• Frogefro

Fråga angående a-kassa

Hej!
    Har googlat runt men inte hittat något svar, så hoppas att någon av alla kloka människor här kan hjälpa mig.

Jag har nyligen blivit beviljad a-kassa efter att ha sagt upp mig från mitt jobb frivilligt och avklarat de 45 avstängningsdagar aom jag därför fick.

Nu är det så att jag arbetar som timvikarie och blir erbjuden att jobba i princip varje dag. 

Hur räknar a-kassan ut ersättning när man arbetar på timmar? Vissa dagar får jag jobb 5-6 timmar och vissa 8-9 timmar. Är det så att jag de dagar jag arbetar 5-6 timmar förlorar på att arbeta då dagsersättningen från a-kassan är högre än den lön jag tjänar? Eller räknar dom antalet arbetade timmar över hela veckan? Annars får jag börja tacka nej till de pass som är under 6 timmar, vilket könns tråkigt då jag vill arbeta så mycket som möjligt.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Fråga angående a-kassa
  • hmm77

Det var ju så länge sedan jag var arbetslös, men fyller man inte i själv dem dagarna du inte är helt arbetslös?

• Frogefro

Jo man fyller i själv.
    Min fråga är helt enkelt: Täcker a-kassan upp för de timmar som saknas för att uppnå 40 timmar i veckan, eller är det på dagsbasis?
    Säg att jag jobbar
    Mån: 6h
    Tis: 7h
    Ons: 0h
    Tors: 8h
    Fre: 6h
    Totalt: 27h

Ersätter a-kassan då för de 13 timmar som saknas för att det ska bli 40 timmar, eller enbart för onsdagen då jag var helt arbetslös?

• hmm77

Detta är från chatGPT

"A-kassan ersätter dig på dagsbasis, inte baserat på den totala veckoarbetstiden. Det innebär att du bara kan få ersättning för de dagar då du är helt arbetslös, inte för de timmar som saknas för att uppnå 40 timmar i veckan.

I ditt exempel:

Måndag (6h), tisdag (7h), torsdag (8h) och fredag (6h) ? ingen ersättning, eftersom du har arbetat de dagarna.

Onsdag (0h) ? du kan få ersättning för en helt arbetslös dag.

Det betyder att du inte får ersättning för de övriga 13 timmarna som saknas under veckan. Ersättningen gäller endast hela arbetslösa dagar, så länge du uppfyller villkoren för a-kassan.

Vill du ha ersättning även för deltidsdagar behöver du undersöka möjligheten till deltidsersättning, men den har en begränsning på 60 ersättningsdagar under en ersättningsperiod."

Det bästa är nog att ringa också

• Anonym (M)

Du fyller ju i hur mycket du jobbat på varje dag i veckan, eller så var det för mig när var arbetslös för snart tre år sedan. Hade tre jobb samtidigt, ett på halvtid och två på helgerna. Sedan fick man ersättning för de timmar som saknades för 100% tjänst. 

A-kassan var för övrigt efter en med blåslampan även om man jobbade mer än andra kollegor som blev varslade samtidigt som mig. Fick en varning för att jag bara sökte ett jobb en månad. Orkade inte med skiten och sökte yrkesutbildning efter ett halvår, sedan fick jag nytt jobb direkt 

Svar på tråden Fråga angående a-kassa