• Vaniljkyss

Vad är pirret/surret/vibrationerna i magen?

hej!

har läst om många (ink. jag själv) som känner som ett pirrande/surrande/vibrerande i magen, då och då, ganska tidigt i graviditeten innan man känner de första sparkarna men har aldrig sett någon förklaring på vad det är...

någon som vet?

• Svar på tråden Vad är pirret/surret/vibrationerna i magen?
  • Erita

barnet rör på sig väldigt konstigt då och då bara på ett håll för mig :(

• Cissi76

Har också pirrande och surrande ganska ofta. Är i v 5+4. Vet inte vad det är men det är ganska mysigt. Som att sitta på en tvättmaskin under centrifugeringen ibland

• Vaniljkyss

jag har också kännt det från ganska tidigt i grav. kanske började i v. 6 eller 7 för mig... supermysigt...

• Collica

JAg liknade det med att sätta mobilen på vibration å stoppa in den i magen...Kände det väldigt tidigt i graviditeten, å förstod inte vad alla pratade om "fiskar" å dyl för. Efter ett tag så kändes dock sparkarna tydligare å tydligare så jag tror att vibbarna var bebben. Kände dock aldrig något som jag kunde likna vid en fisk...

• myspys2

så tidigt kan det även vara tarmarna o sånt som flyttar sig runt ... men det kan även va bebben man känner.. kul..

• Vaniljkyss

men varför skulle tarmarna vibrera?

• Helmus

Det är omöjligt att känna bebisen i 6:e eller 7:e veckan eftersom den knappt väger ett gram då, men senare kan "vibbarna" vara bebis som tumlar runt. När man är gravid blir man ofta mer uppmärksam på vad som händer i magen och märker av rörelser i magen av tex tarmar, som egentligen alltid funnits där, men som man då inte tänkt på. Magen (tarmarna) är väldigt aktiv och det bubblar och "sticks" även i en ogravid mage.

• Vaniljkyss

jag blir nästan mer konfunderad
  • Vaniljkyss

i min bok jag fick från bm så står det att fosterrörelserna först känns som ett surrande, sedan buffande, sedan sparkande!!!

• Börnen

jo men i vecka 5-6 så är ju bebisen typ 4-10 mm stor...kan ju omöjligt vara den, men däremot så växer ju livmodern och väcklar ut sig...så jag tror att det är mer den man känner och samtidigt så ökar ju blodflödet genom livmodern något enormt....kanske "sockerdricka" i livmodern...ni vet som när man suttit med benet i kläm och blodet återvänder?

• tummelina

det är babyn som ryser!

det brukar dom göra när dom kissar!!

• tummelina

hmm det kanske man inte känner så tidigt...

jag kände det efter v 20 ungefär

• Börnen

i v5-6 så har de inte ens urinvägar än så det kan det inte vara...de är bara en platta som håller på att rulla ihop sig till ett rör...de har inte ens armar och ben och huvud än!

• dobermann lover

hej
    jag kan också tänka mug att det är stört omöjligt att känna bebisens rörelser i vecka -56!!! tror inte det är biologiskt möjligt!!! men alla kan ju tro vad dom vill=)

• amazing

Alla har vi väl nån gång känt "nervryckningar" i tex en arm eller i ögonlocket? Igår cyklade jag 1 mil och nu i natt har jag haft liknande nervryckningar i magen, i princip hela natten, känns precis som små sparkar, men jag är bara i vecka 11 så det är nog rätt osannolikt att det är bebisen... sen så rör ju tarmarna väldigt mycket på sig också.

• MrsNash

Jag har också precis börjat känna sånna "vibrationer"! Är i v.16 nu och förra vecka kände jag det vid två tillfällen, båda på kvällen när jag låg i soffan och vilade och drack vatten. Trodde kanske att det var bebisen.....nu blir jag mer övertygad att det faktiskt var det när jag läser era inlägg. Yippie!!! Liknelsen med mobilen var precis träffsäker!

• Börnen
    Nash: det är säkert bebisen. Jag kände mina första riktiga sparkar i v17 tror jag...då kände även maken när han la handen på magen!

Dobermann: håller med fullständigt, det måste vara livmodern som rör sig (växer och väcklar ut sig etc) samt en massa tarmar.

Jag känner en massa saker, men tror mest att det är olika ligament och tarmar som sträcks. Men när man redan har fött barn så säger de att man kan börja känna rörelserna så tidigt som v12-15 pga att man vet vad man ska känna. Sedan beror det ju så klart om moderkakan ligger i fram- eller bakvägg (bakvägg = tidiga rörelse, framvägg = stötdämpning = sena rörelser).
Svar på tråden Vad är pirret/surret/vibrationerna i magen?