• Anonym (Kvinna)

Kvinnor som levt på sitt utseende och sedan klagar när dom åldras...

Såg just en artikel där Agneta Sjödin berättar om hur tv-uppdragen blev färre efter hon fyllt 50 år och nu tappar hon även Bingolotto Sommar och är helt utan tv-uppdrag. 

Det är inte helt ovanligt att kvinnor som faktiskt livnärt sig på att vara just snygga beklagar sig när dom blir äldre och blir omsprungna av någon som är yngre och snyggare. Då pratas det om att vi kvinnor ska "hålla ihop" vilket dom absolut inte tagit upp när dom själva var yngre och säkerligen slog ut kvinnor i den ålder dom själva är nu. 

Vad tycker ni andra kvinnor om dessa ändrade åsikter hos kändiskvinnor pga åldrande? Hyckleri eller fullt legitimt? Har dom kommit till insikt för oss alla eller ser dom bara om sitt eget hus?

Jag förstår att det inte är samma för män för dom slås vanligtvis inte ut av sitt åldrande på samma sätt.

• Svar på tråden Kvinnor som levt på sitt utseende och sedan klagar när dom åldras...
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-02-18 10:08:53 följande:

Såg just en artikel där Agneta Sjödin berättar om hur tv-uppdragen blev färre efter hon fyllt 50 år och nu tappar hon även Bingolotto Sommar och är helt utan tv-uppdrag. 

Det är inte helt ovanligt att kvinnor som faktiskt livnärt sig på att vara just snygga beklagar sig när dom blir äldre och blir omsprungna av någon som är yngre och snyggare. Då pratas det om att vi kvinnor ska "hålla ihop" vilket dom absolut inte tagit upp när dom själva var yngre och säkerligen slog ut kvinnor i den ålder dom själva är nu. 

Vad tycker ni andra kvinnor om dessa ändrade åsikter hos kändiskvinnor pga åldrande? Hyckleri eller fullt legitimt? Har dom kommit till insikt för oss alla eller ser dom bara om sitt eget hus?

Jag förstår att det inte är samma för män för dom slås vanligtvis inte ut av sitt åldrande på samma sätt.

Jag tror nog att Agneta Sjödin anser att hon fått sina arbeten för att hon är kompetent och inte enbart för sitt utseende. Men visst, arbetsgivaren kan ju ha haft en annan anledning.

Men jag tycker det är tråkigt att media är så smalt när det kommer till utseende, speciellt när det gäller kvinnor. 
  • Anonym (J)

Nu när du säger det så är hon ju inte med i så mycket tv program längre nej. Men det är ju inte Gunde heller. Eller andra personer. 

Hur vet du att det beror på hennes utseende? Källa?

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-18 10:12:07 följande:
    Jag tror nog att Agneta Sjödin anser att hon fått sina arbeten för att hon är kompetent och inte enbart för sitt utseende. Men visst, arbetsgivaren kan ju ha haft en annan anledning.

Men jag tycker det är tråkigt att media är så smalt när det kommer till utseende, speciellt när det gäller kvinnor. 
    Tror jag läst någonstans för länge sen att hon började som ljudtekniker, men någon såg henne och tyckte att "hon skulle göra sig bra framför kameran". Misstänker att hennes första gig var med Adam Alsing i Tur i Kärlek och han lär inte ha blivit utvald för sitt suveräna utseende.

Jag tror ändå många kvinnor som inte är toppsnygga har större chans idag än tidigare för är dom duktiga så kan dom skapa sin egen plattform på sociala medier och komma fram och hamna i tv på så sätt.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-02-18 10:20:56 följande:
    Tror jag läst någonstans för länge sen att hon började som ljudtekniker, men någon såg henne och tyckte att "hon skulle göra sig bra framför kameran". Misstänker att hennes första gig var med Adam Alsing i Tur i Kärlek och han lär inte ha blivit utvald för sitt suveräna utseende.

Jag tror ändå många kvinnor som inte är toppsnygga har större chans idag än tidigare för är dom duktiga så kan dom skapa sin egen plattform på sociala medier och komma fram och hamna i tv på så sätt.
    Framför allt kan de idag göra egna produktioner, de är inte beroende av män som förr i tiden. Idag producerar ju även kvinnor t ex film och sätter upp teaterföreställningar. Då kan de styra vilka som medverkar. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (J) skrev 2025-02-18 10:18:23 följande:

Nu när du säger det så är hon ju inte med i så mycket tv program längre nej. Men det är ju inte Gunde heller. Eller andra personer. 

Hur vet du att det beror på hennes utseende? Källa?

