Anonym (verbal) skrev 2025-02-05 12:08:05 följande:
Jag har alltid varit bra på att uttrycka mig i tal och skrift och lärde mig läsa och skriva redan innan jag började 1:a klass i grundskolan, pga en sådan där svart tavla med kulram som morsan lärde mig på. Däremot har jag alltid haft svårare för mer avancerad matematik, som algebra och allt som kommer efter det och har haft ett bristande förmåga till logiskt/ matematiskt tänkande. När vissa diskuterar mer avancerad matematik här på forumet som de lärt sig på sina högre utbildningar, så fattar jag ofta nada. Undrar hur det kan bli så ojämnt?
Svaret på "hur" det kan vara så ojämnt är väl att verbal förmåga och visuospatial förmåga inte är samma sak. De involverar väl delvis samma hjärnområden och kretsar i hjärnan vilket är anledningen till att de korrelerar, dvs. att personer som ligger högt i det ena tenderar att ligga högt i det andra. Men för enskilda personer kan det ju vara stora skillnader i olika sorters förmågor.
Det är lite som om man är väldigt lång men inte har så stora fötter, eller tvärtom. Personer som är långa har i allmänhet större skostorlek än personer som är korta. Man kan fråga sig "hur det kan bli så ojämnt" för en enskild person som inte följer detta mönster, men det är ju bara så. Korrelation innebär inget hundraprocentigt samband utan att det finns ett samband på gruppnivå, men i enstaka fall kan det ändå vara stora skillnader.
Om du är nyfiken på mer om dig själv kan du ju alltid betala för att göra ett stort begåvningstest (WAIS-IV) hos någon psykolog. Då kommer du att få en utförlig profil med styrkor och svagheter på olika delskalor.