Söka vikariat när man själv är gravid
Jag har varit arbetssökande ett bra tag och vill inget hellre än att börja jobba igen. Jag blev mitt i allt jobbsökande oväntat gravid och är nu i vecka 10, men jag fortsätter givetvis söka jobb som vanligt. Blev igår uppringd angående ett jobb jag verkligen vill ha, men hade missat att det var ett föräldravikariat på 1,5 år. Så himla typiskt! Sen jag blev gravid har jag aktivt valt bort vikariat just för att jag inte kommer kunna fullfölja det, men här måste jag ha missat det i annonsen. Idag blev jag kontaktad igen och de vill träffa mig på en intervju! Vad ska jag göra? Det är ett jobb som verkligen passar mig och mina erfarenheter så det tar emot att avböja. Känns ju dessutom ännu värre att tacka nej eftersom jag verkligen behöver ett jobb, nu mer än någonsin eftersom vi väntar barn.
Hur ska jag göra? Min sambo tycker att jag ska vara ärlig och säga på första intervjun att jag är gravid men det känns fel att säga det så tidigt, vi har inte ens gjort ultraljud än. Jag kunde ju dessutom ha sagt det redan under telefonintervjun i så fall. Det känns inte heller rätt att inte säga något förrän det eventuellt är påskrivet och klart och sätta dem i skiten.