Kissnödig, inkontinens?
Jag har problem med att jag blir kissnödig nästan hela tiden när jag rör mig. Är det någon som vet vad detta kan bero på?
Jag födde barn för ca 3 mån sedan. Förlossningen slutade med en lätt sugklocka och ett klipp. Jag helammar fortfarande. Efter förlossningen hade jag ont och var ganska inaktiv de första två månaderna pga obehag och skav vid aktivitet. Har varit hos barnmorska, fysioterapeut och gynekolog säger att jag har en liten cystocele som troligtvis blir helt bra när jag slutar amma, de har också rekommenderat östrogenkräm pga sköra slemhinnor. ca 3v efter förlossningen hade jag problem med att jag var mycket kissnödig, misstänkte uvi och drack massor av citronvatten och det försvann.
För ca 3v sedan (ca 2 mån efter förlossningen) var jag på återbesök hos fysioterapeuten som konstaterade att jag dubblat styrkan i mina bäckenbottenmuskler och vi bestämde att jag skulle öka mina knipövningar från 5x10 3ggr per dag (med lika mycket vila) till ca 8-10x10 3ggr per dag(+vila). Känslan av skav var betydligt bättre och jag bestämde mig därför för att gå mer promenader. Dagen efter gick jag en ca 5km lång promenad, bl.a upp för en lång uppförsbacke och på kvällen gick jag en liten promenad i närområdet. Upplevde då (på kvällen) att jag kände mig kissnödig. Efter det har jag känt mig kissnödig nästan varje gång jag rör mig.
Har inte känt något när jag sitter, men nu tycker jag att jag börjar få lite känningar även när jag sitter. Idag var jag hos läkaren och fick konstaterat att jag inte har UVI. Kissnödigheten är nästan som värst efter att jag kissat eller om blåsan är tom. Det känns som att jag har lite kiss i urinrörsöppningen som kan komma ut vilken sekund som helst, men det kommer inget. Har inga problem med läckage eller så, utan bara en konstant irriterande känsla av kissnödighet när jag går eller böjer mig fram. Det känns nästan bättre när jag druckit så att jag är lite kissnödig ?på riktigt?. Har provat att ställa mig upp och röra på mig efter att jag kissat och sedan testat att kissa igen, utan att det kommer så mycket mer - och känslan är kvar.
Läkaren misstänkte stressinkontinens men jag är tveksam, då hade jag väl läckt, och det hade väl inte blivit bättre av att ha lite urin i blåsan?
är det någon som har en teori om vad det kan vara och/eller vad man kan göra åt det?
Stort tack om du orkat läsa hela vägen hit! 🙏