• Anonym (vill hjälpa)

Alternativ till "individuellt alternativ" (gymnasiet)?

En anhörig har en dotter i åk9 som har det svårt i skolan på grund då hon är känslig och inte vill gå dit när det är andra elever som stör. Hon är intelligent, och de ämnen som hon bryr sig om och där hon går på lektionerna har hon bra betyg. Men vissa ämnen är värre än andra, och nu riskerar hon att inte klara av ett av kärnämnena och kan då inte börja vanligt gymnasium.

Den här tjejen är ganska rigid i sitt sätt och känslig för förändring. Hon har gått på samma skola länge och trots det tycker hon det är jobbigt att gå dit, så det kommer nog vara omöjligt att få henne till någon sorts "individuellt alternativ"-klass med en massa stökiga ungdomar/barn som man ju kan förvänta sig gå där.

Eftersom det bara gäller något enstaka ämne som hon inte får godkänt betyg i, och hon är intelligent så att hon ju definitivt kan lära sig (och med högutbildade föräldrar), så borde det väl vara möjligt att läsa in det och tenta av på något sätt, eller?

Det är säkert någon som undrar om man inte sökt hjälp på BUP och jo, föräldrarna har sökt där nyligen men det tar ju ofta lång tid att få hjälp där och höstterminen är inte så långt bort.

Någon som vet?
  • Svar på tråden Alternativ till "individuellt alternativ" (gymnasiet)?
  • Anonym (Molly)

Vilka ämnen är det hon inte klarar? Svenska (/sva), engelska och matte samt totalt nio ämnen för behörighet till yrkesprogram, tolv för behörighet till studieförberedande program gäller. Dvs det går att vara behörig trots att man inte klarat alla ämnen.

• Anonym (Molly)

Skulle det vara matte eller engelska hon inte klarar kan elever åtminstone i vissa kommuner antas på IMYRK och läsa med en klass (yrkesprogram) och ha bara det ämnet på IM.

Men rådet är väl att kontakta en studievägledare i kommunen det gäller och få koll på alternativen.

• Anonym (vill hjälpa)

Okej, tack. Det är svenska.

• Anonym (S)

Jo det går. Specialpedagoger på skolan och hennes mentorer kan lösa så att hon går på de vanliga lektionerna med klassen men läser sina ?egna ämnen? och sedan tentar av i förhand. 

• Anonym (vill hjälpa)
    Anonym (S) skrev 2025-02-05 11:57:59 följande:

Jo det går. Specialpedagoger på skolan och hennes mentorer kan lösa så att hon går på de vanliga lektionerna med klassen men läser sina ?egna ämnen? och sedan tentar av i förhand. 

Pratar du om den nuvarande skolan, dvs högstadieskolan? I så fall verkar det inte funka på det sättet just där utan det är bara prat om att underkänna henne därför att hon ofta uteblir från lektionerna och undviker en del uppgifter.
  • Anonym (Vill också hjälpa)

Detta låter väldigt likt min upplevelse i åk9 för ca 15 år sedan, kan iallafall ge personlig info om min väg i hopp att det kan hjälpa lite:

