• Anonym (Extremt fertila 40+ kvinnor?)

Är det ofta som kvinnor som har fyllt 40 får barn?

En kvinnlig kompis till mig fick för ett par år sedan barn när hon var lite över 40 år. Hur vanligt är det att kvinnor är så extremt fertila att de kan få barn på naturlig väg i den åldern?

• Svar på tråden Är det ofta som kvinnor som har fyllt 40 får barn?
  • Tyra myra
    Anonym (Extremt fertila 40+ kvinnor?) skrev 2025-02-14 03:13:23 följande:
    Är det ofta som kvinnor som har fyllt 40 får barn?

En kvinnlig kompis till mig fick för ett par år sedan barn när hon var lite över 40 år. Hur vanligt är det att kvinnor är så extremt fertila att de kan få barn på naturlig väg i den åldern?

Det är inte speciellt ovanligt eftersom många väljer att börja vårt barnafödande senare. Kvinnor kan vara fertila ända upp till klimakteriet i 50 årsåldern.

Fertiliteten går givetvis ner men de flesta behöver inte hjälp genom IVF. Det kan tyckas att det är många om man läser trådarna här på FL, men detta beror nog på att de som startar IVF är mer aktiva här än de som får barn på naturligväg.
  • Anonym (Yngre man?)

De kvinnor som blir gravida efter 40 verkar ha män under 30?

• Anonym (Google is your friend)

Såg nu att du frågade om naturlig väg. Hittade att av de kvinnor som är 43 år och gör ivf så lyckas bara 5%. Av de som är under 35 lyckas uppemot hälften  Så man vågar nog anta att de flesta barn som föds efter ivf har mödrar under 40. Ca 4300 barn föds efter ivf varje år. 

• Anonym (Extremt fertila 40+ kvinnor?)

Intressant.

• Anonym (Jag)

Jag skulle gissa att majoriteten kan bli gravida på naturlig väg när de är strax över 40. Förr i tiden innan P-piller och allt sånt fanns föddes det fler barn av kvinnor som var 40+. Nu är ju många klara då men jag känner många som har fått barn i den åldern också, det är inte speciellt ovanligt.
    Det är skillnad om vi pratar om 45+. Men något år över 40 kan nog som sagt de flesta bli gravida även om det kanske inte är lika lätt som när man var yngre. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2025-02-14 07:19:39 följande:

Såg nu att du frågade om naturlig väg. Hittade att av de kvinnor som är 43 år och gör ivf så lyckas bara 5%. Av de som är under 35 lyckas uppemot hälften  Så man vågar nog anta att de flesta barn som föds efter ivf har mödrar under 40. Ca 4300 barn föds efter ivf varje år. 

Fast de som gör IVF är ju de som har svårt att bli gravida , det är ju inte så att bara 5% av alla som är 40+ kan få barn. Jag är inte riktigt i den åldern än och känner mig klar efter fyra barn men jag känner många som har fått barn efter 40, det är verkligen inget man höjer på ögonbrynen åt. Sen gör ju några år i den åldern ganska stor skillnad så det är skillnad på nån som nyss har fyllt 40 och nån som är 43. 
  • Florali

Det är väl inte särskilt ovanligt och inte väldigt gammalt fertilitetsmässigt sett. Visst går fertiliteten ner, men många kvinnor är fortfarande fertila efter 40.

Jag fick själv sista barnet det år jag fyllde 40, med samma man som jag fått alla mina barn med, helt på naturlig väg och på första försöket.

Före familjeplaneringens tid födde man barn hela sin fertila period, så inte heller då var det ovanligt att få barn i 40 års åldern. 

Att det skulle höra till vanligheterna att mannen i paret är mycket yngre än kvinnan när hon får barn vid 40 känner jag inte alls igen. 

• Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Jag) skrev 2025-02-14 07:25:37 följande:
    Fast de som gör IVF är ju de som har svårt att bli gravida , det är ju inte så att bara 5% av alla som är 40+ kan få barn. Jag är inte riktigt i den åldern än och känner mig klar efter fyra barn men jag känner många som har fått barn efter 40, det är verkligen inget man höjer på ögonbrynen åt. Sen gör ju några år i den åldern ganska stor skillnad så det är skillnad på nån som nyss har fyllt 40 och nån som är 43. 

Nej, och det var inte heller det jag skrev. (understruket)

Det föds på ett ungefär lika många barn av 40+mammor varje år som det föds barn efter ivf. Eftersom chansen att lyckas med ivf är väldigt liten för 40+mammor och de också måste betala för den hjälpen själva (dvs många har inte råd) vågar vi nog dra slutsatsen att majoriteten av barnen som föds efter ivf har mammor under 40 och att majoriteten barn som föds av 40+are alltså har kommit till på naturlig väg. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2025-02-14 07:40:49 följande:

Nej, och det var inte heller det jag skrev. (understruket)

Det föds på ett ungefär lika många barn av 40+mammor varje år som det föds barn efter ivf. Eftersom chansen att lyckas med ivf är väldigt liten för 40+mammor och de också måste betala för den hjälpen själva (dvs många har inte råd) vågar vi nog dra slutsatsen att majoriteten av barnen som föds efter ivf har mammor under 40 och att majoriteten barn som föds av 40+are alltså har kommit till på naturlig väg. 

Ja förlåt , missförstod kanske. Ja de flesta som skaffar barn efter 40 gör det nog på naturlig väg. Alla jag känner som har blivit gravida efter 40 har blivit det naturligt utom en som blev det genom insemination (med donator) när hon var 45. 
  • Anonym (Jagiaf)

Jag blev gravid på andra försöket naturligt vid 40. Blev missfall. Sen gravid igen utan nån mens mellan. Så jag var, just där och då, väldigt fertil iaf. Då hade jag dock ett barn sen innan så det var inte första barnet.

• Mrs Moneybags

Det är skillnad på 40 och 45. Det händer mycket med fertiliteten de åren. 

Jag fick barn vid 40 på första försöket. Det var inga konstigheter. 

Jag tror att de allra flesta kvinnor kan bli gravida vid 40. 

Svar på tråden Är det ofta som kvinnor som har fyllt 40 får barn?