Hon själv antydde att det beror på hennes ålder, men det brukar finnas viss korrelation mellan ålder och utseende. Svenskpolska fotomodellen Paulina Porizkova har också beklagat sig om brist på jobb trots att hon numera minsann hade magrutor vilket hon inte haft som ung.
  • Fjäril kär

Agneta Sjödin har aldrig nånsin ens påstått att hon får jobb pga sitt utseende.  Tvärtom har hon i alla intervjuer påtalat hur hårt hon slutit för att nå dit hon är idag. Hon är dock inte ensam om att drabbas av samtliga tv-kanalers åldersdiskriminering där både männen och kvinnorna fasas ut och nischas för att göra plats för yngre förmågor och andra programideer. Vilket Agneta själv förklarat noga. 

Så varför är Agneta ens med i ekvationen om utseende? Hon har aldrig räknats till klanen av "väderflickor" som sen fick jobb i korta klänningar.... 

Detta inlägg luktar smuts, skvaller, förtal och nåt som skulle kunna komma från samma obskyra journalist som förtalat kronprinsessan Victoria,  Gunilla Persson,  Tilde De Paula och Malou Von Sivers bland annat...

• Anonym (Kvinna)
    Fjäril kär skrev 2025-02-18 10:31:15 följande:

Agneta Sjödin har aldrig nånsin ens påstått att hon får jobb pga sitt utseende.  Tvärtom har hon i alla intervjuer påtalat hur hårt hon slutit för att nå dit hon är idag. Hon är dock inte ensam om att drabbas av samtliga tv-kanalers åldersdiskriminering där både männen och kvinnorna fasas ut och nischas för att göra plats för yngre förmågor och andra programideer. Vilket Agneta själv förklarat noga. 

Så varför är Agneta ens med i ekvationen om utseende? Hon har aldrig räknats till klanen av "väderflickor" som sen fick jobb i korta klänningar.... 

Detta inlägg luktar smuts, skvaller, förtal och nåt som skulle kunna komma från samma obskyra journalist som förtalat kronprinsessan Victoria,  Gunilla Persson,  Tilde De Paula och Malou Von Sivers bland annat...

Hur ofta påtalar snygga människor att dom fått fördelar vad gäller just jobb pga sitt utseende? Så gott som aldrig är svaret.... Dom påstår istället att dom kämpat SÅ hårt. Och visst, dom kanske är bra på tv, men det hade mest troligt ett gäng andra mindre snygga kvinnor också varit, men dom fick aldrig ens den första chansen.

Vilka män har trillat bort pga åldern? Gunde har ju flera program i alla fall så han är fortfarande aktuell. Men han togs inte in för sin snygghet utan för vad han gjort tidigare.
  • Anonym (s)

Du har fullt rätt i allt fram till detta, vad sjutton? Två av de uppräknade förtjänar en hel del skit med tanke på hur de beter sig.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-02-18 10:08:53 följande:

Har aldrig hört Agneta Sjödin säga att hon vill att alla kvinnor ska hålla ihop nu när hon är gammal. Det låter som något du har kokat ihop själv?

Dessutom är hon fortfarande slående vacker. Hon har alltid varit andligt lagd och pratat om det som finns på vår insida - inuti oss - istället för utsidan. 

Jag tycker det är helt legitimt att klaga på att äldre kvinnor inte får synas i tv medan äldre tunnhåriga fula män sitter och brer ut sig på bästa sändningstid. Vad tycker du? 
  • Anonym (Ella)

Jag har aldrig hört att Agneta bara skulle jobb pga sitt utseende så jag känner inte alls igen det du beskriver.

När jag var yngre fick jag jobb som både servitris, bartender, croupier och modell och jag fattade att det handlade mycket om att jag var ung och söt. Det var inte jättevanligt med äldre kvinnor inom de yrkena och jag kunde dra ihop helt sjuka mängder dricks. Men jag fattade ju till slut att detta inte skulle vara för evigt. Och jag ville inte ha ett jobb som "kuttersmycke". Om någon yngre tjej trånar efter ett sådant yrke varnar jag dem för hur jag upplevde branschen.

Därmed inte sagt att servitris, bartender, croupier eller modell inte nödvändigtvis är bra yrken, det finns ju såklart jättemånga som trivs jättebra och inte alls har samma upplevelse som jag, det försöker jag inte ta ifrån dem.

Med det sagt, så vill jag bara säga att det är bäst att man har ett annat yrke att falla tillbaka på om man har gjort karriär på sitt yttre för ytliga karriärer håller fram till en kvinna är ungefär 25, sen vill de ha yngre och ett annat kroppsideal. Och när man är tjugofem har man långt kvar till pensionen.

Svar på tråden Kvinnor som levt på sitt utseende och sedan klagar när dom åldras...