• Anonym (y)

Varför är det bara synd om kvinnor?

Ja, jag undrar varför det enbart är synd om kvinnor som blivit våldtagna men inte killar? 

När en tjej berättar att den har blivit våldtagen så känner verkligen folk för personen. Men när det är en kille som varit med om samma sak, ja nej, då blockar man honom bra paff. Utan någon konflikt eller någonting. Jag tog modet till mig att berättade det för dig, eftersom att du undrade varför jag var så konstig och släppte kontakten med dig plötsligt. Men när jag väl berättar så blir man blockad ??? 

Fattar ingenting. 

• Svar på tråden Varför är det bara synd om kvinnor?
  • Anonym (f)

i vilken situation, en vän, en ny bekantskap,etc?

Inte normalt att blocka någon. Att inte veta vad man ska säga ja.

• Anonym (y)
    Anonym (f) skrev 2025-02-12 22:09:26 följande:

i vilken situation, en vän, en ny bekantskap,etc?

Inte normalt att blocka någon. Att inte veta vad man ska säga ja.

Det var en som jag var klasskamrat med i små skolan som jag sedan träffade på som vuxen och hon ville vara tillsammans med mig, men jag försvann ett tag. Sedan när jag kände mig redo så berättade jag och BAM så blockade hon mig. 

• Anonym (Klotet)
    Anonym (y) skrev 2025-02-12 22:12:23 följande:

Det var en som jag var klasskamrat med i små skolan som jag sedan träffade på som vuxen och hon ville vara tillsammans med mig, men jag försvann ett tag. Sedan när jag kände mig redo så berättade jag och BAM så blockade hon mig. 

Och? 
  • Anonym (y)

Men skitsama, det är inte synd om mig. Jag får skylla mig själv som försatte mig i en riskfylld situation. 

Men man hör aldrig talas om killar som råkar illa ut. Den diskussionen existerar inte ens i Sverige. Och jag undrar varför man enbart pratar om sånt när det gäller ena könet men inte det andra. Mycket märkligt tycker.

• Anonym (Anna)

Offer som offer.

Man ska försöka att inte fastna i offerrollen oavsett om man är kvinna eller man.
    Man äger sitt liv och får hitta bra saker att hålla fokus på.

• Anonym (f)

Ok så ingen du kände så väl, så försvann du och dök upp med den bomben. Väldigt beklagligt om hon inte sa annat än att hon blockerade direkt men det är en stor sak att släppa på någon sådär.

Att diskussionen mest fokuserar på kvinnor är för att det antalet är större och att få killar berättar. Har inte sett att det inte tas på allvar iaf inte mindre än för kvinnorna när det väl sker.

• Anonym (Nina)

En märklig reaktion ja, men hon är knappast representativ för hela befolkningen. Hon kanske blev så chockad att hon inte kunde hantera situationen. Det gör inte hennes reaktion mindre märklig, men kanske är en förklaring.

Synd om... Jag menar, det är alltid fruktansvärt när någon utsatts för övergrepp, oavsett könstillhörighet, ålder osv, men jag vill inte se människor som om det var synd om dem. Jag vill tänka på dem som överlevare, inte offer. Om någon skulle börja dalta med mig och tycka "åh stackars lilla gumman då, vad synd det är om dig" efter att jag berättat om vad jag upplevt skulle jag enbart ta illa upp.
  • Anonym (M)

Varför tolkar du det som att hon inte tyckte synd om dig? Det kanske hon gjorde.

• Anonym (y)
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-12 22:29:10 följande:

Offer som offer.

Man ska försöka att inte fastna i offerrollen oavsett om man är kvinna eller man.
    Man äger sitt liv och får hitta bra saker att hålla fokus på.

Nej, vet inte varför jag kom att tänka på det här. O du kan vara lugn, ser mig inte som något offer utan som en jävla idiot. Men samtidigt så hör man talas om de afrikanska grabbarna som säljer sex i gbg typ och om andra killar någon enstaka gång men väldigt sällan ändå. Men kan tycka att det är lite lustigt att kvinnor inte inkluderar män som fallit offer. Utan killarna är collateral damage som ingen ger en eftertanke till. Utan man delar upp det återigen i kön fast det handlar om samma brott.

Jag håller inte med dig i andra meningen. En del äger sina liv. Andra gör allt för att överleva.

• Anonym (y)
    Anonym (M) skrev 2025-02-12 22:47:17 följande:

Varför tolkar du det som att hon inte tyckte synd om dig? Det kanske hon gjorde.

Genom att blocka mig? 

Jag tänkte tanken med som någon skrev att hon blev chockad men trodde hon skulle höra av sig när hon hade smält det. Men nej, fortfarande blockerad. Men aja. Nu är det något år sedan o jag har släppt det hela, bara dök upp nu plötsligt i tankarna.

• Anonym (Öår)
    Anonym (y) skrev 2025-02-12 22:57:05 följande:

Nej, vet inte varför jag kom att tänka på det här. O du kan vara lugn, ser mig inte som något offer utan som en jävla idiot. Men samtidigt så hör man talas om de afrikanska grabbarna som säljer sex i gbg typ och om andra killar någon enstaka gång men väldigt sällan ändå. Men kan tycka att det är lite lustigt att kvinnor inte inkluderar män som fallit offer. Utan killarna är collateral damage som ingen ger en eftertanke till. Utan man delar upp det återigen i kön fast det handlar om samma brott.

Jag håller inte med dig i andra meningen. En del äger sina liv. Andra gör allt för att överleva.

Väldigt tragiskt att välja att polarisera mellan kvinnor och män i en situation som denna.
  • Anonym (Märkligt)

Så du blev blockad av en tjej för att du "försvunnit ett tag" och nu är det synd om kvinnor men inte män. Märklig slutsats, måste jag säga.

• Anonym (M)
    Anonym (y) skrev 2025-02-12 22:58:54 följande:

Genom att blocka mig? 

Jag tänkte tanken med som någon skrev att hon blev chockad men trodde hon skulle höra av sig när hon hade smält det. Men nej, fortfarande blockerad. Men aja. Nu är det något år sedan o jag har släppt det hela, bara dök upp nu plötsligt i tankarna.

Att blocka någon betyder väl inte automatiskt att man inte tycker synd om personen? Du vet inte vad hon tänkte. Alla berättar inte om allt de tänker. Och kanske i synnerhet inte för någon man blockar tänker jag?
Svar på tråden Varför är det bara synd om kvinnor?