Nån kunnig inom slätröntgen?
Hej. Är det någon som vet vad som syns på slätröntgen? Kan man se cancer? Eller ser man bara skelettet?
Hej. Är det någon som vet vad som syns på slätröntgen? Kan man se cancer? Eller ser man bara skelettet?
Man kan se cancer men vill man ha en extra bra bild brukar man föredra MR.
När jag googlar om det så tolkar jag det som om man enbart ser skelett och leder på slätröntgen? Därför blir jag så osäker :(
När jag googlar om det så tolkar jag det som om man enbart ser skelett och leder på slätröntgen? Därför blir jag så osäker :(
Det beror helt på vad det gäller för undersökning och typ av cancer.
Att man bara ser ben stämmer verkligen inte, man ser mycket, men det är också mycket man inte ser.
Det beror också på frågeställningen på röntgen. Är det malignitetsmisstanke så väljer man ju metod därefter. Är röntgen beställt för att kolla ev skelettskada så söker man ju inte efter cancer. Emellanåt hittas bifynd dvs radiologerna som granskar ser något oväntat i bilden. Då går man så klart vidare. En del cancrar syns inte, en del syns.
Hej! På en slätröngern ser man bara skelettet. Är det organ så behöver man göra MR eller ct röntgern
Hej! På en slätröngern ser man bara skelettet. Är det organ så behöver man göra MR eller ct röntgern