Maken skiter i handhygienen - Blir arg och stött när man tar upp det!
Jag och min man har varit gifta i 8 år och har två barn i förskoleåldern.
Problemet är att han tydligen Inte fått lära sig hur viktigt handhygien är hemifrån och tvättar SÄLLAN händerna. Jag tvättar säkert händerna 100 gånger per dag, så är verkligen skillnad där!
Han duschar 1 ggr/v , klipper naglar osv med jämna mellanrum och borstar tänder rätt regelbundet, men hoppar Ibland över tandborstningar. Ogillar detta starkt, men har inte märkt att han luktar illa i munnen så har undvikit bråk pga detta. Jag skulle såklart önska att han duschade varje, eller åtminstone varannan dag, då det är en principsak enligt mig! Duschar man ofta så håller sig kläder och sängkläder fräschare längre osv.
Brukar nämna vikten av att duscha ofta, och önska att han duschar den dagen jag byter sängkläder i alla fall!(typ 1ggr veckan) men han kan ha varit oduschad en vecka då, och drar han då ut en dag extra på det så är min renbäddning förgäves!
Skulle önska att han ändrade sig med allt detta! Blir så ledsen när jag tänker på hur olika synsätt vi har på hygien och att typ gett upp då han alltid säger ?Du kan inte lära mig hygien när jag levt såhär i 39 år? (så gammal är han).
Det värsta är dock handhygienen och det MÅSTE han ju för fan sköta!
Imorse så ropade sonen på 5 år från toan ?PAPPA, jag är klar!!!!? Och min man gick till toan och torkade sonen. Efter det tvättade han INTE HÄNDERNA trots att sonen bajsat!!
När han kom tillbaka till sovrummet så frågade jag ?Bajsade X??, ?Ja? sa min man. Jag frågade då varför han inte tvättat händer(vilket han borde ha gjort även vid kiss i för sig..? och han kontrade med att ?men jag använde ju 3 lager toapapper? och ?jag blev inte smutsig om händerna? jag sa att bakterierna går igenom fler lager än så och dessutom hör det till vett och etikett?.
Han blir stött och börjar säga att jag är är sjuk i huvudet, att jag inte beter mig som en människa, att det enda jag gör är att bryta ner hans psyke och inget annat osv.
Hur FAN gör jag? :( Känner mig så hjälplös. Är utbildad inom mikrobiologi så har stenkoll på bakterier, men hur i hela friden kan jag bevisa hur jävla äckligt detta är för min man utan att han hela tiden ska bli stött och vara arg på mig resten av dagen? Hur ska han fatta allvaret i detta äckliga beteende och att JAG är den som har rätt och inte han?