• Anonym (Anonym)

Kost vid (misstänkt) diabetes typ 2? Tips och erfarenheter sökes!

Jag misstänker att jag har diabetes typ 2, eller iaf ligger i gråzonen för det. Är kvinna, i 30 års åldern, är 162 cm och väger ca. 65 kg, överviktig med andra ord. Förutom det har jag kronisk migrän, endometrios och PCOS. Har häst och är i stallet varje dag, rör mig ca. 3 h/dag och går i snitt 15 000 steg/dag. 
    Inser att jag måste göra mycket radikala livsstilsförändringar för att vända skeppet om jag ska överleva på sikt. Idag dricker jag både läsk och äter godis samt chips 2-3 dagar i veckan, vilket jag givetvis måste sluta med helt. Det skrämmer mig inte lika mycket, som att jag antagligen måste ta bort i stort sett alla kolhydrater ur kosten. Mina normala måltider skulle jag redan säga är varierade, äter mycket grytor med blandade böner och linser tillsammans med cous-cous eller matvete, ibland typ fläskkarré med pasta och grönsaker. Till frukost ofta grovt knäckebröd med ost och te. Det här inser jag ju inte heller är hållbart med (begynnande) diabetes, alla former av kolhydrater måste rensas ur kosten. Vad ska jag ersätta det med? Eftersom att jag ändå tycker mig vara relativt aktiv på daglig basis så måste jag ju ha åtminstone lite energi tänker jag. Eller det kanske går att överleva på 0,5 potatis/dag tillsammans med bönor och grönsaker också? Ni andra som har diabetes typ 2, hur äter ni? Några tips och trix?
    Funderar också på hur jag kan skala upp min fysiska aktivitet ännu mer för att ytterligare kunna sänka blodsockret. Skulle nog utan vidare kunna klämma in åtminstone 3-4 gympass/vecka också. Det kanske skulle kunna vara ett bra komplement till de 3 h/dag i stallet? Ni med diabetes typ 2, hur mycket tränar ni?

• Svar på tråden Kost vid (misstänkt) diabetes typ 2? Tips och erfarenheter sökes!
  • Anonym (typ etta)

Vem har sagt att du måste rensa alla former av kolhydrater från din kost? Du låter hysterisk.

• Lynx123

Först och främst måste du få diagnosen så börja med att gå till läkare. Du kan sedan få hjälp av en dietist med alla dina frågor. Du kommer inte behöva sluta med alla kolhydrater. Men börja, som sagt, med provtagning.

• exandthecity

Fråga de som varit i liknande situation men som lyckats ta kontroll över sin hälsoutveckling och idag är fullt friska. 

• Aniiee
    Anonym (typ etta) skrev 2025-02-02 22:25:36 följande:

Vem har sagt att du måste rensa alla former av kolhydrater från din kost? Du låter hysterisk.

Säg de till tjejen med tråden där 9 gram kolhydrater till frukost var "massor" och "alldeles för mycket" enligt de andra typ-1orna.

TS, vad är det som gör att du tror att du har diabetes/prediabetes? Vad har du för vårdkontakter idag?
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (typ etta)
    Aniiee skrev 2025-02-02 22:51:42 följande:
    Säg de till tjejen med tråden där 9 gram kolhydrater till frukost var "massor" och "alldeles för mycket" enligt de andra typ-1orna.

TS, vad är det som gör att du tror att du har diabetes/prediabetes? Vad har du för vårdkontakter idag?
    TS är normalviktig, men beskriver sig som överviktig. Hon äter nyttigt, men beskriver det som ohållbart. Hon rör sig tre timmar om dagen, går 15 000 steg om dagen och vill nu skala upp träningen med 3-4 gympass. Istället för att prata om gram i en annan tråd kanske vi ska prata om elefanten i rummet istället? Verkar ju snarare som att TS har en överdriven oro över en eventuell diabetes och behöver hjälp att hantera ångesten, snarare än att ändra livsstil.
  • Anonym (typ etta)

Den enda livsstilsförändringen som krävs är väl att dra ner på chips/godis.

• Anonym (också typ2/pre)

Jag har också prediabetes eller typ 2-diabetes/förhöjda fastevärden. Prediabetes och kanske typ 2 går att reversera med fasta och lågkolhydratskost, men har man fått diagnosen så har man och vården vägrar friskförklara en. 

Du behöver inte mer träning. Du rör dig mer än tilräkligt. Men lägre kolhydratintag, inte nödvädigtvis keto men under 100 g kolhydrater per dag, och minst 14 timmars fasta per dygn eller en 24-36-timmars fasta varje eller varannan vecka, så du ökar insulinkänsligheten.

Du kan äta godis och chips och sånt. Det är ok. Mindre mängd och mer sällan bara. Framför allt mer sällan.

Mina värden har gått från 6,5 till 4,8.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (typ etta) skrev 2025-02-02 22:25:36 följande:

Pratade bland andra med en bekant som är gammal pensionerad sjuksköterska som menade, att åtminstone under en övergångsperiod, säg 6-12 månader, medan medicinerna ställs in, så kan det vara bra att i princip helt utesluta allt socker och kolhydrater, vilket exempelvis kan innebära att en inte ska äta mer än 0,5-1 potatis/dag, bort med frukter, bort med mejeriprodukter om möjligt, och istället mycket kraftigt skala upp grönsakerna, speciellt gröna blad som olika sallader, spenat o.dyl.
  • Anonym (Anonym)
    Aniiee skrev 2025-02-02 22:51:42 följande:

Inga som helst vårdkontakter, aldrig haft. Mina hormonella diagnoser ställdes utan vidare undersökningar och med en axelryckning på UMO för typ 15 år sedan, baserat på att jag har 75-150 dagar långa cykler med kraftig mensvärk. Vården har väl förhoppningsvis gått framåt där, men ser ingen anledning att stånga mig blodig där. 
    Migränen har jag haft i snart 20 år, och bara fått lära mig att hantera, aldrig fått någon hjälp där heller.

Misstänker diabetes då jag upplever mig törstigare nu än tidigare. Har periodvis, särskilt vintertid, varit dålig på att få i mig tillräckligt med vatten, typ 1 glas till varje måltid men inte så mycket mer, nu kan jag plötsligt tycka mig behöva 1 glas till varje måltid + 1-2 st 33 cl mineralvatten per dag för att känna mig nöjd och otörstig.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (typ etta) skrev 2025-02-02 22:59:46 följande:
    TS är normalviktig, men beskriver sig som överviktig. Hon äter nyttigt, men beskriver det som ohållbart. Hon rör sig tre timmar om dagen, går 15 000 steg om dagen och vill nu skala upp träningen med 3-4 gympass. Istället för att prata om gram i en annan tråd kanske vi ska prata om elefanten i rummet istället? Verkar ju snarare som att TS har en överdriven oro över en eventuell diabetes och behöver hjälp att hantera ångesten, snarare än att ändra livsstil.
    Jag är väl inte kraftigt överviktigt, det kan jag hålla med om, men 65 kg till 162 cm är faktiskt ändå ett BMI på 25, vilket indikerar övervikt. 
    Därtill har jag blivit mer törstig senaste månaderna.
Svar på tråden Kost vid (misstänkt) diabetes typ 2? Tips och erfarenheter sökes!