• Anonym (verbal)

    Räknas verbal förmåga som intelligens/högt IQ?

    Jag var brådmogen som barn och pratade på vuxnas sätt, varför många vuxna och äldre tyckte jag var intelligent. I vuxen ålder har jag förstått att IQ nästan bara har att göra med förmågan att lösa matematiska och logiska problem (IQ-test). Använde de fel ord när de sa att jag var intelligent eller har verbal förmåga något att göra med intelligens?

  • Svar på tråden Räknas verbal förmåga som intelligens/högt IQ?
  • Anonym (Fia)

    Den verbala delen ingår i intelligensen och är del av intelligenstest. Man kan dessutom vara ojämn i sin begåvning.

  • Anonym (Hmm)

    Intelligens för ofta med sig en god verbal förmåga. Att ha en god verbal förmåga innebär dock inte alltid att man är intelligent.

  • Mrs Moneybags

    Verbal förmåga testas som sagt i IQ-testen, så det ingår. En del får högst poäng på den logiska delen och andra på den matematiska, men det finns även en verbal del. 

    Utöver den vanliga IQ:n finns även andra sorters särbegåvning som har med andra förmågor att göra, t ex musik, kroppslig förmåga, social förmåga (EQ), konstnärlig förmåga med mera. 

    Om de vuxna kring dig märkte att du var intelligent så är du säkert det. Vad tror du själv?

  • Anonym (verbal)
    Mrs Moneybags skrev 2025-02-05 09:31:47 följande:

    Verbal förmåga testas som sagt i IQ-testen, så det ingår. En del får högst poäng på den logiska delen och andra på den matematiska, men det finns även en verbal del. 

    Utöver den vanliga IQ:n finns även andra sorters särbegåvning som har med andra förmågor att göra, t ex musik, kroppslig förmåga, social förmåga (EQ), konstnärlig förmåga med mera. 

    Om de vuxna kring dig märkte att du var intelligent så är du säkert det. Vad tror du själv?


    Jag har alltid varit bra på att uttrycka mig i tal och skrift och lärde mig läsa och skriva redan innan jag började 1:a klass i grundskolan, pga en sådan där svart tavla med kulram som morsan lärde mig på. Däremot har jag alltid haft svårare för mer avancerad matematik, som algebra och allt som kommer efter det och har haft ett bristande förmåga till logiskt/ matematiskt tänkande. När vissa diskuterar mer avancerad matematik här på forumet som de lärt sig på sina högre utbildningar, så fattar jag ofta nada. Undrar hur det kan bli så ojämnt?
  • Anonym (begåvning)
    Anonym (verbal) skrev 2025-02-05 12:08:05 följande:
    Jag har alltid varit bra på att uttrycka mig i tal och skrift och lärde mig läsa och skriva redan innan jag började 1:a klass i grundskolan, pga en sådan där svart tavla med kulram som morsan lärde mig på. Däremot har jag alltid haft svårare för mer avancerad matematik, som algebra och allt som kommer efter det och har haft ett bristande förmåga till logiskt/ matematiskt tänkande. När vissa diskuterar mer avancerad matematik här på forumet som de lärt sig på sina högre utbildningar, så fattar jag ofta nada. Undrar hur det kan bli så ojämnt?
    Svaret på "hur" det kan vara så ojämnt är väl att verbal förmåga och visuospatial förmåga inte är samma sak. De involverar väl delvis samma hjärnområden och kretsar i hjärnan vilket är anledningen till att de korrelerar, dvs. att personer som ligger högt i det ena tenderar att ligga högt i det andra. Men för enskilda personer kan det ju vara stora skillnader i olika sorters förmågor.

    Det är lite som om man är väldigt lång men inte har så stora fötter, eller tvärtom. Personer som är långa har i allmänhet större skostorlek än personer som är korta. Man kan fråga sig "hur det kan bli så ojämnt" för en enskild person som inte följer detta mönster, men det är ju bara så. Korrelation innebär inget hundraprocentigt samband utan att det finns ett samband på gruppnivå, men i enstaka fall kan det ändå vara stora skillnader.

    Om du är nyfiken på mer om dig själv kan du ju alltid betala för att göra ett stort begåvningstest (WAIS-IV) hos någon psykolog. Då kommer du att få en utförlig profil med styrkor och svagheter på olika delskalor.
  • Anonym (IQ 129)

    Du har missförstått.

    Det finns flera olika tester för IQ, och även mer än en skala.

    Därför kommer ibland amerikaner och säger att de har 150 i IQ men då menar de inte den skala som tillämpas av MENSA idag (Stanford-Binet) utan troligen Cattell-skalan. Enligt Cattell är man i topp 2% av befolkningen om man har 148 i IQ, på den modernare skalan S-B räcker det med 132.

    MENSA-testet tar bara hänsyn till logiska mönster, men de tester som psykologer använder (t.ex. WAIS/Wechsler) har oftast flera delar och då ingår även det verbala. Där går gränsen för att tillhöra topp 2% vid 130.

Svar på tråden Räknas verbal förmåga som intelligens/högt IQ?