• Anonym (Meja)

Nån kunnig inom slätröntgen?

Hej. Är det någon som vet vad som syns på slätröntgen? Kan man se cancer? Eller ser man bara skelettet?

• Svar på tråden Nån kunnig inom slätröntgen?
  • Anonym (?)
    Anonym (Meja) skrev 2025-02-17 16:39:15 följande:
    Nån kunnig inom slätröntgen?

Hej. Är det någon som vet vad som syns på slätröntgen? Kan man se cancer? Eller ser man bara skelettet?

Man kan se cancer
  • Lynx123

Man kan se cancer men vill man ha en extra bra bild brukar man föredra MR.

• Anonym (Meja)

När jag googlar om det så tolkar jag det som om man enbart ser skelett och leder på slätröntgen? Därför blir jag så osäker :(

• Cereal Killer
    Anonym (Meja) skrev 2025-02-17 16:56:24 följande:

När jag googlar om det så tolkar jag det som om man enbart ser skelett och leder på slätröntgen? Därför blir jag så osäker :(

Det beror helt på vad det gäller för undersökning och typ av cancer. 

Att man bara ser ben stämmer verkligen inte, man ser mycket, men det är också mycket man inte ser.

• Anonym (Kimchi)

Det beror också på frågeställningen på röntgen. Är det malignitetsmisstanke så väljer man ju metod därefter. Är röntgen beställt för att kolla ev skelettskada så söker man ju inte efter cancer. Emellanåt hittas bifynd dvs radiologerna som granskar ser något oväntat i bilden. Då går man så klart vidare. En del cancrar syns inte, en del syns. 

• ulderborna

Hej! På en slätröngern ser man bara skelettet. Är det organ så behöver man göra MR eller ct röntgern

• Cereal Killer
    ulderborna skrev 2025-02-21 14:50:47 följande:

Hej! På en slätröngern ser man bara skelettet. Är det organ så behöver man göra MR eller ct röntgern

Mmmm, när vi läkare beställer tex lungröntgen (slätröntgen lungor) eller buköversikt så är det bara för att lura iväg patienterna för att vi inte orkar utreda. Och vi är i maskopi med röntgenläkarna, som går med på att ta bilderna bara för att de är sadistiska människor som älskar att stråla folk i onödan...

Skämt åsido (det om röntgenläkarna är helt sant, dock). I de allra flesta fall behöver man en CT för att se tex bukorganen tillräckligt bra. För hjärnan krävs åtminstone CT och ibland MR. För lungor och hjärta räcker det i många fall med en slätröntgen (men det beror på frågeställningen- allt går inte att se). Det är inte heller helt ovanligt att man behöver göra CT eller MR för att se skelettet tillräckligt bra. Så det är olika fem fall till fall, helt enkelt. 
Svar på tråden Nån kunnig inom slätröntgen?