Anonym (Aldrig varit romantiskt) skrev 2025-02-16 10:47:07 följande:
Relationer är riktigt jobbiga ibland och kan vara svåra. Båda parterna ska vilja exakt samma sak vid exakt samma tillfälle och vara like intresserade av att arbeta emot en fungerande relation.
Son många nämnt är det ju bra att man kan lämna om det är en väldigt dålig relation, kanske rent utav farlig.
Kvinnor var ju mer utsatta på den tiden när dom i princip inte hade några rättigheter. Och det var nog inte så lyckligt och muntert alla ggr. Med hemska förhållanden.
Tyvärr ger nog många upp väldigt fort i en relation idag. Man hopps på en quick fix. Jag tror t ex att fenomenet med varannan vecka föräldrar speglar detta lite. Jag ifrågasätter inte att man behöver lämna relationer ibland. Men när det är så mycket av detta. Kan man ju börja undra lite.
Är relationer så pass kassa idag? Varför spricker relationer så lätt? Kanske att saker så som forskning visat att kvinnor blir utbrända och får ta på sig allt med jobb, hushåll och barn. Missnöjet leder till att det spricker? Barn kan väldigt lätt slita på relationer. Ibland tror jag en del vill kompensera och tror att relationen kommer bli ännu bättre om dom skaffar en knodd till. Så blir det istället ännu mer slitningar.
Det finns statistik som visar att kvinnor dominerar antalet avslut och den ledande anledningen är att relation är för tråkig.
Sen kan det såklart handla om att mannen inte gör tillräckligt, att kvinnan har för hög nivå på hur saker ska vara, mannen kan inte kommunicera, mannen vill ha det som vanligt medan kvinnan vill utvecklas och förändras. Mannen är våldsam eller någon part har kontrollbehov. Kvinnan är ofta mer social än mannen mm mm anledningarna kan vara väldigt olika.
Vems fel det är att det tar slut är sällan parterna eniga om utan är högst subjektiva.