• Anonym (E)

Escitalopram - ska börja med den. Någon som äter?

Någon som har erfarenhet av escitalopram? Lider av ångest och depression. Tålmbara låga doser pga biverkningar men det brukar räcka för att ge effekt på mig. 

Testade först Zoloft men den fick mig bara att må sämre. 

Är så rädd att börja också dp man alltid blir så mycket sämre i början. Har blivit skrämd då zoloft-inspttningen aldrig gick över och bara blev värre och värre. Så lite rädd att prova ny medicin.

Någon med erfarenhet av escitalopram?

• Svar på tråden Escitalopram - ska börja med den. Någon som äter?
  • Anonym (Hej)

Har ätit flera SSRI, b la den du ska äta. Effekten på ångesten har varit bra men min mage tål ingen SSRI, så har fått sluta. Nu äter jag ingen medicin och det funkar ok. 

• Anonym (Psycho)

Aldrig använt SSRI tidigare, men började med just Escitalopram. Tycker insättningstiden var grymt jobbig och effekten tog mer tid än vad läkaren sa. Men väl på plats blev saker rätt uthärdliga.

• Anonym (E)
    Anonym (Psycho) skrev 2025-02-18 20:53:45 följande:

Aldrig använt SSRI tidigare, men började med just Escitalopram. Tycker insättningstiden var grymt jobbig och effekten tog mer tid än vad läkaren sa. Men väl på plats blev saker rätt uthärdliga.

Hur lång tid tog det innan du fick effekt? Vilken dos tar du? Och vad fick du för besvär av insättningen?
  • Anonym (Em)

Escitalopram är det enda som har funkat för mig. Tar 20mg. Jag har fått sjuka insättningssymtom däremot men det var när läkaren tyckte jag skulle trappa upp 5mg i veckan. Sist jag började på den fick jag trappa upp 5 mg varannan vecka och det har funkat klockrent utan insättningssymtom.

• Tukt
    Anonym (E) skrev 2025-02-18 21:06:19 följande:
    Hur lång tid tog det innan du fick effekt? Vilken dos tar du? Och vad fick du för besvär av insättningen?
    Jag tar 20 mg. Det första två veckorna var värst, med ångestpåslag och annat.
    Sedan gick det gradvis. Vid 2 månader kände man en tydlig effekt. Men bra var det nog inte före 4-5 månader. Men det sista är svårt. Är det bara det rent medicinska, eller handlar det om att kropp och psyke måste känna sig trygg med att det inte kommer tillbaks. Så svår fråga.
    Därför kan jag tänka mig det är olika, om man haft problem länge, eller om det är för en rätt plötslig händelse i livet.
  • Anonym (234)

Jag åt Escitalopram i 9 månader. Slutade för 1 år sedan.

Jag gick från 0 till max dos redan de första 2 månaderna.

Insättningssymtom som huvudvärk, yrsel, tinnitus och problem med magen (har IBS) men mest märkbara symtomet var att jag blev hyperaktiv.
    Jag kunde sätta på musik och bara stå och studsa på stället.
    Efter ett par veckor försvann alla symtom MEN också alla känslor. Positiva som negativa.
    Jag kände mig inte mänsklig. Likgiltig till allt.

Så om du vill ta SSRI för att du tror att du kommer bli gladare så säger jag - Nej.
    Men om du vill ta det för att vara mindre deprimerad - Testa!

Jag tycker om att känna mina känslor och rekommenderar inte antidepressiva.

Träning och bra kost är bästa medicinen för min panikångest! :)

• Anonym (Hejsan)
    "Escitalopram Sandoz ska normalt inte användas vid behandling av barn och ungdomar under 18 år. Risken för biverkningar som självmordsförsök, självmordstankar och fientlighet (främst aggression, trots och ilska) är större hos patienter under 18 år"

Källa fass.se

Det lät ju tryggt.
  • burleskburkläsk

Jag hade Citalopram förr, visste inte att denna du nämner fanns.

Citalopram hade ingen jobbig fas i början bara att det inte hände så mycket, fick den för att dämpa ångest...funkade rätt dåligt.

Visst man kan ha mediciner för att dämpa men ångest är nåt man får jobba med själv.

Jag hade svår panikångest dagligen i ca 5 år.

Ett självmordsförsök och mitt enda sådana under den tiden.

Trodde aldrig det skulle bli bra igen men man lär sig tekniker som funkar för en.

