Ärrbildning och tunn livmoder efter kejsarsnitt
Jag gjorde mitt tredje snitt för en vecka sen , har fött ett barn vaginalt innan också. Första snittet var akut, andra var planerat och det här skulle blivit ett planerat men det blev akut istället eftersom jag fick svår hepatos (påverkan på levern).
Det står som diagnos att jag har ärrbildning i livmodern efter tidigare snitt , det står också i journalen att jag har sammanväxningar i buken (tror jag fick det redan efter första snittet). Det står också nu att det blev en rift i livmodern under det här snittet , alltså att den sprack upp lite ner mot livmodertappen och de behövde sy där också. Och att livmoderväggen är tunn (efter tidigare snitt).
Frågade två barnmorskor lite om det och de sa att om det är så att jag absolut inte hade fått bli gravid igen så skulle jag ha fått veta det. Jag är ganska säker på att det här är mitt sista barn, det är ju mitt fjärde , jag är 37 och det är andra gemensamma med min sambo. Men man vet ju aldrig säkert vad som händer och om det är så att jag inte borde bli gravid igen på grund av ärrbildning och allt kanske jag borde sterilisera mig.
Någon som har varit med om liknande (sammanväxningar, ärrvävnad, tunn livmoder)? Vet ni om det stämmer att jag skulle fått veta om jag inte får bli gravid igen? Kan ju inte prata med läkarna som gjorde snittet.
Tacksam för svar om någon vet!