• Anonym (Jag)

Köpa lägenhet för dubbla värderingen?

En mäklare har gjort en värdering på en lägenhet för 1.9 miljoner. Den som ska sälja (släkting) vill att vi ska köpa för minst dubbla priset alltså 3.8 miljoner. Hur hade ni resonerat kring detta? 

• Svar på tråden Köpa lägenhet för dubbla värderingen?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Jag)

Ja. Men varför gör man så? Är inte så schysst kan jag tycka 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (E)

Antagligen övervärderar säljaren lägenhet och köparen kan inte låna pengar till köpa något övervärderat. Säljaren får sätta ut lägenheten på öppna marknaden och köparen får leta efter något annat antagligen, eller vara med i den allmänna budgivningen. 

• Anonym (släkten)
    Anonym (Jag) skrev 2025-02-19 11:22:35 följande:

Ja. Men varför gör man så? Är inte så schysst kan jag tycka 

Personen vill ha ut så mycket som möjligt för lägenheten. Och ni vill ha den till priset enligt värderingen. Jag skulle dra mig ur affären om det var jag. Oavsett vad ni betalar så kommer det att finnas risk att en av er känner sig lurad på priset. Aldrig bra att köpa av en släktning om man inte är överens. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Jag) skrev 2025-02-19 11:17:49 följande:
    Köpa lägenhet för dubbla värderingen?

En mäklare har gjort en värdering på en lägenhet för 1.9 miljoner. Den som ska sälja (släkting) vill att vi ska köpa för minst dubbla priset alltså 3.8 miljoner. Hur hade ni resonerat kring detta? 

Jag skulle köpa en annan lägenhet.
    Det kan bli bittra känslor med släktingen oavsett.

Svårt att veta vem har rätt gällande priset.
    Det beror ofta på tillgång och efterfrågan.

Vissa lägenheter kan säljas högt över marknadsvärdet.
    Men det kan också vara så att släktingen har ingen koll och är girig bara.
  • Anonym (Dollar)

Ett klassiskt exempel på att

1 - folk begriper inte pengars värde. En miljon extra är MYCKET pengar och 1,9 miljoner extra är ännu mycket mer pengar.

2 - folk blir knäppa av pengar. Som en släkting som tycker att egentligen är lägenheten värd så här mycket så det vill jag ha - oavsett vad mäklaren säger.

Som om folk med ett personligt intresse av att själva få ut så mycket pengar som möjligt visste bättre än de som jobbar med saken dagligen

Om det inte finns något sentimentalt värde i lägenheten så tackar man nej till att köpa för dubbla priset och går vidare i livet.

• Anonym (Dollar)
    Anonym skrev 2025-02-19 11:31:30 följande:

Ibland visar ju marknaden och budgivningen också att det var mäklaren som hade fel.

Mäklare har alltid fel. De prickar aldrig in exakt vad en bostad går för till slut men mäklaren har extrem sällan fel med 100% som släktingen menar i det här fallet.

Så pass väl känner ändå mäklarna marknaden.

Släktingen ser sin enda(?) chans i livet att kamma hem stort i ett svep och tänker inte låta någon mäklares tråkiga värdering komma mellan sig och sin dröm.
  • Anonym (J)

Har hen någon anledning att tro att lägenheten kan säljas för dubbel pris? 

Har du kollat budgivningen för liknande lägenheter i samma område?

Anonym (Jag) skrev 2025-02-19 11:22:35 följande:

Ja. Men varför gör man så? Är inte så schysst kan jag tycka.

• Anonym (J)

Låt henom försöka sälja den , sen kan du erbjuda 1,9 om ingen vill betala mer.

Svar på tråden Köpa lägenhet för dubbla värderingen?