Köpa lägenhet för dubbla värderingen?
En mäklare har gjort en värdering på en lägenhet för 1.9 miljoner. Den som ska sälja (släkting) vill att vi ska köpa för minst dubbla priset alltså 3.8 miljoner. Hur hade ni resonerat kring detta?
En mäklare har gjort en värdering på en lägenhet för 1.9 miljoner. Den som ska sälja (släkting) vill att vi ska köpa för minst dubbla priset alltså 3.8 miljoner. Hur hade ni resonerat kring detta?
Ja. Men varför gör man så? Är inte så schysst kan jag tycka
Antagligen övervärderar säljaren lägenhet och köparen kan inte låna pengar till köpa något övervärderat. Säljaren får sätta ut lägenheten på öppna marknaden och köparen får leta efter något annat antagligen, eller vara med i den allmänna budgivningen.
Ja. Men varför gör man så? Är inte så schysst kan jag tycka
Ett klassiskt exempel på att
1 - folk begriper inte pengars värde. En miljon extra är MYCKET pengar och 1,9 miljoner extra är ännu mycket mer pengar.
2 - folk blir knäppa av pengar. Som en släkting som tycker att egentligen är lägenheten värd så här mycket så det vill jag ha - oavsett vad mäklaren säger.
Som om folk med ett personligt intresse av att själva få ut så mycket pengar som möjligt visste bättre än de som jobbar med saken dagligen
Om det inte finns något sentimentalt värde i lägenheten så tackar man nej till att köpa för dubbla priset och går vidare i livet.
Ibland visar ju marknaden och budgivningen också att det var mäklaren som hade fel.
Har hen någon anledning att tro att lägenheten kan säljas för dubbel pris?
Har du kollat budgivningen för liknande lägenheter i samma område?
Ja. Men varför gör man så? Är inte så schysst kan jag tycka.
Låt henom försöka sälja den , sen kan du erbjuda 1,9 om ingen vill betala mer.