• Anonym (Fått nog av mentala människor frisläppta i samhället.)

Angående vapen

Nu förstår jag ju att mentalt störda personer får man alltid leva med, de går ju li,ksom inte att ta livet av bara sådär. Men det ska naturligtvis inte vara nån slags naturgiven rätt att inneha vapen. En fullständig psykologisk prövning bör ingå i de fall man "lagligt" ger någon tillgång till vapen. Vapen för kreti och pleti tillhör inte några "mänskliga rättigheter" anser jag. Minsta lilla misstanke om att någon inte är fullständigt mentalt frisk ska innebära att man "lagligt" inte får köpa vapen borde vara det normala, Ingen normalt begåvad människa vill ju att den normala världen ska vara som USA, väl?

Nu förstår ju alla att tillräckligt motvierade mentalfall kan få tillgång till vapen ganom kriminella kretsar, men det ska naturligtvis inte vara någon ursäkt för att lagligt tilldela kreti och pleti vapentillstånd, av naturliga orsaker.

• Svar på tråden Angående vapen
  • Anonym (Ja)

Jag tycker att man inte borde få ha jaktvapen om man inte ingår i ett jaktlag, t ex. Och att man bör göra någon form av psykologisk undersökning av folk som ska ha licens. Det finns för många galningar, uppenbarligen.

• Anonym (Mer vapen!)

Man skall ha rätt att försvara sig, andra och sin och andras egendom. Kriminella har lättillgängliga vapen, med väldigt svårtillgängliga vapen för övriga ihop med en allt annat än effektiv polis (som kanske inte dyker upp öht) tycker jag att Sveriges vapenrestriktioner är helt drakoniska. 

Signalen är tydlig, att man bara skall låta kriminella göra som de vill, och att försvara sig borde man inte få göra. 

Det hade vart en helt annan sak i ett säkert och tryggt samhälle givetvis, men har vi inte det så borde man få ha vapen. 

• Tecum

Mental ohälsa är en sjukdom som uppstår, precis som andra sjukdomar, Man föds i allmänhet inte med den. Så en person kan vara helt frisk när denne ansöker om licens men utveckla psykisk sjukdom senare. Så det är inte så enkelt som vissa politiker och journalister tror. Något ljushuvud föreslog att alla 600.000 licensinnehavare ska undersökas för psykisk störning, hur ska det gå till och hur ofta ska det upprepas...?

Att fokusera på vapen är en snuttefilt för politiker som vill visa handlingskraft, men även om vi inte hade ett enda skjutvapen i landet skulle folk fortsätta döda varann. Men det är enklare att skylla på något konkret än att se elefanten i rummet. Varför mår så många psykiskt dåligt, hur kan vi nå dem, ringa in riskpersoner och bryta denna eskalerade trend?
    Det sägs att skytten genomgick en personförändring i äldre tonåren. Varför, vad hände? Blev han mobbad och utvecklades därför till enstöring? Han gick själv på skolan i vuxen ålder, visade han då något avvikande beteende som kunde tolkas som farligt? 

Svar på tråden Angående vapen