• Anonym (Linda)

Om ena föräldern vägrar barnet bankkort?

Hej!

Har skrivit förut, men hittar inte tråden. Men om ena föräldern (skilda, men båda är vårdnadshavare) nekar till att barnet ska få bankkort/bankkonto så får man inte öppna ett. Finns det någon som har kommit runt det, via familjerätten eller tingsrätten eller liknande? 

• Svar på tråden Om ena föräldern vägrar barnet bankkort?
  • Anonym (v)

Kan inte föräldern låta barnet ha ens egna bankkort då. Föra över enbart pengar som barnet får ha. Brukar ju gå att skapa parallella konton i samma bank där föräldern kan lägga sina egna pengar. Föräldern kan betala sina egna dagliga inköp med ett kreditkort.

• Anonym (K)

Mitt ex förfalskade min underskrift...

• Fjäril kär

Först så kan du ha flera nummer kopplade till swish . 
    Fixa ett konto i ditt namn och begär extra bankkort så kan barnet ha både swish och kort. 

Vet många som flyttat från våldsamma pappor göra såhär för att slippa riskera ännu mer strul med fullmakt ,jaga påskrift etc . 

• Anonym (Linda)
    Anonym (v) skrev 2025-02-18 17:14:01 följande:

Kan inte föräldern låta barnet ha ens egna bankkort då. Föra över enbart pengar som barnet får ha. Brukar ju gå att skapa parallella konton i samma bank där föräldern kan lägga sina egna pengar. Föräldern kan betala sina egna dagliga inköp med ett kreditkort.

Tack för ditt svar! Ja, precis, så har vi det nu. Men då funkar inte Swish m m. Ingen superstor skada skedd, men hade varit smidigt om hon kunde få eget kort/konto/Swish. Det är så tråkigt att hennes pappa alltid kan sätta käppar i hjulet, i stort som smått. Blir så tramsigt och dumt, vore så skönt att kunna komma runt det så vi slipper höra hans dumheter och framförallt slippa påverkas av dem i vardagen. 
  • Anonym (Linda)
    Fjäril kär skrev 2025-02-18 17:29:30 följande:

Först så kan du ha flera nummer kopplade till swish . 
    Fixa ett konto i ditt namn och begär extra bankkort så kan barnet ha både swish och kort. 

Vet många som flyttat från våldsamma pappor göra såhär för att slippa riskera ännu mer strul med fullmakt ,jaga påskrift etc . 

Åh, gud vad bra! Det är EXAKT det här vi behöver. Har även jag/vi flytt från våld. Men har valt att inte kriga om enskild vårdnad då det bara skulle förvärra barnets situation. Tack för tips!
  • Anonym (Linda)
    Anonym (K) skrev 2025-02-18 17:18:19 följande:

Beklagar. Det låter inte som nån bra lösning. 
  • Anonym (L)
    Anonym (K) skrev 2025-02-18 17:18:19 följande:

Jag hoppas du polisanmälde honom.
Svar på tråden Om ena föräldern vägrar barnet bankkort?