• Anonym (Hejhej)

7 månaders hatar att åka bil

Hej,
    Har en 7 månaders som h.a.t.a.r att åka bil. Varit såhär sen start. Trodde det skulle växa bort men 7 månader senare så är det inte alls någon förbättring. Börjar bli extremt tufft med all isolering då jag knappast tar mig ut. Det är gråt och skrik på en extrem nivå, vilket stressar mig enormt som kör bilen

Vi har testat:
    Hängande leksak framför - funkar ej
    Testat sätta i bilbarnstol (om nu babyskyddet inte var bekväm) - funkade ej
    Klä av ytterkläder- funkar ej
    Sitta bredvid o sjunga o prata - funkar ej
    Sätta på skärm (ja jag var desperat o jag vet att det inte är klockrent med skärm för en sån liten) - funkar i ca 5 minuter men sedan börjar skrik o gråt igen

NÅGON som känner igen sig? Blir det bättre?

• Svar på tråden 7 månaders hatar att åka bil
  • Anonym (Mia)

Klart det blir bättre. 

Vad menar du med att du isolerar dig? Måste du använda bilen för att vara social, göra ärenden osv?

• Anonym (Hejhej)

Ja alltså vi bor lite off , inte gångavstånd till affär/släkt/city/BVC. Har du erfarenhet av detta? Du lät så säker på att det blir bättre :( hoppas inte du menar "förr eller senare blir det ju bättre, du kommer inte ha en 14 åring som skriker i bilen". Jag behöver höra att det sker tidigare 😭

• Anonym (Mia)
    Anonym (Hejhej) skrev 2025-02-16 20:52:26 följande:

Ja alltså vi bor lite off , inte gångavstånd till affär/släkt/city/BVC. Har du erfarenhet av detta? Du lät så säker på att det blir bättre :( hoppas inte du menar "förr eller senare blir det ju bättre, du kommer inte ha en 14 åring som skriker i bilen". Jag behöver höra att det sker tidigare 😭

Hur ska någon veta när det sker? 

Men ja, någon gång blir det lättare. Men ni är väl två, så om några månader ska väl pappan vara föräldraledig så du får komma ut igen. 

Detta är ju en av nackdelarna med att bo så off att man är beroende av bil. Du känner ingen du kan bo hos någon vecka, så du kan komma ut? Dina föräldrar kanske?

• Nagelsaxen

Våra barn har hatat bilåkning men det blev en tydlig skillnad när vi bytte till bilbarnstol från babyskydd. Då gick det mycket mycket bättre. Du ska absolut inte byta för tidigt men det kanske kan hjälpa att veta att det kan bli bättre då och det är ju inte jättelångt kvar. 

• Anonym (Bilburen)

Det brukar bli lättare.
    Jag har 3 år mellan barnen, lillebror hatade åka bil till ca 3 år..
    Vi hade dubbla dvdskärmar i baksätet som syrran skötte.
    I vår lilla bil var det trångt och svårt att se ut, det gick lite bättre med stora bilen.
    Inga ytterkläder.
    Napp i klämma.
    Nya leksaker att pilla med.

• blomman 2

Min dotter gjorde likadant, även när vi åkte buss.
    Visade sig när hon var va 4 år att hon var extremt åksjuk.

• Anonym (I)

Min syster barn fick från mig i födelse present nallarna från Moonie med ljudet av hjärtslag, havsvågor och andra lugnande ljud Och en inbyggd lampa. 
    Nallarna fungerade perfekt för de och hade lugnande effekt. Har du en sånt? kanske den kan funka?

• Anonym (Milea)

Det kan ju vara åksjuka. Eftersom bebisen reagerar med skrik av tex skärmen. Då tar det ju lång tid att bli bättre. Det finns åksjuketabletter men tror de är från 1 år. Du kan fråga på bvc. Det går inte att bebisen somnar i bilen om du åker precis när den är jättetrött? 

• Anonym (bor)
    Anonym (Hejhej) skrev 2025-02-16 20:05:49 följande:
    7 månaders hatar att åka bil

Hej,
    Har en 7 månaders som h.a.t.a.r att åka bil. Varit såhär sen start. Trodde det skulle växa bort men 7 månader senare så är det inte alls någon förbättring. Börjar bli extremt tufft med all isolering då jag knappast tar mig ut. Det är gråt och skrik på en extrem nivå, vilket stressar mig enormt som kör bilen

Vi har testat:
    Hängande leksak framför - funkar ej
    Testat sätta i bilbarnstol (om nu babyskyddet inte var bekväm) - funkade ej
    Klä av ytterkläder- funkar ej
    Sitta bredvid o sjunga o prata - funkar ej
    Sätta på skärm (ja jag var desperat o jag vet att det inte är klockrent med skärm för en sån liten) - funkar i ca 5 minuter men sedan börjar skrik o gråt igen

NÅGON som känner igen sig? Blir det bättre?

Alltså, sju månader är ju ingenting i sammanhanget. Det är en pytteliten bebis du pratar om. Såklart det kommer att bli annorlunda, precis allt kommer att bli annorlunda många gånger om under barnets uppväxt. 

Sen undrar jag varför du måste åka bil för att göra något socialt eller aktivitet? Bor ni så isolerat att ni inte har nånting i närheten? 

Då får du välja - skrik och gråt i bilen, eller stanna hemma och göra saker kring hemmet. 
  • Anonym (Samma sits)

Är i samma situation som dig och vet exakt hur det är. För mig är det inte möjligt att åka bil själv med min son för då är det gallskrik och hulkande hela vägen. 
    Vi bor väldigt ?off? för att göra något behöver man ta bilen. Visst man kan ta buss men de går inte så ofta och det tar över 30 min att ta sig in till stan. 

För oss var det som värst mellan 4-11 månader men när han nu har fyllt 1 år tycker jag att det bättre. Vi brukar läsa bok, eller ha finger leksaker som vi leker med, eller sjunger. Men det om min man är med jag kan inte åka bil själv. utan en av oss måste försöka hålla honom i schack. I nödfall har han fått banan av mig som sitter bredvid för att hållas sysselsatt. 

Svar på tråden 7 månaders hatar att åka bil