Nu kan jag ha ångest känslor max en gång i månaden pga stress, de är väldigt svaga och vet vad jag skall göra för att de skall försvinna inom 5 minuter men vanligen händer det mellan 3-5 ggr per år och gör mig absolut inget.

Jag hade Citalopram i många år, även efter att min ångest inte fanns löngre då jag var rädd att det skulle återkomma ifall jag slutade.
    Under en sommar trappade jag ut den själv och det hände inget.
    Jag bestämde mig för att sluta för jag hade alltid samma ansiktsuttryck, jag kunde inte gråta, jag kunde inte tycka att saker var roligt och livet var platt.
    Minns hur skönt det var att gråta och skratta igen, kände mig levande.

Står mycket om medicinen här, bland annat om hur det är i början.
    Har du svårt för Engelska så översätt sidan bara.
    Det finns gott om flikar att klicka på och läsa lite längre ner på sidan:

www.youngminds.org.uk/young-person/medications/escitalopram/

• Anonym (S)

Jag har ätit en ganska låg dos Escitalopram i många år. Under jobbigare perioder har den höjts en tid för att sedan sänkas igen. Slutade helt med den när jag var gravid, men då kom depression och ångest tillbaka som ett brev på posten. Utifrån vad jag minns hade jag inga insättningssymptom alls. Missar jag att ta medicinen en dag kan jag få pirrningar i armar och ben och brain zaps, men aldrig något som påverkar psyket. Har testat många SSRI och det här är den enda som utan biverkningar fungerar bra på min ångest.

• Anonym (E)
    Anonym (S) skrev 2025-02-19 14:29:01 följande:

Jag har ätit en ganska låg dos Escitalopram i många år. Under jobbigare perioder har den höjts en tid för att sedan sänkas igen. Slutade helt med den när jag var gravid, men då kom depression och ångest tillbaka som ett brev på posten. Utifrån vad jag minns hade jag inga insättningssymptom alls. Missar jag att ta medicinen en dag kan jag få pirrningar i armar och ben och brain zaps, men aldrig något som påverkar psyket. Har testat många SSRI och det här är den enda som utan biverkningar fungerar bra på min ångest.

När du säger låg dos, vilken dos ligger du på då?
  • Anonym (Testa, du riskerar inget)

Escitalopram är som en Citalopram Deluxe.
    Är egentligen irrelevant vad andra tycker om den då man kan få så olika resultat av den.

Jag blev sömnig av 20 mg, men någon annan blir det inte.
    Fick inga insättningsproblem, men någon anna får det

Osv.

Att testa är riskfritt

• Anonym (S)
    Anonym (E) skrev 2025-02-19 16:29:07 följande:
    När du säger låg dos, vilken dos ligger du på då?
    5 mg. Går upp till.10 mg i de perioder då det behövs.
  • Anonym (E)
    Anonym (S) skrev 2025-02-19 19:18:16 följande:
    5 mg. Går upp till.10 mg i de perioder då det behövs.
    Tycker du att den hjälper både mot ångest och Depp på 5 mg?
    åt den för längesedan och då låg jag på 20 mg, gick mest runt som en apatisk zombie? när jag sen blev gravid åt jag 10 mg och när jag sänkte den från 20 till 10 så mörkte jag först då hur konstig medicinen gjort mig.. mådde bättre på 10 mg än 20! Om jag testar den igen så blir det en pytte dos, typ 5 mg? men jag undrar om det kommer ge nån effekt alls
  • beli

Jag tar Escitalopram 15 mg sen i somras och känner att det hjälper.

• Anonym (S)
    Anonym (E) skrev 2025-02-19 19:26:21 följande:
    Tycker du att den hjälper både mot ångest och Depp på 5 mg?
    åt den för längesedan och då låg jag på 20 mg, gick mest runt som en apatisk zombie? när jag sen blev gravid åt jag 10 mg och när jag sänkte den från 20 till 10 så mörkte jag först då hur konstig medicinen gjort mig.. mådde bättre på 10 mg än 20! Om jag testar den igen så blir det en pytte dos, typ 5 mg? men jag undrar om det kommer ge nån effekt alls
    5 mg hjälper bra för mig i normalfallet. Men vid särskilda händelser, som separation, dödsfall eller mycket stress, har det varit för låg dos och då har jag höjt till 10 mg.
  • Anonym (Mijau)

Hej
    jag gick på den i säkert 15 år. fungerade bra. hade problem med ångest och depression.
    men det tog ca 2 år att kunna trappa ner och sluta med den

Svar på tråden Escitalopram - ska börja med den. Någon som äter?