon vill eller behöver. Hon blev tjurig för här tycker hon att du tjatade.) 

Och när du läser det här, så kommer du tänka "Jag sa det bara en gång, jag tjatade inte riktigt.".. Det spelar ingen roll och nu vill du tjafsa med mig med.. Det är inget vi ska göra nu här inne. Läs vidare..

"I onsdags kollade vi på film": Och hon var fortfarande sur över något uppenbarligen.. Kastade bort din hand och sa typ "rör mig fucking inte.", och du bara går med på det..? Vid respektlöshet, går man antingen därifrån direkt.. Gör något annat tills hon ringer... Eller om hon är sur på något, eller har varit det hela veckan kan man ju kanske ta och prata om det? 

Kvinnor gillar när du försöker ta reda på hur dom känner.. Fråga en kvinna hur hennes dag har varit när du kommer hem och hon kommer vara trogen genom livet.  

Men ingenting av det gör du? Du sitter kvar och tar skiten och låtsas som att respektlösheten inte hände... Du frågar ej heller vad som är problemet...?

Nu blir hon ännu mera tjurig så nu är du ivägen..  Ser du hur det blir värre? 

Du gör igen som hon säger av någon anledning? Att sitta kvar bara för att jävlas mot en sådan respektlöshet hade till och med varit tio gånger bättre och gett dig bättre avslut under kvällen, om ni bara hade bråkat ltie. Men du flyttar dig istället för hon sa ju att hon vill det?

Såhär är det.. Säger kvinnor att hon hatar dig, så betyder det att hon gillar dig. Säger hon att du ska flytta dig, så tycker hon du ska komma närmare.. Säger hon att hon inte vill PRATA om det.. Då betyder det att du behöver öppna henne litegrann numera än någonsin....

Säger hon att hon vill att du ska bli som förr, var det förmodligen för att du inte bara gjorde som hon säger och lyder varenda lilla vink hon har typ hela tiden.. 

Och säger hon att du är dum så ska du säga åt henne att hålla käften. 

Hon gör såhär biologiskt nu bara för att du gör precis allting som hon kommer med och säger. Du gör inte vad du själv vill eller tänker...

Och ärligt talat, är hon sådär respektlös när ni sitter där i soffan, så är det bara att vandra rakt ut genom dörren och vänta tills det droppar ner ett litet meddelande där hon undrar vad du gör och vart du är.. Kommer förmodligen komma några meddelanden först där det står "du är den sämsta pojkvännen i världen, fy fasen vad jag hatar dig!" men det är bara att ignorera dessa meddelanden och börja se hur lång tid det tar innan hon blir söt och trevlig. 

Inte helt ditt fel, men å andra sidan har du varit jävligt omanlig... och tjejer är ju som de är. 
    Nej,så där blir inte alla kvinnor med män som inte säger till dem.
    Vi pratar här om en kvinna med diagnoser. Bl a borderline.
    Hon kan alltså inte se att hon har gjort fel utan lägger det på andra.
    Jag har själv erfarenhet av sådana personer så jag vet vad det kan innebära.
    Sen tycker jag inte att du,som man ska uttala dig om vad kvinnor vill ha. Det vet du ingenting om.
    Dina erfarenheter av vad kvinnor vill ha är inte alla andras erfarenheter.
    Jag som kvinna vill ha ett jämställt förhållande där vi båda kan bestämma saker tillsammans.
    Det sista jag vill ha är en man som försöker styra och ställa.
    En sådan man hade inte blivit långvarig i mitt liv,kan jag säga.
  • Anonym (EmmA)

Hon lägger sitt dåliga mående på dig. Inte okej, oavsett diagnos.

Men man är väldigt needy när man har borderline och när man säger dra åt helvete vill man ha tröst, kram och uppmärksamhet. Lite som ( älska mig som mest när jag förtjänar det minst). 

Jag skulle inte vilja leva med någon som mig. Kände igen mycket av det som skrevs i texten. Om jag mår dåligt är jag i sjukt behov av uppmärksamhet. Om min kille då skulle sticka skulle ångesten bli oumbärlig. 

När jag säger dra åt helvete, så vet han vid det här laget att han behöver bekräfta mig mer än någonsin. Vill du ha en sån framtid?

• Anonym (…)

Att vara tillsammans med någon med borderline är som att vara tillsammans med ett barn. Headup: Gör slut nu istället för om ett halvår.

• Hellishen

Om du läser om borderline inser du nog att det inte är du som gör fel utan att din flickvän har rejäla problem med sig själv och sitt psyke. Fråga dig själv om du vill leva det livet. Väger det goda över? Har ni det i genomsnitt bra? Eller är det kaos och bråk hela tiden?

Du ska oavsett inte vara i en relation som får dig att må dåligt! Även om din flickvän kanske inte kan hjälpa sitt beteende.

www.pratamera.nu/fakta-och-rad/lasarfraga/hur-ska-jag-bemota-min-flickvan-som-har-borderline-och-ptsd/

Svar på tråden Mitt fel hela tiden