1. Jag lyckades få godkänt i de ämnen som behövdes, men fick ett intyg från min grundskola att de inte hade lyckats skapa en bra miljö och att deras åsikt var att jag hade högre potential än de betyg jag fått.
    Ingen aning om detta intyg skulle varit till hjälp då jag ansökte och kom in på IB som har egna intagningsprov (eller hade då iallafall), men man behövde åtminstone godkänt i grundämnen.
    2. Jag hamnade till slut på individuellt alternativ ändå, och jag skulle säga att det är värt att kolla upp de som finns. Där jag gick fick man sin egen "arbetsstation", så skrivbord med lådor, anslagstavla, ljudisolerade skärmväggar mellan borden osv. Så gick läraren runt och kollade in med alla. Det var så mycket enklare att arbeta, mer som ett kontorsjobb!
    Sen var det ett "vanligt" gymnasium bredvid, så jag fick även välja några av ämnena där och vara med i "vanlig" klass, så som vissa estetiska klasser samt högre nivå av engelska som var mitt specialintresse.
    3. Till sist så behövde jag ändå komplettera några ämnen, så gjorde det på folkhögskola där jag även valde att bo. Visst fanns det vissa personer där som festade och höll på, men jag som inte var intresserad av sånt hittade likasinnade och det störde mig aldrig.
    Så kortfattat, om hon lyckas skrapa ihop till godkänt, kolla upp om dessa intyg är en riktigt grej; individuellt alternativ är inte alltid en störig klass; och folkhögskola är en väg om även gymnasiet blir knasigt (behöver inte vara inneboende på skolan heller, men från en som fick Asperger diagnos av BUP, det var värt det för mig, jobbigt i början med rutiner och så, men ändå skönt att tillslut få uppleva något helt nytt från grundskola/gymnasium)
    Önskar henne lycka till! 
    PS. Studerar på universitet nu efter att ha jobbat i många år, och jag var lite orolig över min universitetsansökan med alla olika skolor, och dessutom olika betygsformat, men körde högskoleprovet som mot min egen förväntan gick riktigt bra. Så hur det än går med gymnasium så finns det alltid fler alternativ för att komma framåt :)
  • Anonym (vill hjälpa)
    Anonym (Vill också hjälpa) skrev 2025-02-05 12:18:38 följande:

Detta låter väldigt likt min upplevelse i åk9 för ca 15 år sedan, kan iallafall ge personlig info om min väg i hopp att det kan hjälpa lite:

1. Jag lyckades få godkänt i de ämnen som behövdes, men fick ett intyg från min grundskola att de inte hade lyckats skapa en bra miljö och att deras åsikt var att jag hade högre potential än de betyg jag fått.
    Ingen aning om detta intyg skulle varit till hjälp då jag ansökte och kom in på IB som har egna intagningsprov (eller hade då iallafall), men man behövde åtminstone godkänt i grundämnen.
    2. Jag hamnade till slut på individuellt alternativ ändå, och jag skulle säga att det är värt att kolla upp de som finns. Där jag gick fick man sin egen "arbetsstation", så skrivbord med lådor, anslagstavla, ljudisolerade skärmväggar mellan borden osv. Så gick läraren runt och kollade in med alla. Det var så mycket enklare att arbeta, mer som ett kontorsjobb!
    Sen var det ett "vanligt" gymnasium bredvid, så jag fick även välja några av ämnena där och vara med i "vanlig" klass, så som vissa estetiska klasser samt högre nivå av engelska som var mitt specialintresse.
    3. Till sist så behövde jag ändå komplettera några ämnen, så gjorde det på folkhögskola där jag även valde att bo. Visst fanns det vissa personer där som festade och höll på, men jag som inte var intresserad av sånt hittade likasinnade och det störde mig aldrig.
    Så kortfattat, om hon lyckas skrapa ihop till godkänt, kolla upp om dessa intyg är en riktigt grej; individuellt alternativ är inte alltid en störig klass; och folkhögskola är en väg om även gymnasiet blir knasigt (behöver inte vara inneboende på skolan heller, men från en som fick Asperger diagnos av BUP, det var värt det för mig, jobbigt i början med rutiner och så, men ändå skönt att tillslut få uppleva något helt nytt från grundskola/gymnasium)
    Önskar henne lycka till! 
    PS. Studerar på universitet nu efter att ha jobbat i många år, och jag var lite orolig över min universitetsansökan med alla olika skolor, och dessutom olika betygsformat, men körde högskoleprovet som mot min egen förväntan gick riktigt bra. Så hur det än går med gymnasium så finns det alltid fler alternativ för att komma framåt :)
    Tack! Det där med individuellt alternativ låter ju inte så fruktansvärt utifrån din erfarenhet. Fördomen annars är ju att det är en massa gangstergrabbar som går där. :) Den här tjejen skulle möjligen också kunna ha lindrig autism, svårt att säga. Tack!
Svar på tråden Alternativ till "individuellt alternativ" (gymnasiet)?