• Allofasudden

Svartjobb

Är det lika olagligt att betala någon svart som det är att ta emot svarta pengar? 

Och är det olagligt att låta någon hoppa in och jobba i ens ställe (vid t.ex. sjukdom) utan ägarens fulla medgivande och sen betala denna person svart utan att vederbörande ens har information kring om den får motsvarande lön den har rätt till eller ej. 

Vid ett sådant jobb - är det stället som anses vara arbetsgivare eller den anställde som tillfälligt löste vikarie för att rädda sitt skinn? 

Mycket frågor men en del huvudbry nu då jag hoppade in för att hjälpa en vän var tanken men hen nu vänder tvärt och jag är rädd att jag inte får den lön jag blivit utlovad. 

Skulle aldrig jobbat svart om det inte var för att jag dels är i akut behov av pengar för att klara mig ekonomiskt men också inte fick information om detta före jag sa ja. 

Tacksam för svar. 
  • Svar på tråden Svartjobb
  • Anonym (Intehelavärlden)

Sluta ha dåligt samvete för ett enstaka svartjobb, du kommer ändå skatta dina pengar flera gånger om resten av livet. 

Det är mycket sämre att arbeta att arbetsgivaren vet om det. Du helt oskyddd vid olyckor.

• Anonym (MnM)

En gjorde så på mitt jobb, gav bort sitt pass till en random kompis som hoppade in. Utan arbetsgivarens kännedom. Men låtsades som att han jobbat som vanligt och swishade sen kompisen när lönen kom. Han fick sparken när det uppdagades. 

Det är inte kompisen som anses vara arbetsgivaren om man ger bort ett av sina arbetspass till någon som inte är anställd från början. Jag som anställd kan inte "anställa" kompisar för att rädda mitt eget skinn. 

För den som hoppar in är det otroligt korkat. Du är inte anställd och har inget skydd öht om något skulle hända. Du är helt oförsäkrad. För att inte tala om att risken finns att du inte får pengarna sen, något du inte heller kan kräva rätt väg eftersom du aldrig varit anställd. 

Om det rör sig om att kompisen har ett svartjobb, och tar in en oanställd kompis för att rädda sitt skinn, ja, det är om än mer korkat. Mitt exempel ovan gällde ett vitt jobb.

• Robban27

Jag har jobbat med svarta personer (sådana personer som jobbar olagligt) och jag har aldrig tyckt att de gör något fel. Även fast vår vikarie brukar ge mig lite tjänster åt mig för en bättre framtid på jobbet, så anser jag bara att livet fungerar så. 

• Hjelm

Givetvis är det olagligt att erbjuda svartjobb. Det kan inte vara en seriös fråga?

• Allofasudden

Anonym (MnM) skrev 2025-02-06 10:22:28 följande:

En gjorde så på mitt jobb, gav bort sitt pass till en random kompis som hoppade in. Utan arbetsgivarens kännedom. Men låtsades som att han jobbat som vanligt och swishade sen kompisen när lönen kom. Han fick sparken när det uppdagades. 

Det är inte kompisen som anses vara arbetsgivaren om man ger bort ett av sina arbetspass till någon som inte är anställd från början. Jag som anställd kan inte "anställa" kompisar för att rädda mitt eget skinn. 

För den som hoppar in är det otroligt korkat. Du är inte anställd och har inget skydd öht om något skulle hända. Du är helt oförsäkrad. För att inte tala om att risken finns att du inte får pengarna sen, något du inte heller kan kräva rätt väg eftersom du aldrig varit anställd. 

Om det rör sig om att kompisen har ett svartjobb, och tar in en oanställd kompis för att rädda sitt skinn, ja, det är om än mer korkat. Mitt exempel ovan gällde ett vitt jobb.

Som jag förstod det hade min s.k. vän en överenskommelse med stället. Men då jag möttes av sura miner och frågor om var den ordinarie var, från en av de anställda började jag tvivla på om allt gått rätt till. 

Som sagt hoppade jag bara in för att det var extremt kritiskt ekonomiskt och visste inte från start att pengarna skulle ske via min fd vän, och svart. 

Även om personen nekar till att han själv är anställd svart så betvivlar jag detta då stället varit i blåsväder pga just skattebrott. 

Eftersom han vände tvärt trots att jag hoppat in för att hjälpa till är jag orolig för när jag ska få mina pengar. Hn hr påstått att jag ska få dem. Men då han mest gjort mig illa litar jag inte på honom. 
  • Anonym (Micke)

Jag har råkat ut för detta en enda gång.

En anställd ( chaufför ) fick sitt körkort indraget i tre månader och
    han anlitade en man som körde bilen och han satt bredvid.
    Han berättade inte för oss att hans kort var draget för han ville inte
    riskera att bli av med jobbet

Svar på tråden Svartjobb