Anonym (Ont) skrev 2025-02-05 19:46:53 följande:
Ont efter rotspetsoperation
Hej!
Gjorde apikalkirurgi/rotspetsoperation tidigare idag. Allt gick som planerat men hjälp vad ont jag har nu! Är generellt inte en kinkig person men nu är jag nära gråten och mår illa av smärtan. Tycker det står överallt att detta ska vara nästan smärtfritt, eller i värsta fall kräva lite paracetamol? Känner mig som en mes och vill inte ringa tandvården och gnälla i onödan. Någon med egen erfarenhet? Kan det vara såhär, behöver jag tänka att någon gått fel? (Ingen feber, är läkare själv så är inte orolig för min hälsa ur det perspektivet, men tandläkeri är ju något annat?)
Jag hade ont i hela käken i minst en vecka efter ingreppet. Inte så ont att jag grät, eller så, men är allmänt smärttålig (vilket var orsaken till att jag ens behövde göra ingreppet) så jag kanske inte är rätt person att svara.
Samma dag som ingreppet hade jag ont, tog smärtstillande efter klockan, både paracetamol och ibuprofen. Överläppen var så svullen att jag såg ut som att jag hade en halv ducklip :) Jag kunde inte äta annat än flytande. Låg mest och vilade och kände mig ynklig. Sen blev det ju gradvis bättre under den första veckan.
Om du är läkare så kanske du kan avgöra om det är smärta som beror på infektion och därmed behöver kollas upp, eller om det bara är den vanliga smärtan som kommer av att man rotat i käkbenet och rensat i halva käken?
Kan inte förstå att man skulle tänka att det inte kommer med någon smärta alls? Man är ändå inne rätt djupt och rotar. Min operation tog mer än två timmar och de fick fylla på bedövning under tiden, trots att jag var bedövad ända upp i hårfästet från start. Så själva ingreppet gjorde ju rejält ont.