Livmodern sprack upp under kejsarsnitt, är det vanligt?
Ska fråga barnmorskan sen på återbesöket också. Fick mitt fjärde barn för snart två veckor sen med akutsnitt (halvakut var det väl egentligen på grund av hepatos och sen att värkarna antagligen hade startat) i vecka 37+4. Det var mitt tredje kejsarsnitt , har gjort ett akut och ett planerat innan och fött första barnet vaginalt.
Läste i journalen att barnet togs ut med viss svårighet och att de fick en rift i livmodern ner mot cervix som syddes. Frågade en barnmorska på BB och hon sa att det betyder att livmodern sprack upp lite. Vet inte om det var för att den är tunnare efter två tidigare snitt , att dottern var ganska stor eller för att hon låg långt ner eller om det bara råkade bli så.
Är det någon mer som har varit med om det? Eller vet om det är vanligt? Och vad innebär det för läkningen , är det samma eller tar det längre tid?
Jag är ganska säker på att det här var mitt sista barn men frågade iallafall om det är så att jag inte får bli gravid igen och då sa barnmorskan att jag skulle fått höra från läkarna om det hade varit så. Skulle det vara så att jag absolut inte får det kanske det skulle vara bäst att sterilisera mig tänker jag.