• Anonym (Ord)

Tips på listor över svåra ord?

Hej hej! Ska skriva högskoleprovet i vår o tänkte råplugga på orddelen som är min svagaste punkt, så nu undrar jagvom nån känner till nån bra omfattande ordlista man kan använda? Jag vet att det finns olika träningsmaterial som man kan köpa, men de ligger långt utanför min budget.

• Svar på tråden Tips på listor över svåra ord?
  • Anonym (Lex)

Låna och läs Per Anders Fogelströms Stad-serie så får du med dig en massa äldre specialord.

Läs Wilhelm Moberg (Utvandrarna och Raskens), Selma Lagerlöf (Nils Holgerssons underbara resa), Fritjof Nilsson-Piraten (Bock i örtagård)

Jag har läst de flesta svenska klassiker, därför har jag aldrig problem med HP:s orddel.

• Anonym (Lex)

Eller om man är lat och vill förbli obildad- använd ChatGPT och låt den generera en lista med ord från HP som den hittar på nätet.

• Anonym (Ord)
    Anonym (Lex) skrev 2025-02-12 07:44:37 följande:

Låna och läs Per Anders Fogelströms Stad-serie så får du med dig en massa äldre specialord.

Läs Wilhelm Moberg (Utvandrarna och Raskens), Selma Lagerlöf (Nils Holgerssons underbara resa), Fritjof Nilsson-Piraten (Bock i örtagård)

Jag har läst de flesta svenska klassiker, därför har jag aldrig problem med HP:s orddel.

Bra tips på lång sikt men tyvärr alldeles för ineffektivt när man bara har ett par månader på sig
  • Anonym (Ord)
    Anonym (Lex) skrev 2025-02-12 07:45:45 följande:

Eller om man är lat och vill förbli obildad- använd ChatGPT och låt den generera en lista med ord från HP som den hittar på nätet.

Hehe - testade faktiskt det, men det blev inte speciellt bra...
  • Anonym (Ord)
    Anonym (Ord) skrev 2025-02-12 12:05:33 följande:
    Hehe - testade faktiskt det, men det blev inte speciellt bra...
    Tack! Jag menade mer en omfattande lista - quizz innehåller ju inte så många ord i taget ... men tack ändå, som sagt.
  • Embla twopointoh

Det finns sidor som har gamla högskoleprov man kan kolla på helt gratis. Det är nog det bästa som går att åstadkomma på några månader, för några extensiva ordlistor på specifikt äldre ord och/eller mer avancerad svenska finns nog inte.

Annars kan du ju låna en SAOB (eller någon annan svensk ordlista) gärna en gammal utgåva, och läsa från pärm till pärm.

• Anonym (Ord)
    Embla twopointoh skrev 2025-02-12 12:14:48 följande:

Det finns sidor som har gamla högskoleprov man kan kolla på helt gratis. Det är nog det bästa som går att åstadkomma på några månader, för några extensiva ordlistor på specifikt äldre ord och/eller mer avancerad svenska finns nog inte.

Ja, detta är ju den lösning jag kör på fn, men det hade ju varit bekvämare om det funnits en lista. Nåväl, inte mycket att göra då. 
  • Anonym (hamb)
    Anonym (Ord) skrev 2025-02-12 12:08:28 följande:
    Tack! Jag menade mer en omfattande lista - quizz innehåller ju inte så många ord i taget ... men tack ändå, som sagt.
    Finns hur många quiz som helst, så även om varje quiz är 12 ord, så finns massor.
  • Anonym (Text)

Läs mycket böcker. Slå runt i en ordbok. Se på filmer med svensk undertext.  Lyssna på musik med svenska ord.

• Anonym (Q)

Memrise har en bra ultimat HP-lista, som jag tror är kostnadsfri.

Mina barn använder en app för att utöka sina ordförråd. Jag tror att den heter ordspelet eller något åt det hållet. Särskilt spelen med svåra ord och de med synonymer har varit bra.

• Anonym (L)
    Anonym (Ord) skrev 2025-02-12 12:04:20 följande:
    Bra tips på lång sikt men tyvärr alldeles för ineffektivt när man bara har ett par månader på sig
    Då börjar du oroa dig för ordförståelsen väldigt mycket för sent. Det finns inget effektivt sätt att lära sig många ovanliga ord på kort tid utan väldigt god minnesteknik. Antar att du inte var det för då skulle du inte frågat. Läs böcker, läs gamla böcker, läs dagstidningar mm.  Då kanske du fixar orddelen om några år.
Svar på tråden Tips på listor över svåra ord?