• Anonym

Irriterar mig på flickvännen, skäms över mig

Hej, skäms lite över att skriva detta men behöver ändå skriva av mig, kommentera gärna. Jag och min flickvän har varit ihop i tre år, jag älskar henne verkligen och vill leva mitt liv tillsammans med henne.
    Dock har jag börjat irritera mig på hennes utseende, och jag förstår inte varför. Jag vill ju inte vara en ytlig person om bryr sig om utseenden, och kärleken borde ju övervinna det.
    Det är inte det att min flickvän är ful, det är hon inte alls, utan snarare det att hon gör sig ful. Hon är totalt ointresserad av sitt utseende och tycker själv att hon är ful, och vill inte tänka på att hon har ett utseende. Hon köper aldrig kläder (mycket av ideologiska skäl), dvs är flera av hennes kläder försmå och väldigt slitna. Hennes glasögon är jättegamla och eftersom hon är närsynt förminskar de ögonen jättemycket, hon sminkar sig aldrig, noppar aldrig ögonbrynen även om det enligt mig behövs, sköter inte håret. Hon har heller ingen känsla av vilka kläder som passar ihop.
    Jag skäms över henne ibland, och jag skäms över mig själv som gör det. Jag har sagt till henne, både för hennes skull och för min, men hon blir så sur på mig då. Några av hennes kläder har jag gömt... utav de som är alldeles för små. Vad jag än påpekar i hennes utseende tar hon väldigt illa upp.

Då och då, vid olika högtider så sminkar hon sig (väldigt diskret), använder linser, noppar ögonbrynen, sätter upp håret, har fina kläder och det är en helt annat utseende, och plötsligt är jag stolt över att få vara ihop med henne som är så söt.

• Svar på tråden Irriterar mig på flickvännen, skäms över mig
  • Lola Jämtland

Vad vad det som gjorde att du föll för henne från början?

• Anonym

Ha! Jag har aldrig hört en kille säga "noppa ögonbrynen". Fast när jag tänker på saken måste ju inte TS avra en kille heller...

Vad menar du med att hon av ideologiska skäl inte köper kläder?

• wamma

om hon inte köper kläder av ideologiska skäl så har hon missat röda korsets klädförälningsställen.. Då bidrar man ju till nåogt genom att handla

• Jag älskar Flora

Kan du inte ge henne en liten "makeover" i födelsedagspresent eller så? Typ boka in en smink- och hårfixare, ansiktsbehandling e dyl och efter allt det en "Personal shopper" (finns gratis på t ex NK) eller en vän som har modekoll, som går ut och shoppar med henne. (Om hon nu vill handla "icke-ideologiska" kläder)

Och så avsluta med en mysig middag ute där ni är finklädda och hon är toppfräsch.

Det är kanske lättare att få henne att höra att hon borde fixa till sig av professionella människor som jobbar med smink osv, än om du säger det.

Bara ett tips! Hoppas det funkar!

• honungsbubblan

Det viktigaste är väl att hon trivs med sig själv eller???????

• Anonym

Jag fastnade för henne då jag helt enkelt trivdes/trivs så oerhört bra i hennes sällskap och för att jag tycker att hon är söt.

Hon vill inte köpa kläder som inte är garanterat rättvist producerade, och ett och annat ekologiskt plagg köper hon dock är de ju dyrare och vi har rätt lite pengar att röra oss med för närvarande.

Dessutom tog det några år innan jag började irritera mig... det är väl den första förälskelsen som börjar släppa...

Varför skulle inte en kille säga "noppa ögonbrynen"? Det heter ju så.

• Dessie

TS: du skriver att din flickvän aldrig sminkar sig. Måste tjejer sminka sig för att vara snygga/söta då? Det finns faktiskt tjejer som är snygga/söta "av naturen" (jag är ett exempel HAHAHAHAHA).
    Vad var det som gjorde dig intresserad av henne, om du nu skäms för henne??

• Anonym (funderar)

Kan det vara så att hon har dåligt självförtroende och därför inte gillar att tänka på och framhäva sitt utseende?

Fast å andra sidan så tycker jag att det är strongt att avstå från nytt och flashigt av ideologiska skäl. Kanske tänker hon inte på att omgivningen tyvärr i mångt och mycket bedömer och behandlar henne utgående från hennes utseende. Kläder som inte är för små och slitna gör alltså att hon har bättre förutsättningar i samhället. Egentligen är det synd att det ska vara så, så frågan är väl om hon kan böja sig för allmänhetens tryck och klä sig bättre eller om hon vill förändra samhället genom att inte falla för trycket.

Skulle det bli gräl om du gav henne ett rejält presentkort till t.ex. Lindex, KappAhl eller varför inte till en butik med ekologiska kläder?

• Anonym

Jag skrev ju inte att en kille inte kunde skriva så - bara att jag aldrig hört en kille använda de orden förut. Det är ett framsteg för manligheten!

• honungsbubblan

Men de behöver ju inte alltid handla om dåligt självförtroende bara för att hon inte sminka sig osv.. hon kanske trivs med sig själv och mår bra.

Svar på tråden Irriterar mig på flickvännen, skäms över mig