• Anonym (Idun)

Hur stor frånvaro ska en elev ha för att skolan ska göra en orosanmälan?

Som rubriken lyder, hur hög frånvaro ska en elev ha för att skolan ska göra en orosanmälan till socialtjänsten? 

är det olika utifrån barnets ålder?  En mamma har blivit anmäld av skolan då hennes 9-åring kommit försent 4 gånger. min dotter, 12 år -  kommer dock sent varje dag, allt från 5 minuter till 3 timmar, och skolkar även från lektioner. (Hon bor hos sin pappa) och jag får inte lägga mig i skolan för honom. Men jag tycker ändå det är märkligt att ingen orosanmälan görs. Borde inte skolan ha samma rutiner gällande frånvaro och orosanmälan, även fasr det är olika åldrar på barnen? 

9-åringen omvh min dotter går på samma skola. 

• Svar på tråden Hur stor frånvaro ska en elev ha för att skolan ska göra en orosanmälan?
  • Anonym (M)

Kan finnas mer bakom än vara att komma för sent. Du har ingen inblick i varför de anmält det andra barnet. 

Varför anmäler du inte själv pappan?

• Anonym (Lärare)

Skolan gör inte en orosanmälan för att en nioåring kommer försent fyra gånger! Det ligger nog något annat bakom, som den föräldern inte berättar för dig. 
    Är du vårdnadshavare för dottern? Kan du vara med på nästa utvecklingssamtal och ta upp ämnet då? Du kan också kolla vad skolan har för frånvarorutin, det borde gå att hitta online.

• Anonym (Idun)

Jag fick ta del av rektorns svar gällande orosanmälan på 9-åringen. För de hade inte satt frånvaro eller rapporterat i skolappen som vi föräldrar använder för att följa våra barns studier, så mamman ville ha ett skriftligt svar, för att bevisa för socialtjänsten att hon inte ens fått information om att hennes dotter varit sen. I svaret skriver rektorn att de har en skyldighet att göra en orosanmälan om ett barn kommer försent ofta, inget annat framkommer. 

Okej, tack för informationen gällande frånvarorutiner.

• Anonym (Idun)
    Anonym (M) skrev 2025-02-09 22:33:42 följande:

Kan finnas mer bakom än vara att komma för sent. Du har ingen inblick i varför de anmält det andra barnet. 

Varför anmäler du inte själv pappan?

För att han att han sagt ?att så länge du gör orosanmälningar på honom så kommer vår dotter aldrig vilja träffa dig?,  antecknat i socialtjänstens journal även. Att han sagt det alltså. Det finns en våldshistorik som han även är dömd för, och det låter tämligen fegt, men jag vågar inte anmäla honom just nu. Dels för att avståndet mellan mig och vårt barn blir ännu större, samt att jag vet vad han är kapabel till när han blir arg och motsagd. 
  • Anonym (Idun)

Ja jag är vårdnadshavare. 

• Swedman
    Anonym (Idun) skrev 2025-02-09 23:08:22 följande:

Ja jag är vårdnadshavare. 

Du kan väl göra en anonym orosanmälan eller kommer det att bli uppenbart i alla fall? Jag kanske har missat nåt du/ni skrivit i tråden...

En orosanmälan gagnar barnet. Det är då min fulla övertygelse.

• Anonym (Idun)

Det har kommit in anonym anmälan gällande honom förut som inte varit från mig, jag vet inte ens vem det var. Det resulterade i att han trodde det var jag och han ringde och sa ?att om jag vore du så skulle jag inte somna om nätterna?. Det ansågs inte vara ett hot då han menade att han åsyftat på att jag borde ha dåligt samvete och därav inte ?somna?. just nu känns det inte som någon idé, så därför undrar jag vad skolan har för skyldighet gällande orosanmälan i samband med frånvaro. om jag kan förlita mig på att de gör en anmälan om den höga frånvaron fortsätter osv. (Förlåt för rörig text) 

• Swedman
    Anonym (Idun) skrev 2025-02-09 23:33:00 följande:

Det har kommit in anonym anmälan gällande honom förut som inte varit från mig, jag vet inte ens vem det var. Det resulterade i att han trodde det var jag och han ringde och sa ?att om jag vore du så skulle jag inte somna om nätterna?. Det ansågs inte vara ett hot då han menade att han åsyftat på att jag borde ha dåligt samvete och därav inte ?somna?. just nu känns det inte som någon idé, så därför undrar jag vad skolan har för skyldighet gällande orosanmälan i samband med frånvaro. om jag kan förlita mig på att de gör en anmälan om den höga frånvaron fortsätter osv. (Förlåt för rörig text) 

Jag skulle ha snackat med läraren. "gör ni orosanmälan om han blir borta för mycket? Kan jag lita på det?" 
    Som sagt, jag har inte läst hela tråden men....
  • Anonym (tror)
    Anonym (Idun) skrev 2025-02-09 22:26:46 följande:
    Hur stor frånvaro ska en elev ha för att skolan ska göra en orosanmälan?

Som rubriken lyder, hur hög frånvaro ska en elev ha för att skolan ska göra en orosanmälan till socialtjänsten? 

är det olika utifrån barnets ålder?  En mamma har blivit anmäld av skolan då hennes 9-åring kommit försent 4 gånger. min dotter, 12 år -  kommer dock sent varje dag, allt från 5 minuter till 3 timmar, och skolkar även från lektioner. (Hon bor hos sin pappa) och jag får inte lägga mig i skolan för honom. Men jag tycker ändå det är märkligt att ingen orosanmälan görs. Borde inte skolan ha samma rutiner gällande frånvaro och orosanmälan, även fasr det är olika åldrar på barnen? 

9-åringen omvh min dotter går på samma skola. 

Den uppgiften om en anmälan pga att barnet kommit försent 4 gånger tror jag inte på. Antingen så har du hittat på, eller så säger mamman an det är den anledningen istället för att avslöja de verkliga skälen. 

Generellt så tror jag inte att det finns någon gräns för när det ska leda till orosanmälan. Det beror ju helt på orsak, omfattning och vilken kommunikation man har med skolan. Om skolan vet om att barnet tex är sjuk och sanktionerar viss frånvaro som förälder meddelar, så behövs ju ingen utredning eller anmälan. Om det finns annan oro för barnet så kanske det räcker med enstaka tillfällen, som droppen som får bägaren att rinna över. 

Om DU har anledning att tro att ditt barn far illa hos sin pappa så har du anledning att anmäla oavsett vad skolan eventuellt anser om saken. Och att du inte får lägga dig i - har du inte vårdnad om barnet? För om du har vårdnad så har du rätt att lägga dig i. Och har du inte vårdnad så har du ändå rätt att orosanmäla om du tror att ditt barn far illa. 
  • Anonym (tror)
    Anonym (Idun) skrev 2025-02-09 22:53:37 följande:

Jag fick ta del av rektorns svar gällande orosanmälan på 9-åringen. För de hade inte satt frånvaro eller rapporterat i skolappen som vi föräldrar använder för att följa våra barns studier, så mamman ville ha ett skriftligt svar, för att bevisa för socialtjänsten att hon inte ens fått information om att hennes dotter varit sen. I svaret skriver rektorn att de har en skyldighet att göra en orosanmälan om ett barn kommer försent ofta, inget annat framkommer. 

Okej, tack för informationen gällande frånvarorutiner.

Då skyllde rektorn på det för att dölja de verkliga skälen. 
Svar på tråden Hur stor frånvaro ska en elev ha för att skolan ska göra en orosanmälan?